Nyheter

Ny norsk el-tralle frakter tung last i røft terreng

Langt å bære fra bilen til jobben eller hytta? Ny elektrisk transporttralle bærer mer enn trillebåra og kommer fram overalt. Den er til og med norsk, utviklet av to gode naboer.

Hva er det: Wimel elektrisk transporttralle.
Hva koster det: Manuell kr 5 140, elektrisk kr 10 990.
Hvor kjøpes det: Hos Wimel AS.

English summary: This is Wimel, a transport trolley developed and manufactured in Norway. Originally made for transporting stuff to a seaside cabin far from the nearest road. Made in two versions, with and without electric motor i the wheel for driving through rough terrain.

Du har ganske mye du skulle hatt med deg, og det er ikke mulig å kjøre bil helt fram for å laste ut. Du gleder deg ikke akkurat til å bærejobben. Trillebår? Njæh, den er litt tungvint til å flytte kasser og større ting. Sekketralle? Joa, hadde det bare ikke vært for den ufremkommelige stien, trappetrinn eller andre hindringer på veien…

Har du opplevd det én gang eller mer, så vil du antakelig ganske kjapt se poenget med denne tralla.

Wimel transporttralle

Det er en Wimel transporttralle. Konseptet med ett hjul foran og to håndtak bak er godt kjent fra trillebåra. Lasteplanet i midten bærer mye last, og det store hjulet kommer fram i det meste av terreng. Tralla er i utgangspunktet en vanlig, manuell “dyttetralle”, men nå har karene bak tralla også laget den med elektrisk drift.

– Dette er et hobbyprosjekt vi driver med på kveld og helg. Hvor det ender? Aner ikke, ler Jens Mellquist.

Sammen med Niels Width har han etablert selskapet Wimel AS, som utvikler og selger trallene. De kaller produktet hyttetralle, men interessen for produktet fra atskillige andre målgrupper enn hyttefolk. Deriblant håndverkere og trefellere.

Wimel tralle og folk
Jens Mellquist (bak) og Niels Width står bak Wimel transporttralle.

 

Wimel transporttralle på Hvaler
Niels Width på vei til hytta på Hvaler.

 

Wimel transporttralle med last
Prøv å laste dette i en trillebår…

Til daglig er Jens Mellquist daglig leder i Askim Mekaniske Verksted AS, mens Niels Width er salgsingeniør hos pumpeleverandøren KSB Norge AS.

De to er hyttenaboer, og grunnideen til tralla kommer fra et enkelt behov: Transportere ting fra bilen til hytta. Første versjon av tralla kom i salg i mai 2020, etter at testing av prototypen et års tid. En videreutviklet versjon 2.0 var klar i mars i år.

Hyttetralle i 30 år

Ideen og opphavet til den snedige tralla er eldre enn som så. Mye eldre, faktisk. Prototypen til dagens tralle har vært i kontinuerlig bruk på Hvaler, der den har trillet over svaberg og gjennom kupert terreng i over 30 år.

– Dagens oppladbare hyttetralle fra Wimel kombinerer det beste fra trillebår og sekketralle med suveren fremkommelighet. Elmotoren er plassert sammen med batteriet i hjulets nav. Den tilfører dermed ingen ekstra vekt for den som håndterer trallen, sier Mellquist.

Wimel tralle proto
Prototypen på Wimels tralle.

Tralla er konstruert for å tåle 75 kg last. De to gode naboene anbefaler at vekten holdes under 40 kg pr vending i røft terreng. Lithiumbatteriet er på 36V og 3,2 Ah.

– Med ca. 40 kg vekt vil man normalt kunne oppnå 10 kilometer rekkevidde i kupert terreng. Dette avhenger naturligvis av underlag og stigning, sier han.

Lite å løfte

Hyttetrallen har en konstruksjon som gjør at mesteparten av vekten belastes hjulets nav, og minimal vekt må løftes av brukeren. Kombinert med det elektriske drivhjulet gir det en transporttralle somgjør det enkelt å frakte gjenstander som møbler, flatpakkekjøkken, sementsekker, kjøleskap etc.

– Det store hjulet gjør at trallen forserer store hindringer på en enkel måte. Trallens enkle men robuste ramme muliggjør en mengde alternativer for feste/surring av nær sagt hva som helst, sier Mellquist.

Produksjonen av tralla foregår hos Askim Mekaniske Verksted AS, der Mellquist altså er daglig leder. Et godt, gammeldags mekanisk verksted med 60 ansatte som kan det meste innen innen plate, sveis, maskinering, elektro og mekanisk. Askims eldste bedrift, faktisk. Det sier ikke så lite, i en by med stolte og lange industritradisjoner.

Wimel tralle med transportkasse
Wimel V2.0 med transportkasse, nylig levert til en trefeller.

Spesifikasjoner: Wimel transporttralle V2.0 m/eldrift

Vekt: 22 kg.
Mål: 215 × 77 × 67 cm.
Motor: 350 Watt.
Batteri: 36V Li-ion 3,2 Ah.
Ladetid: 3,5 timer.
Maks last: 75 kg.

Jørn Søderholm

Journalist, fotograf og redaktør. Spesialfelt: Bygg, anlegg, praktisk og teknisk journalistikk. Tips eller forslag? Ta kontakt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button

Adblock!

Bruker du en adblocker? Slå den av, så får du lese videre. (Vi tjener penger på annonser, så du skal slippe å betale for innholdet.) Using an adblocker? Turn it off, then you can read. (Yes, we have income from ads, so you won´t have to pay for the content)