Nyheter

Diger 36V vinkelsliper fra Makita

Dette er en av nyhetene fra Makita nå. DGA900 er et beist av en 36V vinkelsliper. 230mm skive i den ene enden, to 18V batterier i den andre. 

Det kryr av små vinkelslipere på batteri, men foreløpig er det lengre mellom de store. Metabo var (etter det jeg vet) først ute med en batteridrevet 230 mm vinkelsliper. Nå har Makita kommet ut med en vinkelsliper i den store klassen: DGA900.

En så stor vinkelsliper må ha mye kraft i seg for å duge, og er dermed en grådig jævel i å forsyne seg av strømmen. Et 18V batteri blir fort puslete, også batterier av den nye typen med større celler. Da er det 36V som gjelder.

2x18V

Makita gjør det som på andre store, kraftkrevende maskiner, og går for et 2x18V oppsett. Det er et smart grep hvis man ser på batterilogistikken for brukerne. I stedet for å holde seg med ulike batterier/batteristørrelser til ulike maskiner, så kan man også på denne bruke de samme batteriene som fórer andre maskiner til boring, skruing, saging osv. Man må bare ha to av dem.

Makita DGA900 er som seg hør og bør basert på en børsteløs motor. Den går med et maks turtall på 6000 o/min (noen oppgir 6500 o/min). Den har softstart og elektrisk brems, og er utstyrt med sikkerhetsmekanisme som beskytter maskin og operatør hvis noe skjærer seg.

Elektrisk brems

Active Feedback Sensing Technology (AFT) – stenger maskinen ved brå stopp eller brems i rotasjonen på skiva. Selv om bryteren står “på” må maskinen slås av og på med bryteren. Dette for å hindre utilsiktet start, feks ved batteribytte.

Automatic Torque Drive Technology (ADT) sørger for å tilpasse momentet i motoren til oppgaven. Den “gir mer gass” når det blir tungt. Dette er en funksjon de fleste maskiner med børsteløs motor byr på.

Grepsflater er gummiert. Som på alle(?) andre vinkelslipere kan håndtaket for den andre hånden skrus fast på hver side av maskinen for å få riktig vinkel på oppgaven. De to batteriene utgjør en stor klump i enden av maskinen. Omtaler rundt på nettet tyder på at den likevel har en fornuftig balanse. En bøyle beskytter batteriene mot slag.

Vibrasjonsverdien oppgis til 7,5 m/sek². Maskinen veier i overkant av 5 kilo.

Prisen ligger rundt 3500 kroner for z-maskin (uten batteri/lader), eks mva.

Jørn Søderholm

Journalist, fotograf og redaktør. Spesialfelt: Bygg, anlegg, praktisk og teknisk journalistikk. Tips eller forslag? Ta kontakt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button

Adblock!

Bruker du en adblocker? Slå den av, så får du lese videre. (Vi tjener penger på annonser, så du skal slippe å betale for innholdet.) Using an adblocker? Turn it off, then you can read. (Yes, we have income from ads, so you won´t have to pay for the content)