Overskuddsgründer: «havparten er solgt innen måneden er omme»
Det gikk trått med Tørn etter lanseringen i mars 2020. Etter å ha utvidet samarbeidet fra 5 til 140 byggevarehus begynner det nå å bli fart i butikken, og nå inngår de samarbeid med Maxbo.
English summary: the construction surplus store for tools and materials – Tørn – had a slow start. Beginning in 2020, they had few vendors and a small selection of products, but now things are looking up. Founder Anjali Bhatnagar is happy to report that half of the products are now sold within the month, and they are now partnering up with Maxbo.
Det er Maxbo som informerer om samarbeidet med Tørn via en pressemelding denne uka. De er tydelig fornøyde med løsningen for omsetning av overskuddsvarer og kaller det vinn-vinn-vinn.
– Varer som ikke blir solgt er ikke bare et lønnsomhetsproblem, det er også en miljøutfordring som vi skal løse, sier Trond Bentestuen – administrerende direktør i Løvenskiold Handel og sjef for Maxbo-kjeden.
Bentestuen forklarer at de ønsker å unngå svinn i verdikjeden. Enkelte varer er vanskeligere å selge enn andre, og han trekker frem alt fra returer og feilbestillinger til sesongvarer og restlager.
Skryter av ukurante varer
– Å ta ansvar for varene vi selv ikke greier å selge på en bærekraftig måte er en naturlig del av dette arbeidet. Varer det er få igjen av er vanskelige å selge i vanlige kanaler, og det skal bli spennende å se hva vi kan oppnå ved å selge de et sted hvor det bugner av nettopp slike ukurante varer, sier sjefen.
– Vi har sett byggevarer som har ligget i hyllene hos oss lenge bli solgt med det samme de ble lagt ut på Tørn.
Overskuddsforhandleren satser hardt på reduserte priser på alt fra driller til parkett, og ønsker å samle det som blir til overs hos butikker, grossister og leverandører på samme sted. Ifølge dem selv er det 5-15% av varelagrene hos byggevarehusene som ikke blir solgt, ikke et ubetydelig svinn i en 50 milliarders bransje. Gründer og daglig leder Anjali Bhatnagar trekker frem utvalget som en av hovedgrunnene til at de får solgt unna de «ukurante» varene.
-Helt i starten da vi bare hadde én buggevarekjede på plattformen, gikk det ganske trått. Først da flere kom på banen begynte salget å ta seg opp. I dag selger ca 300 butikker i Norge hos oss, og halvparten av alt som legges ut er solgt innen måneden er omme. Vi er enormt glade for å ha Maxbo med på laget. De jobber seriøst med å løse utfordringen med overskuddsvarer og er en viktig partener for oss, forkarer Bhatnagar.
Håper tiden for hodebry er over
Med samarbeidet håper Maxbo tiden der overskuddsvarer skaper hodebry for lagerbeholdning og miljøbelastning er over.
– Nå får kundene våre enklere tilgang på de virkelig gode kjøpene og vi i Maxbo tar et viktig skritt i retning av å bli mer sirkulære, og samtidig redusere svinnet i verdikjeden vår. Det må jo kunne kalles vinn-vinn-vinn, avslutter Bentestuen.