Teknisk

Disse batteriene er farlig gods på fly

Skal du ha batteriverktøy med i bagasje på fly? Da må du vite dette. Viktig info for å unngå å bli stoppet i innsjekk. 

Moderne batteridrevne verktøy går i de aller fleste tilfeller på oppladbare lithium-batterier, Li-Ion-batterier.

Verktøyprodusenter og –brukere elsker lithiumbatterier, men de som bygger og driver fly er i økende grad skeptisk til batteritypen.

Konsentrert energi

Entusiasmen og skepsisen har samme årsak: Lithiumbatterier inneholder MYE energi i forhold til størrelsen.

Den konsentrerte energien gjør at stadig flere verktøytyper kan kutte ledningene og gå på batterier.

Men den utgjør også en formidabel brannfare dersom et batteri kortslutter. Dersom et lithiumbatteri med ”thermal runaway” tar fyr, blir det en brann som kan være vanskelig å slokke.

Det ser man feks i denne videoen, med en demo på en pc. Og et pc-batteri inneholder ikke i nærheten like mye energi som et av de store verktøybatteriene. (Fortsetter under videoen)

Restriksjoner mot lithium-batterier

Derfor har flyselskaper og luftfartsmyndigheter innført restriksjoner mot frakt av lithium-batterier.

At det er vanskelig å få sendt større partier med lithiumbatterier med fly er ikke noe du og jeg merker så mye til.

Visste du forresten at “mysterieflyet” MH 370 – som forsvant antakelig et sted i det Indiske hav – hadde med seg et større parti lithiumbatterier? Det verserer teorier om at denne lasten hadde en rolle i havariet.

Batterier i bagasje på fly

Men en innstramming av dette regelverket i år får betydning for håndverkere og andre som trenger å ta batteridrevne verktøy med på fly.

Du kan nemlig ikke ta med hva som helst av batterier til disse, hvis det er litt størrelse på batteriene.

Reglene er fastsatt av den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA. Utdypende informasjon finner du her, fra den amerikanske luftfartsorganisasjoen FAA.

Under 100 Wh

Ingen særskilte restriksjoner. Kun vekt.

100-160 Wh

Montert i verktøy: Kan tas med i håndbagasje eller innsjekket bagasje, hvis flyselskapet godtar det.

Ekstra batterier: Kan kun tas med i håndbagasje, hvis flyselskapet godtar det. Poler må være sikret mot kortslutning. Ikke i innsjekket bagasje.

Over 160 Wh

Må sendes som farlig gods.

Utregning av watt-timer Wh

Watt-timer er en funksjon av spenning (Volt) og strøm-mengde (Ah).

Et 18V batteri på 5 amperetimer er altså på 90 watt-timer (Wh), og er dermed fritt fram på fly.

Noen andre eksempler fra vanlige batteristørrelser:

  • 18V * 5 Ah = 90 Wh
  • 18V * 6 Ah = 108 Wh
  • 18V * 9 Ah= 162 Wh
  • 22V *5,2Ah = 114 Wh
  • 36V * 4Ah = 144 Wh
  • 36V * 5,2Ah= 187 Wh
  • 36V * 6Ah = 216 Wh
  • 54V *2 Ah = 108 Wh

Uten restriksjoner

IATA tabell batterier bagasje
Bagasjereglene for batterier er fastsatt av den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA.

Mindre batterier – under 100 watt-timer (Wh) – kan tas med uten andre restriksjoner enn bagasjevekten.

De kan tas med både i innsjekket bagasje eller håndbagasje, montert i verktøyet eller som separat ekstrabatteri.

I det siste tilfellet skal polene være beskyttet mot skade eller kortslutning. For eksempel oppbevart på sin faste plass i verktøykofferten.

Vær oppmerksom på mellomstore batterier

Når det gjelder litt større batterier – de mellom 100 og 160 watt-timer – må du være oppmerksom.

Batteri som står montert i verktøyet kan gå både som håndbagasje eller innsjekket bagasje.

Separate batterier (ekstrabatterier) kan ikke sendes innsjekket, men må tas med som håndbagasje.

I begge tilfeller er det avhengig av at flyselskapet godtar det.

Norwegian krever at passasjerer skal ha forhåndsgodkjennelse for å ta med lithiumbatterier over 100 Wh.

SAS viser til IATAS generelle regler på området. Her er det nok lurt å sjekke ut på forhånd.

Farlig gods

Batterier større enn 160 Wh kan ikke tas med som bagasje i noen tilfeller. De må sendes som farlig gods.

Det vil i praksis si at vanlige verktøybatterier opptil 18V og 5Ah kan tas med som hvilken som helst bagasje.

18V batterier med 6 Ah kan sendes som innsjekket bagasje så lenge det står i maskinen. Ekstrabatteri må i håndbagasjen. I begge tilfeller må det godkjennes av flyselskapet.

Det samme gjelder Hiltis 22V batteri på 5,2 Ah, og 36V batterier opptil 4 Ah.

Milwaukee 18V 9Ah

Milwaukees nye, store 18V batteri på 9Ah kan ikke tas med som bagasje i det hele tatt.

Det må sendes som farlig gods. Det samme gjelder 36V batterier over 4 Ah.

Dewalt XR Flexvolt 54V batteri
Det røde transportlokket på Dewalt Flexvolt batteri bryter seriekoblingen i batteriet.

Dewalt har laget en finurlig løsning til det nye Flexvolt-batteriet: Plastlokket som i utgangspunktet skal beskytte polene på batteriet mot skader og kortslutning har en ekstra rolle:

Det bryter den innvendige seriekoblingen mellom cellene. Med lokket på forandres batteriet fra ett batteri på 108 Wh til tre celler på 36 Wh hver. Dermed kan det tas med i bagasjen uten andre restriksjoner enn vekt.

Jørn Søderholm

Journalist, fotograf og redaktør. Spesialfelt: Bygg, anlegg, praktisk og teknisk journalistikk. Tips eller forslag? Ta kontakt!

4 kommentarer

  1. hva med nødbatteri til mobile enheter som er oppgitt i milliapertimer? Hvordan finner man grensen her?

    1. Hei Frank. Grensen er den samme. Du må bare regne milliamperetimer om til wattimer (mAh –> Wh).
      Da kan du enkelt finne en kalkulator på nett – eller enda enklere regne det om selv. I begge tilfeller må du finne spenningen i batterienheten. Deretter er det fort gjort:

      Ah * V = Wh
      Amperetimer * Volt = Wattimer

      1 Ah er 1000 milliamperetimer (mAh).
      Det skal med andre ord være et hyvva digert nødbatteri før det begynner å nærme seg grensene for hva som kan tas med på fly ??.
      mvh Jørn / Verktøy 24

  2. Kravet til Norwegian er også max 8 gram Litium. Finner ikke oe vektinnhold noen plass.
    Peiling?

    1. Hei Jon Egil.
      Godt spørsmål. Jeg sjekket alle batterier jeg har i nærheten, fra diverse merker og fra 3 til 9Ah. Ingen av dem sier noe om lithium-innholdet i gram. Men etter litt ekspress-googling ser det ut til at det en nokså fast formel på å regne det:
      Ah *0,3 = antall gram lithium.

      Bamsebatteriet på 9Ah inneholder altså 2,7 gram lithium. Du har rett i Norwegian stiller krav til både wattimer (Wh) og mengde lithium.

      Her må man være oppmerksom hvis man skal ha med 9Ah Flexvolt batteri.
      1) Uten transportlokket er de på 162 Wh, dvs ikke tillatt å ta med på fly.
      2) Med transportlokket på frakobles cellene, og batteriet er bare på 3 enheter á 54 Wh, godt innafor grenseverdiene.
      3) Men siden lithiuminnholdet overstiger 2 gram må det innhentes forhåndsgodkjenning for å ta dem med på Norwegians fly.

      Flere fabrikanter tilbyr batterier med variabel spenning (Volt). Jeg kjenner ikke til hvordan ovennevnte er løst hos andre.

      Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette kravet om lithium-innhold. Kan hende det er på tide å lage en ny artikkel om dette. Takk også for at du leser på Verktøy 24! Fortsatt god pinse.
      mvh Jørn Søderholm, Verktøy 24

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button

Adblock!

Bruker du en adblocker? Slå den av, så får du lese videre. (Vi tjener penger på annonser, så du skal slippe å betale for innholdet.) Using an adblocker? Turn it off, then you can read. (Yes, we have income from ads, so you won´t have to pay for the content)