Batteridrevne kjedesager i toppduell
Stihl og Husqvarna kan motorsager. De har kommet med nye kjedesager på batteri, med 24 m/s hastighet og ytelser som motorsager i 40 ccm-klassen. Ganske stor forskjell i pris, men liten forskjell i prestasjoner. Vi har prøvd dem i en batteridrevet toppduell.
Hva er det: Test av kjedesager på batteri – Husqvarna 540i XP og Stihl MSA 220
Hva koster det: Ca kr 8500 (Stihl) og 11 500 (Husqvarna) for sag, lader og ett batteri.
English summary: Duel review on the rather new Stihl MSA 220 vs the brand new Husqvarna 540i XP. Powerful battery chainsaws. Each of them could easily replace a 40 ccm petrol chain saw for allround use. We did a series of test runs on them, on a variety of tasks from clearing small bushes to felling 40 cm trees. Husqvarna is slightly quicker and substantially more enduring (due to larger battery and eco-mode). Husqvarna is also by far the most expensive one, with more than twice the price of Stihl if you include top notch battery and charger. Both of them cost more than a similar petrol chain saw.
Batteridrevne kjedesager har vi hatt i årevis. De velkjente motorsag-merkene har hatt sine fossilfrie alternativer på batteri. De store merkene innen elektriske og batteridrevne verktøy har kommet med kjedesager, og batterier til å forsyne dem.
De batteridrevne sagene var lenge best egnet for enklere formål. Batterienes evne til å levere mye energi på kort tid begrenser hvor grove dimensjoner en kjedesag kan greie – og hvor fort den eter seg gjennom. Mange motorsagbrukere setter sistnevnte i sammenheng med kjedehastighet.
Toppmodeller på batteri
Siden i høst har både Stihl og Husqvarna kommet med hver sine nye, batteridrevne toppmodeller. Disse byr på mer kraft og høyere kjedehastighet enn tidligere modeller. Prestasjonene sies å være på nivå med bensindrevne motorsager i 40 ccm-klassen. Det vil si relativt lette maskiner i en mellomklasse, til allround bruk. Begge byr på kjedehastighet på 23-24 m/s, betydelig raskere enn de 12-15 m/s som har vært vanlig på batteridrevne sager til nå.
Stihl MSA 220 og Husqvarna 540i XP stiller prestasjonsmessig for seg selv, i en klasse over batteridrevne sager fra andre merker. Vi har derfor satt de to på prøve mot hverandre.
Først tok vi en tur i skogen sammen med Truls Hjelseth. Han er en timbersportentusiast og erfaren bruker av motorsager fra Hølen, sørøst for Oslo. Hjelseth ligger i trening med sikte på landslaget i timbersport. Han vet godt hva han forventer av en god motorsag.
Deretter tok satte vi sagene på en mengdetest, i form av rydding og kvisting av en greit bevokst tomt som etterhvert skal bebygges med en enebolig.
Spreke maskiner
– Dette er spreke maskiner, begge to! Jeg er overrasket over at batteridrevne sager har så mye å by på, sier Truls Hjelseth.
Han mener de to sagene er temmelig like i kapasitet og ytelse. Altså hvor grove dimensjoner de greier, og hvor fort de eter seg gjennom. Forskjellene viser seg i håndtering og utholdenhet, utprøvd en formiddag på felling og oppkapping av trær på 10-20 cm diameter.
– Stihl-saga føles noe bedre balansert i bruk. Husqvarna er litt mer baktung enn Stihl, men har større utholdenhet og lengre brukstid på batteriet enn Stihl, sier han.
Dette var Hjelseths første møte med batteridrevne kjedesager. Han gleder seg over mindre støy, null eksos og generelt enkel bruk på de batteridrevne, sammenlignet med bensindrevne motorsager.
Snille mot naboer
– Her er det bare å sette rett gang. Hørselvern er ikke nødvendig, og de batteridrevne sagene er betydelig snillere mot eventuelle naboer tett på, konstaterer han.
Stihl-saga ble lånt ut til testen akkurat som den kommer ut fra forhandleren, med 13″ sverd og originalt 3/8-kjede. Husqvarna-saga var en demomaskin utlånt fra importør. Den kommer i ordinært salg med 14″ sverd. Den var for anledningen satt opp med 12″ sverd og 3/8-kjede i dertil hørende lengde.
Laderne er sterke og raske. Stihl leveres i sett med en 12A lader. Husqvarna selger saga uten batteri og lader. Vi lånte den sammen med den raskeste (og dyreste) laderen, som også er på 12A. Begge sagene går på 36V batterier. Husqvarnas største BLi300 batteri inneholder mer energi enn Stihls batteri.
Smøring og vedlikehold av kjede
Batteridrevne sager slipper bensin og eksos i driften. Men de er fortsatt avhengig av olje til smøring av kjedet, og man må venne seg til å huske å etterfylle kjedeolje. På bensindrevne sager gjør man gjerne det hver gang man fyller bensin – og gjerne tar en liten runde med fila på kjedet.
På en batterisag kan det være lurt å sjekke kjedeoljen ved hvert eller annethvert batteribytte, litt avhengig av bruksområdet. Gjerne også dra over kjedet med fila samtidig, så får man mest mulig saging ut av batteriet.
Etter en formiddag i skogen med Truls Hjelseth ble sagene satt på en grundig mengdetest. Nærmere bestemt på rydding og felling på en 8-900 kvadratmeters tomt der det skal bygges en enebolig senere i år. Vi brukte de to sagene til å rydde en god del kratt og mindre trær. De fikk også bryne seg på felling av 3-4 større trær, de største med diameter på 25-30 cm.
Sistnevnte er i overkant av hva disse maskinene er dimensjonert for. Begge har plenty med krefter til å greie det, men det blir litt upraktisk med batterier som tømmes fort på så store dimensjoner.
Stihl MSA 220 – mest for pengene
Den nye toppmodellen i batteriserien fra Stihl. En lett og kraftig sag. Mest for pengene av de to i testen. AP300S batteri på 36 V og 7,2 Ah. Fulladet batteri inneholder 281 Wh (wattimer).
Pris: 4500 for saga, 2490 pr batteri og 1450 for lader.
Oppdatering: Her skrev vi først at prisen var ca 5000 for komplett sett. Det var ikke riktig. Prisen du ser her nå er oppgitt veil-pris fra importøren.
Vi liker
+ Kraft
+ Enkel kjedestramming uten verktøy
+ Lett
+ Prisen
Vi liker ikke
– Mangler nivåvindu på kjedeoljetank.
– Mangler strømsparemodus til lett bruk
– Litt “plastikk-aktig” ift Husqvarna
Husqvarna 540i XP – holder lengst
Rykende fersk toppmodell på batteri. Så fersk at testmaskinen var på utlån fra importør, med kortere sverd enn i ordinært salg. Dette kan medvirke til at den føles noe baktung sammenlignet med Stihl. BLi300 batteri på 36V og 9,4 Ah. Fulladet batteri inneholder 337 Wh (wattimer).
Pris: Ca 7000 for saga, 3 000 pr batteri og ca 1600 for lader.
Sprekest og størst utholdenhet.
Vi liker
+ Kraft
+ Utholdenhet
+ Eco-modus for enda større utholdenhet
+ Premium kvalitetsfølelse
+ Raskest lader (ekstra)
+ Indikatorvindu på kjedeoljetank
Vi liker ikke
– Høy pris
– Noe baktung
– Krever verktøy for kjedejustering
Har prøvd begge føler at knappen som må holdes inne som sitter på siden på Sthil er dårlig plasser hvis du legger saga på siden for å felle.
Ellers så blei jeg posetivt overasket hvor godt dem skar.
Hei Svein
Ja, det er et poeng jeg registrerte. Jeg lot være å skrive det inn, da det i praksis ikke hadde særlig stor betydning. Det er mest merkbart når du legger saga på den siden der knappen vender ned, og sager langt nede. Men nede mot bakken er det uansett mest naturlig å legge saga på den andre siden (med sverdet ned), og da er ikke det med den knappen noe problem. Etter min mening :).
Takk for kommentaren, og takk for at du leser Verktøy 24!
mvh Jørn Søderholm