El-aggregat med IP67 sikring mot støv og vann
Fredheim Maskin har sammen med Rapid Power utviklet en serie el-generatorer som skal tåle et tøft liv i pukkverk. De er utvendig sikret mot støv og vann, og har ekstra filtrering for dieselmotoren. Men hvorfor trengs det egentlig strømaggregat i pukkverk…?
Hva er det: Rapid Power el-generatorer, med ekstra sikring mot støv og vann. Bygget for å stå i pukkverk.
Hva koster det: ?
Hvor kjøpes det: Hos Fredheim Maskin AS i Spydeberg.
English summary: Fredheim Maskin AS (Norway) has in cooperation with Rapid Power (Northern Ireland) launched a series of generators specifically designed for quarries, crushing plants and construction business. IP67 protected against dust and water, with extra filtration for the diesel engine. Comes in sizes from 50 to 500 kVA.
SPYDEBERG / HOBØL: – Målet vårt er å levere noe som er robust og tilpasset pukkverk og anleggsbruk.
Det sier daglig leder og deleier Per Olav Fredheim i Fredheim Maskin AS. Selskapet har fra sitt hovedkontor i Spydeberg bygget seg opp som en av landets tyngste leverandører av mobile knuse- og siktemaskiner til anleggs- og pukkverkbransjen.
Generator for pukkverk og anlegg
Nå har Fredheim Maskin i samarbeid med Rapid Power i Nord-Irland utviklet en serie el-generatorer spesielt designet for å tåle et liv i pukkverk. Generatorene kommer i størrelser fra 50 til voksne 500 kVA
Det er antakelig det jævligste miljøet du kan tenke deg for en maskin, med konstante påkjenninger i form av steinstøv som sniker seg inn der ingen skulle tru det var noen åpning. Og når steinstøvet først har kommet seg inn et sted, så setter det i gang slitasjeprosesser som effektivt reduserer levetiden på mekanikk og elektronikk.
Knuseverk, siktemaskiner og anleggsmaskiner er for det meste konstruert med tettinger som holder støv og vann vekk fra komponenter og systemer som trenger beskyttelse. Det samme kan ikke sies om de fleste dieseldrevne el-aggregater. I sin leting har Fredheim sett at mange aggregater på markeder selges som “nødaggregater”.
– Ofte er dette maskiner med steg 2 dieselmotorer med mekaniske dieselpumper. Filterløsningene på sånt er tilpasset bruk som backup i sykehus, datasentre, fjøs og lignende. De er ikke beregnet på anleggsbruk, sier Fredheim.
Nødaggregat med steg 2 utslipp
Han mener begrepet “nødaggregat” brukes for å komme rundt krav til avgassutslipp på motorer som primær energikilde. Disse kravene har det siste tiåret blitt stadig strengere, med trinnvis innføring av stadig lavere krav til utslipp av gasser og sotpartikler.
Nå er det steg 5 som gjelder for motorer på alt av anleggsmaskiner, inkludert el-aggregater som har større og mer daglige oppgaver enn å være nødstrøm. Fram til 2021 var generatorer til primær strømforsyning konstruert som “fixed speed” maskiner med fast turtall.
Her holdt steg 3a avgasskravene helt til nå, men fra 2021 skal disse drives med steg 5 motor. “Nødstrøm-aggregat” med lavere utslippsklasse kan ikke benyttes som primær energikilde, bare som nødstrømforsyning.
Aggregat fra Rapid Power og Fredheim Maskin
Den nye serien el-aggregater fra Rapid Power og Fredheim Maskin har IP67 tetting mot støv og vann, og ekstra filtrering av både luft og diesel for motoren. Motorene – steg 5, naturligvis – kommer fra flere motorprodusenter. Deutz benyttes på de minste aggregatene, mens 9-13 liters motorer fra Volvo, Scania og Cummins driver de største.
Avanserte rensesystemer for avgasser med SCR, PDF, DOC, adblue, partikkelfilter og katalysator er nå en nødvendig virkemiddel også på aggregater. Også på aggregater som altså skal stå i pukkverk, og som derfor kreves mer av enn standard aggregater.
Men hva har nå et el-aggregat å gjøre i et pukkverk i det hele tatt? Jo, det handler om blant annet utslipp og økonomi.
Aggregat sparer diesel i pukkverk
Mobile knuse- og sikteverk har tradisjonelt gått på diesel, og hver enhet sin egen dieselmotor som driver knuser og hydraulikk til transport. Med tidligere tiders grovskårne motorer med mekaniske systemer og toleranser som måles med tommestokk (ja, det er satt på spissen…) var det ikke så farlig. Men jo mer avanserte dieselmotorene har blitt med årene, jo mindre har de godt av å stå i støvskyen som omgir et knuseverk i arbeid.
En produksjonslinje i et pukkverk består som regel av flere maskiner som jobber sammen. Gravemaskinen mater grovknuseren, som mater finknuseren, som mater sikteverket. I tillegg har man kanskje hatt en ekstra transportør eller to for å flytte fraksjoner fra sikteverket til lagerhaugene.
Så kommer én eller flere hjullastere i tillegg, til å bære unna og laste. Det blir mange motorer til sammen, med mye dieselforbruk, servicebehov og utslipp.
Keestrack fra diesel til hybrid
Salg og service på knuse- og siktemaskiner fra nederlandske Keestrack er hovedbærebjelken hos Fredheim Maskin AS. Keestrack har – med viktige innspill fra sin norske importør – i årevis jobbet for å få ned antall dieselmotorer i et knuseverk. Først sørget de for å gjøre sine maskiner om til “hybrid-maskiner”, ved at alt av transportbånd og interne mekanismer drives med elektromotorer i stedet for hydraulisk.
Fortsatt hadde hver maskin sin egen motor. Men i stedet for å drive en hydraulikkpumpe leverer den strøm til elektromotorer. Dernest sørget de for å å konstruere maskinene slik at motoren står i en separat pakke. Den kan enten stå der den står på maskinen, og gjøre jobben sin derfra. Eller den kan løftes av og stå noen meter unna det verste støvfokket fra knuseren. Det er ikke mange meterne som skal til før støvmengden er drastisk lavere. Om energien til leveres til elektromotorene gjennom to eller tjue meter kabel spiller liten rolle for strømmen.
Hybridiseringen gjør også at de mobile knuseverkene kan drives på nettstrøm der det er tilgjengelig.
Én motor driver flere maskiner
Samtidig la de til rette for at én motor kan levere strøm til flere enheter. For eksempel både finknuser, sikteverk og et par transportører. Eller den ene motoren kan fóre hele “knusetoget” om den er stor nok. Det er uansett rimeligere å kjøre én større dieselmotor enn fem mindre.
Og dermed er vi over i en verden der knuserne, sikteverket og transportører drives med aggregat i stedet for sin egen dieselmotor. Det har gått så langt at Fredheim Maskin nå leverer Keestrack, Neuenhauser og Telestack uten dieselmotor. Om kunden insisterer, vil man selvfølgelig få en maskin med dieselmotor montert på maskinen. Men normalen vil være maskin uten dieselmotor påmontert.
Samtidig med lanseringen av anleggsaggregatene fra Rapid har Fredheim sammen med Keestrack tatt den separate motorpakken på knuserne et skritt videre, med lanseringen av Keestrack M-serie aggregat. Der har de tatt ovennevnte motorpakke, og satt den på sitt eget belteunderstell. Dermed kan motorenheten – eller aggregatet, om du vil – flyttes og plasseres for egen maskin.
– Jeg tror vi er først med generator på belter, ja. Våre kunder glad i fjernkontroll og beltedrift. Serien kommer i versjoner fra 80 til 500 kVA, med alt som trengs til driften på enheten. Den største har en dieseltank på tre kubikkmeter. Det holder til en måneds drift før tanken må fylles, sier Per Olav Fredheim.