Milwaukee M12 FTB dekksliper

Første dekksliper på batteri – Milwaukee M12 FTB

Nå kommer Milwaukee med en ny M12 Fuel dekksliper på batteri. Borer og sliper i riktig hastighet. Hva bruker man en dekksliper til, egentlig? Og er ikke dette bare en vanlig rettsliper?

Hva er det: Milwaukee M12 Fuel FTB dekksliper. For boring i sliping ved reparasjoner av dekk.
Hva koster det: Observert på nett til snaut 2400 kr u/batt.
Hvor kjøpes det: Hos Milwaukee forhandlere

English summary: Milwaukee has launched M12 Fuel FTB, a low speed tyre buffer and reaper. It´s said to be the first battery powered unit in this marked, picking up competition with pneumatic tool. Runs at 1200 rpm fixed speed for reaping and 2500 rpm for buffing. Easy tool change with a 7/16″ hex with quick lock.

– M12 Fuel lavhastighets dekksliper er et stort gjennombrudd for batteridrevet verktøyteknologi. Den har trykkluftytelse, og leverer kraften og kontrollen som trengs for holdbare dekkreparasjoner på personbiler, lette lastebiler og nyttekjøretøy.

Beskjedenhet og tilbakeholdenhet, det driver de lite med i PR-avdelingen hos Milwaukee. Ei heller når de når forteller om sin nyeste lansering på det nordiske markedet: En M12 Fuel dekksliper.

Dekksliper vs rettsliper

I form, fasong og virkemåte er dekksliperen for det meste en rettsliper, og den ser da også ut som rettsliperen M12 FDGS. Hovedforskjellen er at dekksliperen går mye saktere enn rettsliperen. Nærmere bestemt 1200 o/min til boring og 2500 o/min til sliping. Det er etter det vi skjønner den første batteridrevne dekksliperen på markedet. Ellers brukes luftdrevne verktøy til slikt.

Hva brukes en dekksliper til? Rent språklig skjønner man jo at den sliper dekk. Men til hva? Og hvem trenger og bruker et sånt verktøy?

– De brukes ofte til å slipe bort overflaten på gummien. Plugger eller lapper vulkes fast i gummien. Da må man ferjene den glatte overflaten og kjemikaliene den er dekket med før man kan ha på vulkaniseringsvæske, sier Audun Tveito i en kommentar på Verktøygruppa på Facebook.

– På et «vanlig» dekkverksted brukes dekksliperen ganske lite. Man rubber opp innerlinen slik at plugg eller innlegg kan vulkes på. På personbil- og lastebildekk er dette en rask operasjon. Men hvis man jobber med anleggsdekk, så kan det hende at man må legge inn «lapper» på opptil nesten en kvadratmeter på de største. Da må man også skave seg inn til skaden gjennom mønsteret. På diagonaldekk holder det ikke å fjerne innerlineren. Der må man også ta bort et lag med nylon. Da sier det seg selv at dekksliperen får gjennomgå, sier Nikolai Ebert Nilsen i en kommentar på samme sted.

Boring (reaming) av bildekk
Reparasjon av bildekk. Hullet bores rent før plugging. Reaming på engelsk. Milwaukee M12 FTB, første maskin på batteri i dette markedet. (Foto: Leverandøren)
Sliping (buffing) av dekk innvendig før lapping
Reparasjon av bildekk. Innsiden slipes ren før lapping. Buffing på engelsk. Milwaukee M12 FTB, første maskin på batteri i dette markedet. (Foto: Leverandøren)

Riktig hastighet ved boring og sliping

– Ved gjennomboring av hullet skal man ifølge prosedyren holde seg under 1200 o/min. Ved buffing av innsiden – altså sliping – skal man holde seg under 5000rpm. Da bruker man en dekksliper, tilføyer Jørgen Skrårudseter.

– Den maskinen ser da ut som en rettsliper med lamell på. Er jo flust av rettslipere med trinnløs regulering av hastigheten der ute..? Kan hende denne er gira lavere så den er sterkere på lave turtall, spekulerer én bruker på Verktøygruppa.

– Om du skrur ned farta på en vanlig rettsliper mister du ofte mye kraft, og kjøling til motoren. For vanlige «hobbyfolk» er dette litt i overkant med spesialverktøy som dette. Men for proffbruk, der du trenger lavfart og større kraft, så kan det funke. Batteridrevet gir nok mindre støy en tradisjonell luftsliper også, mener en annen.

Også redskapsfestet skiller dekksliperen fra en vanlig rettsliper. Denne nye har nemlig et 7/16″ sekskant redskapsfeste med hurtigkobling.

– Akkurat som luftdrevne dekkslipere. Det gjør det kjapt og enkelt å bytte mellom bor og slipeverktøy, sier Tom Bakland i Verktøygruppa.

Han tror den nye batteridrevne maskinen fra Milwaukee tar opp en hard kamp mot luftdrevne dekkslipere på dekkverksteder rundt om. Han jobber selv med dekk deler av året. Spesielt i forbindelse med overgangen mellom sesonger.

– Problemet er som oftes at det er store, tunge kjeder som eier dekksjappene. Så lenge et verktøy funker, så blir det ikke bytta ut. Pneumatiske verktøy av kvalitet har nettopp den egenskapen: Den funker gjerne jævla lenge. I dekkbransjen er det veldig få som derfor har gått over til batteridrevne verktøy. Selv bruker jeg bare batteriverktøy. Orker ikke å drive å drasse på slangene. Da har jeg også mye mer kontroll med atteriverktøy. Pneumatiske maskiner er sykt følsomme før de tar helt av, sier han.

Promovideo fra leverandøren:

Milwaukee M12 FTB dekksliper

  • Boremodus: 1 200 o/min
  • Slipemodus: 2 500 o/min
  • Maks diameter på slipetilbehør: 80 mm
  • Maks diameter på boretilbehør: 9,5 mm
  • Verktøyfeste: 7/16” sekskantet
  • Quick-Change-adapter
  • Utløserknapp for variabel hastighet
  • LED-arbeidslys
  • Vekt med batteri: 1,1 kg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.