Kjedesager på batteri – Stihl MSA 220 og Husqvarna 540i XP

Rydding uten eksos – Stihl og Husqvarna i kjedesag-duell

Tomtekjøpet er gjennomført og huset er under prosjektering. Nå er det tid for å rydde tomten for busker og trær. Det gjør vi utslippsfritt, med motorsag på batteri. Toppmodellene Stihl MSA 220 og Husqvarna 540i XP i ryddeduell. H22 – Vi bygger hus – del 2: Rydding av tomt.

Vi skal bygge nytt hus. En moderne enebolig med fleksible løsninger, til en familie i vekst og endring. Garasje med verksted til Verktøy 24. Og et helt byggeprosjekt å fortelle om til deg. Her er del 1, med beskrivelse av konseptet.

H22 skal bygges på en fin tomt et sted sør for Oslo. I nedkant av et veletablert boligfelt ligger tomta med bredsiden ut mot Oslofjorden. Den ligger oppå sitt eget lille platå, med en bilvei tre-fire høydemeter nedenfor på den ene siden og en gang- og sykkelvei på den andre.

Forrige eier har bygget en enkel hytte på tomta, og overnattet der når han har vært innom. De siste årene har han ikke vært spesielt mye innom. Det bærer tomta preg av: Overgrodd av kratt, busker og mindre trær. Noen få større trær er det også her. De to-tre største furuene er akkurat under 30 cm i brysthøyde, som er reguleringsbestemmelsenes grense for trær som skal vernes.

Kjedesag på batter sager et tre
Timevis med rydding. Da er det godt med en lett sag, null eksos og veldig lite støy.
Kratt og trær
Tomta på H22 var overgrodd med busker, kratt og små trær.
Trær og hytte
Halvgjort rydding. Både utsikten og den gamle hytta kommer fram.

Rydde med motorsag

En sånn rydding er en oppgave for motorsagen. Her benytter vi anledningen til en prøvekjøring og sammenligning av de to nyeste batteridrevne motorsagene fra skogsspesialistene Stihl og Husqvarna. Eller kjedesag, som er et mer presist ord på denne typen redskap.

Stihl og Husqvarna kom i fjor ut med hver sine nye, batteridrevne toppmodeller. Disse byr på mer kraft og høyere kjedehastighet enn tidligere modeller. Prestasjonene sies å være på nivå med bensindrevne motorsager i 40 ccm-klassen. Det vil si relativt lette maskiner i en mellomklasse, til allround bruk. Begge byr på kjedehastighet på 23-24 m/s, betydelig raskere enn de 12-15 m/s som har vært vanlig på batteridrevne sager til nå. Kjedehastigheten henger tett sammen med hvor fort saga greier å ete seg gjennom treverket. Her spiller også sagførerens kvessing av kjedet en stor rolle.

Stihl MSA 220 og Husqvarna 540i XP

Stihl MSA 220 og Husqvarna 540i XP stiller prestasjonsmessig for seg selv, i en klasse over batteridrevne sager fra andre merker. Vi har derfor satt de to på prøve mot hverandre, under assistanse av motorsagentusiast og timbersportsutøver Truls Hjelseth. Her kan du lese hans kvalifiserte dom over de to kjedesagene.

Stihl-saga ble lånt ut til testen akkurat som den kommer ut fra forhandleren, med 13″ sverd og originalt 3/8-kjede. Husqvarna-saga var en demomaskin utlånt fra importør. Den kommer i ordinært salg med 14″ sverd. Den var for anledningen satt opp med 12″ sverd og 3/8-kjede i dertil hørende lengde.

Laderne er sterke og raske. Stihl leveres i sett med en 12A lader. Husqvarna selger saga uten batteri og lader. Vi lånte den sammen med den raskeste (og dyreste) laderen, som også er på 12A. Begge sagene går på 36V batterier. Husqvarnas største BLi300 batteri inneholder mer energi enn Stihls batteri.

Etter en formiddag i skogen med Truls Hjelseth ble sagene satt på en grundig mengdetest, i form av rydding og felling på tomta til H22. Mest kratt og mindre trær. De fikk også bryne seg på felling av tre-fire større trær, de største med diameter på 25-30 cm. Sistnevnte er i overkant av hva disse maskinene er dimensjonert for. Begge har plenty med krefter til å greie det, men det blir litt upraktisk med batterier som tømmes fort på så store dimensjoner.

Kjedeolje og sliping

Kjedeolje sjekkes og fylles på hvert eller annethvert batteribytte. Stihl mangler nivåvindu på tanken.
Kjedeolje sjekkes og fylles på hvert eller annethvert batteribytte. Husqvarna har nivåvindu like ved lokket.

Batteridrevne sager slipper bensin og eksos i driften. Men de er fortsatt avhengig av olje til smøring av kjedet, og man må venne seg til å huske å etterfylle kjedeolje. På bensindrevne sager gjør man gjerne det hver gang man fyller bensin – og gjerne tar en liten runde med fila på kjedet. På en batterisag kan det være lurt å sjekke kjedeoljen ved hvert eller annethvert batteribytte, litt avhengig av bruksområdet. Gjerne også dra over kjedet med fila samtidig, så får man mest mulig saging ut av batteriet.

Rydding er ganske lett for redskapen, bortsett fra de største trærne. For sagføreren er det verre, med mange timers arbeid i ugunstige stillinger og ulendt terreng. Da er det veldig behagelig å gjøre det med en batteridreven sag kontra en bensindreven, av tre årsaker:

  • Lite støy
  • Ingen eksos
  • Lettere i vekt

Vurdering av sagene:

Dette er hovedinntrykket av de to kjedesagene etter mange timers rydding:

  • Stihl MSA 220 er lettest og rimeligst, mest sag for pengene. Verktøyfri kjedejustering. Samme kraft som “Husky”-en, men med færre wattimer i batteriet har den ikke samme utholdenhet.
  • Husqvarna 540i XP er dyrest og sprekest. Mer premium kvalitetsfølelse enn Stihl. Raskest lader.

Flere detaljer i vurdering og sammenligning kan du lese her. Testen ble utført våren 2020. De to sagene er Stihls og Husqvarnas toppmodeller på batteri også i 2021.

H22 - tomt nesten uten trær
H22 – tomt nesten uten trær.
Tømmerstokker
Mye brensel her. Nå gjenstår bare jobben med å kappe og kløyve..
H22 - ryddet tomt
Etter rydding. Her kommer garasjen.
kvisthaug
Etter rydding. Her kommer garasjen.
Mye greiner og kvist.
Mye greiner og kvist.
Varebil og tilhenger med greiner og kvist
Greiner og kvist kjøres til gjenvinningsanlegget som “hageavfall”.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.