– Slipper å dra i snora 70 ganger om dagen
Dette er nye Husqvarna K1 Pace kappsag. 2,7 kW og 14,7 cm kappedybde, på batteri i stedet for bensinmotor. – Heftige saker! Mye enklere med batteri enn å måtte dra i snora 70 ganger om dagen. Spesielt anleggsgartnere som gjør ett kapp om gangen med kant- og belegningsstein.
Hva er det: Husqvarna K1 Pace kappsag. 361 mm blad, kappedybde 14,7 cm.
Hva koster det: Dobbelt så mye som bensindrevet sag på samme størrelse (inkl lader og to batterier)
Hvor kjøpes det: Spør etter forhandlere hos Husqvarna Norge AS.
English summary: This is the new Husqvarna K1 Pace cutting machine. 2,7 kW, 14,7 cm cutting depth. On battery in stead of gasoline. – This is powerful! Everybody we show it to emphasizes how much easier it is with battery, not having to pull the starting line 70 times a day. Especially landcape gardeners doing one cut at a time on edging and paving stone.
Det sier selger Kenneth Lindblad i Husqvarna Construction.
På messen Vei og Anlegg nylig var den batteridrevne kappsagen K1 Pace en av nyhetene de viste publikum. Sagen er først ut i Husqvarnas nye serie av større maskiner med batteridrift i stedet for bensindrift.
Husqvarna K1 Pace – 94V batteri
– Vi har vist den på noen småmesser tidligere. Blant annet på Utleiekonferansen tidligere i år. På Bygg Reis Deg i fjor høst hadde vi med en prototype. Men nå er den ute for fullt, sier Lindblad.
- Husqvarna K1 Pace er basert på et 94V batteri.
- Utgangseffekt på 2700 Watt iflg Husqvarna.
- Greier en skjæredybde på 14,7 cm med 360 mm blad.
- Til sammenligning: Milwaukees store MX Fuel kappmaskin bruker 350 mm blad og oppgis til 12,5 cm kuttedybde.
Husqvarna-selgerne har i vår vært ute med nye K1 Pace på de første demorundene. Lindblad opplyser at 60-70 maskiner er solgt, og brorparten av kjøperne venter fortsatt på levering når dette skrives.
Les også: Større maskin på batteri fra Husqvarna
– Den blir tatt godt imot. Folk skjønner først når de har lånt og testet den over noen dager hvor bra det er. Spesielt anleggsgartnere som jobber med kantstein og belegningsstein, og tar ett kapp om gangen. De ser hvor mye enklere det er med batteridrift enn bensindrift. Trykk på knappen og sett i gang er enklere enn å måtte dra i startsnora 70 ganger om dagen. En stor fordel, sier Lindblad.
Trykk på knappen – ingen motorstøy eller eksos
Han bemerker at også støyen blir vesentlig mindre av den batteridrevne saga enn av en bensindreven. Selv om støyen fra bladet fortsatt er der.
– Ja, veldig stor forskjell på bensin- og batteridreven! Når du står i et leilighetskompleks og jobber med grøntarealer, så er det mye støy fra motoren som forplanter seg mellom veggene. Den høres like godt som bladstøyen, og er altså borte med batteridreven sag, sier han.
Oppdragsgiveres ønsker om utslippsfrie anleggs- og byggeplasser vokser friskt, og blir nok ikke mindre av maskiner som dette gjør det mulig å kutte ut bensinmotorer.
Rescue-versjon til brannvesen
Nye K1 Pace kommer også i en “rescue-versjon”, som allerede er tatt i bruk på en del norske brannbiler. Det er samme maskin som du ser her, bare med skulderstropp og utstyrt med universalblad som skjærer i alle materialer.
Kappsagen er første maskin ut på den nye 94V batteriplattformen. Neste maskin er en støvsuger med samme batteri som er “rett rundt hjørnet”.
Etterhvert kommer også en vibroplate i 70-80-kilosklassen i slutten av dette året. Her drister vi oss til å tippe at vibroplata blir å se på kjempemessen Bauma i München i oktober.