Bilbatteri festestropp.

Skifte batteri og måle ladespenning i bil

Batteriet på bilen var flatt og dødt. Slik skifter du batteri og måler ladespenning på bilen enkelt og rimelig.

Tekst: Jørn Søderholm

Da kulda og isen kom smygende som Hufsa her på senhøsten ble det mye for batteriet i min ellers utmerkede 2009-modell lille varebil.

Det sto et Biltema-batteri i bilen da jeg kjøpte den. Med “magic eye”, til og med, der kunne se inn i batteriets sjel og helse. Grønt betyr bra. Her var det bare svart og illevarslende – som pupillene til en som fått i stoffer du ikke får kjøpt på Rema eller apoteket. Etter tre dytte- og rullestarter på like mange dager var det bare å se sannheten i øyet i stedet: Batteribytte, ja.

Sjekke dynamoen

Og når man først bytter batteri, så er det jo greit å sjekke at dynamoen lader som den skal. Liten vits i å sette nytt batteri i bilen hvis det ikke får lading.

Denne artikkelen skriver jeg forresten med litt blandede følelser, i en mental tautrekking Farmen-klasse:

1. Handle hvitt og lokalt, lytte til fagfolk og engasjere lokal kompetanse.
2. Ikke bruke mer penger enn nødvendig – unntatt på verktøy. Gjerne gjør ting selv der det er mulig.

Jeg ringte først et lokalt ikke-merkeavhengig kjedeverksted.

– 2800 kroner for nytt batteri og sjekk av ladespenningen, sa karen på kjedeverkstedet. Hos merkeverkstedet var batteriet og jobben verdt enda mer.

To minutter superenkel Google-forskning ligger et Sønnak batteri i riktig størrelse klar på skjermen, kun et kredittkortnummer og et trykk på “kjøp nå” unna. Til 1398 kroner på den ene nettbutikken og 1395 på den andre.

Bytte batteri

Jeg valgte den dyreste. Ikke på grunn av navnelikheten med denne sida, men fordi det var mulig å hente selv på en adresse i Oslo. Ingen frakt å betale. Ei krone her og ei krone der, man blir fort gjerrigknark av det.

En time senere sto det nye batteriet baki bilen, og ble byttet samme ettermiddag:
1. Løsne en bolt på stroppen over batteriet.
2. Løsne 10 mm mutter på hver av polskoene, ta dem av polene. Ta av svart/minus/jord først, deretter rød/pluss.
3. Løft ut det gamle batteriet – sett i det nye.
4. Sett på polskoene, rød/pluss først gjerne svart (jord) først. Stram til de to mutterne.
5. Legg festestroppen over batteriet, skru fast bolten.

Oppdatering: Takk til Håkon for korrigering av vranglære, se kommentar nederst for en utmerket forklaring av hvorfor rekkefølgen på rød/svart er viktig.

Dermed var det klart. På grunn av strømbruddet måtte radioen vekkes til live med inntasting av en kode, og kontrollpanelet til Webastoen måtte stilles inn med riktig klokkeslett.

Måle ladespenning

Alt vel med batteriet. Men hva med ladespenningen? Vel, det er enklere å måle ladespenningen enn å skifte batteri. Bare man har et multimeter tilgjengelig.

1. Sett multimeteret (vri knotten..) til måling av spenning innenfor riktig spenningsområde (10-20V, eller der i nærheten).
2. Sett pinnene mot hhv plusspol og jord eller minuspol.
3. Motor ikke i gang: Instrumentet viser spenningen i batteriet uten lading. Spenning kommer an på lys eller annet forbruk, men bør ikke være under 12V.
4. Motor i gang: Instrumentet viser spenning med lading. Fra 13,5V. Fulladet batteri i god stand 14,4V.

Multimeter måler spenning
Spenning med (t.h.) og uten motoren i gang. Ladingen funker som den skal. (Foto: Jørn Søderholm)

Jeg har brukt mine timer på 12V bil- og båtelektro opp gjennom åra, men har aldri kommet lenger instrumentmessig enn til en testlampe.

Multimeter

Multimeter har jeg ikke tatt meg råd til å kjøpe – før nå. For meg er det ingen sammenheng mellom hvor mye man bruker en ting og hva den kan koste. Jeg kan godt kjøpe et svinedyrt verktøy der jeg med min beskjedne bruk hadde klart meg lenge med den billigste jalla-varianten. Men på elektrofronten er både bruk og ferdigheter på absolutt laveste nivå. Multimetere finnes i alle pris- og kvalitetsklasser. Jeg kjøpte det billigste jeg kunne finne, til rett under en hundrings på en kjent kjedebutikk.

Det var altså gjerrigknarken og gjør-det-selv-eren som denne gangen vant over ønsket om å kjøpe hjelp hos fagfolk. Til året skal det først skiftes bremseskiver, deretter skal det skiftes registerrem. Antakelig går bare én av dem på verksted. Gjett hvilken…

Har du oppfatning eller meninger om dette? Vet du hva forskjellene er på et billig og et dyrt/proft multimeter? Kommenter gjerne nedenfor.

5 hendelser på “Skifte batteri og måle ladespenning i bil”

    1. Hei Einar.
      Turteller henger ofte sammen med dynamo og lading. Men her har jeg dessverre ikke særlig kunnskap å by på. T4 har blitt laget med flere ulike motorer, med varierende løsninger på dette.Etter litt kjapp googling fant jeg en tråd på et VW-forum som ser ganske interessant ut. Se om du finner noe som hjelper her.
      Lykke til.
      Jørn / Verktøy 24

  1. Her kommer du dessverre med litt vranglære. Du skriver “Sett på polskoene, gjerne svart (jord) først. Stram til de to mutterne.”. Dette er feil.

    Når du tar ut batteriet skal du alltid ta av svart/minus/jord først. Dette for å unngå kortslutning mot gods/jord. Dersom fastnøkkelen du skrur med kommer borti metall når du tar av svart/minus/jord minus gjør ikke dette noe. Når du så siden tar av rød/pluss, så vil en forbindelse mellom denne og karosseri ikke føre til kortslutning, siden jord ikke er koblet til batteriet. Hadde ikke jord vært koblet av ville du risikert en stjernesmell om en fastnøkkel kom mellom rød/pluss og annet metall.

    Når du monterer det nye batteriet gjøres det i omvendt rekkefølge. Først rød/pluss først. Igjen, ingen fare om det blir overledning til karosseri siden jord/svart/minus ikke er koblet til. Til slutt kobler du til jord/svart/minus.

    1. Hei Håkon. Takk for en hyggelig og konstruktiv korrigering. Dette bare beviser at man skal utvise forsiktighet i omgang med elektrisitet (også “bare” 12V), både i skruing og skriving.
      mvh Jørn/Verktøy 24

    2. 12,6 V er max spenning UTEN lading, altså når motoren ikke går på et vanlig syrebatteri. De krever 14,3 V ladespenning for å ta til seg strøm og for å bli 100% oppladet. Det er også avhengig av temperaturen. Se Sønnak sine anbefalinger.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.