Vær forsiktig med muttertrekkeren til hjulskift
Muttertrekker er et fint redskap, også til hjulskift. Så lenge man bruker huet også. Her ser du hva som skjer hvis du ikke er forsiktig med muttertrekkeren: Utskifting av ødelagte hjulbolter.
Tekst: Jørn Søderholm
English summary: Be careful using an impact driver on wheel bolts. Here´s what happens if not: Need to replace wheel bolts with broken threads. This in on the rear wheels of a 2009 Ford Transit Connect.
DRRRRRRRdjiiiiiiiiiiiii
DRRRRRRRRRRRRRdjiiiiiiiiii
DRRRRRRRRRRRRRRRRR
Hæ? Det var som faen, da!
DRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRdjiiiiiiiiiii
Muttertrekker på hjulmuttere
Se der, ja. Måkke komme her og komme her. Du er bare en hjulmutter. Jeg har muttertrekker, og er ikke redd for bruke´n.
Av med hjulet, på med det andre.
DjiiiiiiiiiiiiiiiiiiidrrrRRRRRRRRRRR
DjiiiiiiiiiiiiiiiiiiidrrrRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
DjiiiiiiiiiiiiiiiiiiidrrrRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
DjiiiiiiiiiiiiiiiiiiidrrrRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
DjiiiiiiiiiiiiiiiiiiidrrrRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
Hm. Litt til? Ja, for sikkerhets skyld.
RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
Sånn. Nå sitter det i alle fall.
Jeg har gjort som mange andre norske bileiere mellom sommer og vinter. Nei, jeg snakker ikke om dekkhotell eller “hjulskift – 200 kroner”. Man gjør da sånt selv.
Jeg har begynt å bruke muttertrekker til å legge om mellom vinter- og sommerhjul på bil. Det har ingenting med produktivitet eller effektivitet å gjøre. Det tar ikke så mye tid å skru noen hjulbolter et par ganger i året.
Selv med to biler. Men det er jo litt morsommere med maskin som smeller og hviner enn det kjedelige gamle hjulkrysset, eller hva?
Ødelagte gjenger på hjulbolt
Nå har jeg også fått oppleve hvorfor man IKKE skal bruke muttertrekker til denslags. Eller i alle fall være forsiktig med å bruke den for hardhendt. Den er finfin til å slå løs og dra hjulboltene av kjapt og greit. Men en moderne muttertrekker er sterk i klypa. Man kan godt droppe å bruke den til å trekke til hjulmutterne. For sikkerhets skyld.
På én av hjulmutterne gikk det for langt. Muttertrekkeren var så sterk og har stått og banket så lenge at den har dratt hjulmutteren for langt.
I stedet for å bare stramme hjulet mot navet fortsatte mutteren å rotere på bolten. Gjengene var sprengt. Sprukket. Dratt ihjel. Dermed var det bare én ting å gjøre: Skifte den ødelagte bolten. Jeg skifter samtidig de fire andre boltene på bakhjulet. Hvis den ene bolten røk, så kan det godt hende gjengene på de andre også er svekket.
Nye bremseskiver og -klosser til EU-kontroll
Jeg er usikker på om det er min egen feil, eller om det skjedde på verkstedet jeg brukte her i våres for å skifte bakbremser og ta EU-kontroll på min ti år gamle Transit Connect.
Anyways. Jeg kjøpte bolter og muttere fra en Transit deleforhandler i UK, via Ebay. Noen dager senere kom de til postdisken på min Kiwi-butikk. Dermed var det klart for et par timers garasjekos.
Her er framgangsmåten jeg brukte for å skifte hjulboltene bak på bilen.
Skifte hjulbolter
(Disclaimer: Kyndige og proffe bilmekanikere vil sikker riste på hodet over amatørmessig framferd. Dette er utført av en amatør på hjemlig gårdsplass. Utføres på egen risiko).
1. Jekk opp bilen.
2. Sett støttebukker under bakakslingen. Vi jobber ikke under bilen mens den står bare på jekken, gjør vi vel…?
3. Skru av hjulet/hjulene.
4. Løsne to bolter som holder bremsecaliperen. Det tok tid. De satt så sinnssykt fast at jeg mistenker mekanikeren på ovennevnte verksted for misbruk av muttertrekker. Skulle hatt juling.
5. Dra bremsecaliperen av skiva, legg den på fjærbladet. (Evt heng den opp i noe, sånn at den ikke henger i slangen).
6. Dra bremseskiva av. Her var de nylig skiftet, så den kom lett av.
7. Bank ut hjulboltene med en klubbe eller stor hammer.
8. Sett nye hjulbolter i hullene.
9. Dra hjulboltene én etter en gjennom hullene. Jeg manglet ters/trekkeverktøy til hjulbolter, så jeg dro dem på plass med en hjulmutter. Ødela én mutter før jeg kom på at et par-tre skiver mellom mutter og nav er en god idé.
10. Træ bremseskiva på plass på de nye boltene.
11. Lirk bremsecaliperen på plass over den nye skiva. Beregn litt tid, bannskap og frustrasjon før alt er på plass i dette punktet.
12. Skru fast de to boltene til caliperen. NB: Så fast de trenger å være, ikke mer.
13. Sett på og skru fast hjulet. Bruk håndnøkkel eller hjulkryss til teiting.
14. Gjenta om nødvendig 3-13 på hjulet på motsatt side.
15. Slipp bilen ned på bakken. Gled deg over synet av fem glinsende nye hjulmuttere (på hvert hjul) og klapp deg selv på skulderen.
16. Ta en kaffe (– eller noe annet, avhengig av tid og sted).
Tilbake til manuell skruing
Etter dette har jeg bestemt meg for å ikke bruke muttertrekker til å skru fast og teite når det skal legges om til vinterhjul i høst. Muttertrekkeren kan godt få være i nærheten, og kan sikkert få lov til å skru av hjulmutterne.
Men hos meg ska detl kun brukes håndverktøy i den andre enden heretter.
Det er lett å ødelegge gjengene med muttertrekker visst man er uforsiktig ja, men det er fordi mange mangler kunnskap og feks ikke bruker forlengeren som forhindrer dette.