Nyheter

Den uendelige starthjelpen

Facom UCB12 leverer startstrøm helt opp til 4500 Amp. Startboosteren trenger aldri lades, selv etter starthjelp til én million biler. Og den er ikke stort større enn et kneippbrød.

Vi er midt inne i høysesongen for flate og døde startbatterier. I gamle dager var det å hjelpe naboen med startkabler like naturlig som å låne bort en kopp sukker eller en pakke melk.

Ikke nå til dags. Melk og sukker får man kjøpt hele døgnet. Mulig noen fortsatt vil bruke det som påskudd til å komme i kontakt med hun nye, sneisne nabodama, men det er i så fall så lett gjennomskuelig at det kun bør gjøres med ironifanen høyt hevet.

Risikable startkabler

“Utlåning” av startstrøm med startkabler har også blitt en risikabel affære. Hvis man ikke gjør det riktig risikerer man å sette fyr på komplisert og kostbar elektronikk hvis man henter strøm fra en bil til en annen.

Startboostere har blitt et populært hjelpemiddel. Alle verksteder har (minst) en, bilbergerne flest har vel en sånn med seg og de mest velutstyrte hjemmeskruerne har også en sånn i boden eller garasjen.

Facoms nye starthjelp UCB12 er et nok mer for proffene enn hjemmemekkerne, prisen tatt i betraktning. Forhandler Nicom selger den f.eks for litt under 6 000 i en kampanje nå kampanje nå (pdf).

Facom UCB12

Men for et hjelpemiddel!

Den heter Facom Infinimax Technology Booster UCB12. Intet mindre. Man lurer jo litt på hvorfor de ikke kan velge et navn som faktisk forklarer hva det er…? Men dem om det.

Det er en nokså kompakt startbooster. Ca 4,5 kg, og på størrelse med et litt bredt kneippbrød.

Settet består av selve boksen, og en pluss- og minusklype i hver sin ledning. Ferdig. That´s it. Ingen lader, ingen andre ekstragreier.

Så fint. Den lades kanskje gjennom de samme klypene og ledningene da?

Nei. Den skal ikke lades.

Den trenger ingen lading. Ever. Aldri. Uansett hvor mange biler den leverer startstrøm til.

Vesentlig nytteverdi

Det synes jeg er ganske kult, og tilfører en vesentlig nytteverdi. Mobiltelefonen har en tendens til å gå tom for strøm akkurat når man trenger den mest. Da er sånne batteribanker man kjøper eller får som reklame en praktisk strømreserve. Bare så synd at de batteribankene har den samme tendensen: Plutselig en dag trenger man strøm, og da har man glemt å lade dustedingsen. Det finnes for øvrig batteribaserte startboostere og nødstrømkilder til bilbruk, som ikke er stort større enn en mobiltelefon.

Startboostere er mer praktiske i bruk enn startkabler. De avgir sin strøm når det trengs. Men de er som sånne mobil-nødstrømbatterier: Hvis noen har glemt å sette den til lading, så kommer det ingen strøm.

Viktig forskjell

Det er en viktig forskjell her på Facoms nyhet og de fleste andre startboostere:

Facom Infinimax startbooster er ikke et batteri, den består av seriekoblede kondensatorer.

Batteriet lader energi inn i et lagringsmedium med elektrolytt. Det går sakte inn og leveres sakte ut.
Kondensatoren lader energi lynraskt inn i et lager, og den kan hentes like lynraskt ut.

Ganske smart, det kondensator-prinsippet. Her forklares det på en annen måte.

Kamerablitzer fungerer på lignende vis, ved at energien lades fra et batteri inn i en kondensator, og hentes lynraskt ut når blitzen løses ut.

Hybrid gravemaskiner

Samme prinsipp brukes i hybridversjoner av gravemaskiner: Når maskinen bremser opp etter sving dannes det en energi. Denne lades inn i en kondensator, og hentes ut igjen for å sette i gang neste sving. Komatsu har holdt på med dette lengst.

Facom Infinimax booster inneholder energi tilstrekkelig til å dra i gang omtrent hva det skal være av motor, så lenge el-anlegget er basert på 12V. Når motoren har startet, lades boosteren opp igjen av strømmen som leveres fra bilens dynamo.

Dermed er den fiks ferdig ladet og klar til bruk for neste starthjelp.

Ingen slitasje eller batteriminne

Kondensatoren(e) lades og utlades uten noen mekanisk slitasje, og uten noen minneeffekt som i batterier. Det er grunnen til at Facom lover at enheten er nærmest uslitelig, og kan leveres strøm til minst en million biler.

Jeg har ikke hørt om produkter der kondensator-teknologien har blitt brukt til å lage en utømmelig startbooster. Rett meg gjerne om jeg tar feil.

Vanskelig med CCA

For de som skal velge – eller skrive om – startboostere er det en utfordring at det ikke finnes noen standard for hvordan man måler kapasitet (Ah) og startstrøm (CCA – cold cranking amps). Da er det opp til hver enkelt produsent hva de vil måle og oppgi. Dessuten varierer det med bil og bruksforhold.

For batterier er dette mer standardisert.

Facom UCB12 er tom for strøm ved levering.
– Man må koble enheten til et batteri for å lade den. Det kan være et friskt batteri, men normalt vil man få strøm til kondensatorene i enheten ved å koble den til et “flatt” eller “defekt” batteri, sier markedssjef Michael Demant i Stanley Black & Decker Nordic.

Facom selges gjennom Stanley Black and Decker-systemet.

Jørn Søderholm

Journalist, fotograf og redaktør. Spesialfelt: Bygg, anlegg, praktisk og teknisk journalistikk. Tips eller forslag? Ta kontakt!

2 kommentarer

  1. Disse boosterne som er bygd opp av kondensatorer i stedet for bly eller lithium batterier er fine! Har selv testa Bahco BBH12-1200, kjempe produkter. Den kan man også gi strøm vi en micro-usb, hvis det skulle være nødvendig.

    Bakdelen med denne type booster, er under for eksempel diagnosering. Hvor man trenger konstant strøm for å teste komponenter.

    Og ikke minst er prisen en kjempe bakdel.

    1. Takk (også) for denne nyttige tilbakemeldingen, Christoffer. Det blir som med annet spesialverktøy: Nyttig til sitt formål, men kan ikke gjøre alt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button

Adblock!

Bruker du en adblocker? Slå den av, så får du lese videre. (Vi tjener penger på annonser, så du skal slippe å betale for innholdet.) Using an adblocker? Turn it off, then you can read. (Yes, we have income from ads, so you won´t have to pay for the content)