Hydrogendrevne biler slipper kun ut vann. Konseptet har vært en ting i årevis, men ikke i stor skala. Nå har Toyota avduket en ny Hilux-prototype, en lastebil og JCB har konvertert en Mercedes Sprinter.
English summary: Toyota has unveiled a truck and a Hilux. JCB in the UK have converted a standard diesel Mercedes Sprinter. It looks like hydrogen powered cars are gearing up to compete with EVs.
Toyota har tatt drivlinjen fra Mirai – en hybridbil der en hydrogen-brenselcelle driver en elektrisk motor – og puttet det inn i en Hilux. Pickup-prototypen ble presentert på produksjonsanlegget deres i Derby, England og angivelig bygget på 3 uker tidligere i sommer.
600 kilometer
Toyota oppgir en rekkevidde på over 600 km med tre trykktanker for oppbevaring av drivstoffet. Brenselcellen leverer støm som lagres på i et batteri, som er plassert i lasteplanet for å spare plass i kabinen. Kun en prototype er laget hittil, men totalt ti eksemplarer skal bygges i løpet av året.
– Hydrogen er en viktig komponent i vår visjon om karbonnøytralitet. Som en pionér innen hydrogen, har Toyota integrert denne avanserte brenselcelleteknologien i alt fra personbiler til tog, sier adm dir i Toyota Norge, Piotr Pawlak.
5 lastebiler i prøveprosjekt
Nå står også Toyotas hydrogen-drivverk i en lastebil. Sammen med nederlandske VDL har de brukt brenselcelle-teknologien i sin første hydrogenlastebil. Ytterligere 4 lastebiler skal forberedes for testing på ruter i Nederland, Belgia, Frankrike og Tyskland.
Alle rutene skal ha minst én fyllestasjon. Infrastrukturen på fyllestasjoner i Norge er mangelfull, ikke ulikt ladestasjoner for elbil noen år tilbake. I skrivende stund er det under ti fyllestasjoner for hydrogen, og kun i sentrale strøk.
Satser stort
Britiske JCB har fra før konvertert maskiner for både bygg, anlegg og landbruk, men har nå rettet fokuset mot biler. De har nå konvertert en standard dieseldrevet Mercedes Sprinter varebil til ren hydrogendrift. Tidligere i år gjorde de det samme med en lastebil fra samme merke.
Selskapet satser stort på hydrogen, og disse kjøretøyene er den del av et prosjekt på totalt rundt en milliard norske kroner. Til nå har de med et team på 150 ingeniører produsert 70 hydrogenmotorer.
-It does prove there is something else other than batteries that can work very effectively, sier styreformann I JCB Lord Anthony Bamford