Makita DVC864 støvsuger. 2x18V, med Bluetooth.

To nye Makita støvsugere på batteri

Makita har kommet ut med to nye L-klasse støvsugere på 2x18V batteri. Én av dem har Bluetooth for å “snakke” med andre maskiner. Her er mer om DVC863 og DVC864. (NO)

Nå kommer to nye batteridrevne støvsugere: Makita DVC863 og 864. Det har vært mye Makita-nytt her de siste dagene. Det blir et par til, før oppmerksomheten igjen rettes mot andre merker og nyheter.

To av nyhetene hos Makita nå er egentlig én nyhet, men i to varianter. De heter DVC863 og 864. De er batteridrevne støvsugere, som drives med Makitas 2x18V løsning for å gi 36V.

Makita DVC863 og 864 støvsuger

Jeg tar fellestrekkene ved de to først. De er kompakte støvsugere på hjul. Beholdervolumet er på åtte liter. Det vil si ca samme størrelse som små batteridrevne støvsugere som har kommet fra andre i det siste. Deriblant en fra Bosch, som byr på ti liters bøttevolum.

Makita DVC864 støvsuger. Her koblet til en ny 10 toms batteridrevet kapp- og gjærsag.
Makita DVC864 støvsuger. Her koblet til en ny 10 toms batteridrevet kapp- og gjærsag.

I likhet med støvsugere fra andre merker er dette L-klasse støvsugere. Det vil si støvsugere som er godkjent for å ta ufarlig og ikke alt for finkornet støv. Strengt tatt gjelder dette jord, sand, grov sagflis og andre større ting. Finkornet støv fra betong, gips, flisekutting og sånt er de ikke godkjent for.

Gode allround redskaper

Men at det er lette, kompakte og høvelige allroundstøvsugere til å ha med i servicebil, flytte rundt på bygget eller ha i beredskap i garasjen, det skal ingen ta ifra dem.

Makitas nye maskiner er konstruert for å suge både både vått og tørt støv. Ytelsen som oppgis er 2,1 kubikkmeter i minuttet. Eller 2100 liter, som det også kalles. Det er i samme klasse som Metabos nye maskin, et strå vassere enn Bosch sin på 1440.

Makita oppgir et lydnivå på 70dB.

Trådløst Bluetooth kommunikasjon

Det var kort sagt om selve støvsugerdelen, som gjelder DVC863 og fellestrekkene for de to maskinene. Så har funksjonaliteten der storebror DVC864 skiller seg fra lillebror: Bluetooth trådløs kommunikasjon.

Den har en innebygget Bluetooth-modul, som skal gjøre støvsugeren i stand til å snakke med en annen maskin. Formodentlig en maskin av samme merke.

Med denne kommunikasjonen kan støvsugeren og en sag eller annen støvproduserende maskin holde kontakten, og starte og stoppe noenlunde synkront.

Automatisk start og stopp

Så lenge saga, slipemaskinen eller hva-det-nå-er har ledning er det jo ganske enkelt: Sett kontakten i strømuttaket på støvsugeren, sett støvsugerens bryter på 2 og støvsugeren starter automatisk når den begynner å levere strøm til støvprodusenten.

Det er jo ikke fullt så enkelt når vi går trådløst og batteridrevet. Man vil jo gjerne bli kvitt støvet uansett. En “vanlig” støvsuger slås og av på manuelt. Det er jo ikke all verden, og de fleste av oss har nok større problemer i hverdagen enn at vi må slå støvsugeren av og på manuelt.

Men i utviklingens og produktivitetens navn har altså Makita tatt i bruk Bluetooth for å overvinne dette I-landsproblemet:

Forsinkelse for å tømme slangen

Støvsugeren starter automatisk når saga/sliperen starter, og stopper like automatisk når man slår av. Formodentlig med de velkjente sekundene forsinkelse for å tømme slangen.

Pr nå kan denne funksjonaliteten brukes sammen med to maskiner: DLS111 batteridrevet 10 toms kapp- og gjærsag (kommer i egen artikkel), og DSP601 batteridrevet dykksag.

– Det vil komme flere Bluetooth maskiner. Jeg vet det eksisterer flere produkter som har Bluetooth-funksjonen, men de har foreløpig ikke kommet til Norge. Jeg vet også at utviklingen vil fortsette, og at det vil komme flere nyheter. Men jeg vet ikke når hva, sier markedssjef Pia Schackt i Makita Norge.

Mer info hos importøren.

Pris?

Veiledende pris er rett rundt 5 500 kroner. Den med Bluetooth koster 150 kroner mer enn sin kommunikasjonsløse broder. Eks mva, og i z-versjon uten batteri og lader.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.