Test: Trådløs lading av Bosch 18V
Bosch L-Boxx Charging Bay. Testet sammen med ny GSR 18V-EC og wireless charging.
Tidligere skrevet om her. Nå har jeg prøvd systemet i praksis.
Batterier som tas av verktøyet og klikkes inn i en lader er velkjent prosedyre. Det går jo fint så lenge man har tilgang på strøm i noenlunde nærheten av der man jobber.
Flere batterier
Nå til dags har de fleste flere batterier tilgjengelig, og kan sette et nyladet batteri på maskinen når det tomme settes til lading.
Og alle er vi flinke planleggere som sørger for å sette ting på lading når man er ferdig for dagen, sånn at man har friske batterier å starte dagen med.
Nåja. Akkurat på det siste der har jeg bomma noen ganger.
Bosch Wireless Charging
Bosch lanserte i fjor våres et system for trådløs lading av verktøybatterier. Det er basert på induksjon, som kan etablere en strømforbindelse gjennom ikke-ledende materialer over korte avstander .
Elektriske tannbørster og kokektopper fungerer etter samme prinsipp.
Da det trådløse ladesystemet fra Bosch først kom, var det med to alternativer for lading:
- Ladeplate til å sette på bord, gulv, hylle etc. Sett maskinen oppå plata, så lades batteriet gjennom bunnen. Plata kan også lade et separat batteri uten maskin. Batteriet må skyves inn i et par låseskinner, ikke settes rett ned på plata. Disse låseskinnene forhindrer at maskinen velter. Ladeplate følger med maskinen i kofferten, akkurat som lader til alle andre typer maskiner.
- Et “hylster” til å træ en borskrumaskin inn i. Dette er mest til arbeidssteder og -situasjoner der man ikke trenger eller vil ha kofferten i nærheten, men vil ha en litt mer stødig holder til maskinen.
L-Boxx charging bay
Nå i år har det kommet et tredje alternativ: En ladekrybbe til Bosch L-Boxx systainer, der maskin og ekstra batteri lades direkte gjennom bunnen av kofferten.
Sett kofferten i ladekrybben, så starter ladingen av begge batteriene.
Det er denne ladekrybben jeg har hatt til låns en stund, sammen med en av årets nye blå Bosch borskrumaskiner.
Kun med wireless batterier
Bosch Wireless Charging fungerer ikke med alle batterier fra Bosch, kun de batteriene som er forberedt for dette.
Utstyret for trådløs lading er lagt inn i bunnen av batteriet, og gjør at dette bygger en centimeter eller to i høyden. Det ser litt pussig ut, men har ingen større bruksmessige ulemper. Ingen som jeg har kunnet oppdage, i alle fall. Kommenter under hvis du vet noe og er uenig.
GSR 18V-EC
Jeg har ingen Bosch maskin med Wireless Charging-batterier i verktøyparken fra før, så jeg fikk låne ladekrybben sammen med en av de nye GSR 18V-EC borskrumaskin.
Den mest synlige forskjellen fra forgjengeren er at den har fått en god, ”gammeldags” 13 mm stålchuck. Forgjengeren hadde en chuck med plast/kompositt utvendig.
Stålchucken er noe smalere, og det er lettere å komme til med den nye chucken inn mot en vegg eller på andre trange steder.
Børsteløs motor og elektronisk hjelp
Men den nye børsteløse motoren og tilhørende elektronikk har mye bra å by på. De nye batteridrevne bor-/skrumaskinene og kombimaskinene fra Bosch kommer med en ny presisjonskobling.
Et elektronisk kontrollsystem oppdager når koblingen er riktig og stopper motoren for å hindre overstramming av skruene. Mindre støy, mindre vibrasjon og mindre motstand for den som skrur.
Og mindre fare for at bit-en slipper taket, raper rundt i sporet og ødelegger både seg selv og skruen.
I bruk kjennes det som maskinen bare “slipper taket”, som når batteriet er tomt. Men etter at jeg skjønte sammenhengen har jeg begynt å like den funksjonen.
Ladekrybbe best til servicebil
Ladekrybben er primært tenkt som et tilbehør til håndverkere og andre verktøybrukere som opererer ut fra en servicebil.
Med ladekrybben montert i bilen er det bare å klikke kofferten på plass og kjøre. Ladingen foregår underveis til neste jobb.
Ladekrybben er produsert og koblet for å brukes på 230V strøm. Den leveres i et sett som inkluderer en 12V inverter for bruk i bil.
Inverter for 12V
Inverteren leverer en kontinuerlig effekt på 150 Watt. Mine matematiske kunnskaper stopper et stykke før man kommer å regne ut ladetiden på et tomt 4,0 Ah 18V batteri gjennom en lader som forsynes med 150 Watt.
Men Bosch selv oppgir at et 4,0 Ah batteri skal lades fra null til 80 prosent på litt over en time, mens det skal ta totalt 85 minutter å lade opp til fullt batteri.
Har du tømt batteriet på én jobb må du altså ha en og en halv times kjøring til neste jobb for å få ladet batteriet helt opp hvis du skal basere deg på ladekrybba i bilen.
På den annen side skal du ha jobbet hardt og lenge for å tømme begge batteriene på én jobb.
Tullete hypotese
Før jeg fikk låne ladekrybba og maskinen fra Bosch trodde jeg dette er utstyr utelukkende for bruk i bil.
At det skulle ha noe for seg til stasjonær bruk på verksted eller verktøylager anså jeg som en litt tullete hypotese.
Nå er jeg slett ikke så sikker på det lenger. Fastmontert på en veggen har kofferten sin faste plass, inkludert ladestasjon. Ta den ut, gjør det du skal, sett den tilbake og den er fulladet neste gang du skal bruke den.
Ladekrybba kan brukes vannrett liggende på en hylle e.l. eller loddrette skrudd fast. Låsehempene på sidene er valgfrie, og er kun nødvendige ved loddrett montering. Jeg har også prøvd å henge ladekrybba opp ned, for å se om det kan være aktuelt å ha den hengende under en hylle e.l. Det går, i den forstand at ladingen fungerer.
Låsehempene klikker i, men de er ikke solide nok til at jeg ville stolt på dem for lagring over tid.
Batterier og klattlading
Batteriene er med på leken. De er selvfølgelig lithium ion batterier. Ikke bare tåler de klattlading, de liker det godt. Her er det ingen batterier som tar skade av bare bli brukt litt før de lades opp igjen.
Det eneste aberet er at konseptet er begrenset til noen få maskintyper, og kun blå Bosch.
System med flere typer maskiner
Hvis man kunne gjort det på samme måte systematisk med flere typer maskiner så ville det jo vært en strålende idé.
For en orden man kunne hatt verktøymaskiner: Borskrumaskin, slagtrekker, muttertrekker, stikksag, sirkelsag, vinkelsliper, bajonettsag, platesaks /-tygger, osv osv. Hver i sin koffert, på sin plass i hylla, stående i laderen. Alltid fulladet, alltid klar til bruk.
Åh, det hadde vært deilig. Å gjennomføre det fullt ut betyr at man må standardisere hele verktøysamlingen på nyere blå Bosch.
Det er i seg selv en utenkelig mulighet for mange håndverkere og umulig økonomi for de fleste hjemmesnekkere. Enklere logistikk og batterihåndtering kan være en faktor som får flere proffer til å vurdere den muligheten.
Kun for wireless batterier og koffert
Men man må også se bort fra ytterligere et par (u)vesentligheter:
1) Ladekrybba koster 3 000 kroner pr stk.
2) Den funker kun på batterier og kofferter forberedt for trådløs lading.
Bosch leverer alle blå elektroverktøy i L-Boxx systainerkofferter. Systemet er utviklet av BS System, et felles prosjekt siden 2012 med Bosch og Sortimo.
Alle L-Boxx systainere vil naturligvis kunne brukes i en hvilken som helst servicebilinnredning, men med noen ekstra finurligheter og lettvintheter i biler med Sortimo innredning.
Spesielt ilegg for wireless charging
Selve L-Boxxen er den samme, uansett om maskinen har batterier for wireless eller vanlig lading.
Forskjellen ligger i ilegget i boksen. Maskiner som er forberedt for wireless og ladekrybbe har et tredelt ilegg i et isopor-lignende materiale.
Her får Bosch sine utviklere et stort pluss i min bok:
De har organisert ilegget slik at det er plass til å ha med bor, skruer, bits osv i kofferten.
Det er perfekt plass til en Essbox med skruer i et av hjørnene, og i hele øvre del av kofferten er det plass til å ha med ekstra greier.
For eksempel bor, helt opp til 400 mm.
Bosch har pr nå laget sånne ilegg til et utvalg av bore- og skrumaskiner, inkludert slagtrekkere. Lading gjennom ladekrybba for én type maskin er kjekt å ha.
De har lovet å gjøre dette til flere typer maskiner. Når man kan la lading med denne ladekrybba inngå som en del av et komplett system, da tar det skrittet over fra ”kjekt å ha” til virkelig nyttig.