Lys og isolasjon i servicebil

Det er mørkt, kaldt og fuktig ute. I servicebilen kan det være både lyst og frostfritt. Men vær obs: Belysningen kan kverke batteriet, og isolasjon kan kverke både bilen, inneklimaet i bilen, verktøy og varer. Her er et par tips for å unngå det.

Aller først et spørsmål til håndverkere som kjører rundt på service: Hva er verst?

  • Huseier/kunde som skal hjelpe til?
  • Starte arbeidsdagen med iskaldt verktøy som har overnatta i bilen i tjue blå?
  • Finne noe småtterier du vet er et sted inne i den alt for mørke bilen?

På denne tiden av året er det kaldt, mørkt, fuktig og til tider uggent og kjipt. Mørkt, kaldt og fuktig går det heldigvis an å gjøre noe med. I alle fall under tak og innenfor vegger.

Tilstrekkelig belysning i servicebilen

For eksempel i servicebilen. Med så mange mørke timer er det ekstra viktig å sørge for tilstrekkelig belysning når man jobber ut av bilen. Hvis ikke kan det gå ut over effektiviteten – og i verste fall sikkerheten.

Den anbefalingen deles herved, og den gjelder ikke bare de som kjører rundt med en fullblods, moderne Sortimo-innredning.

Proff og hjemmelaget innredning

Sortimo innredning med LED belsning.
Sortimo innredning med LED belsning.

Det gjelder like mye dem som kjører rundt med en innredning laget hjemme på verkstedet av to-fire og finerplater. Ja, den gjelder egentlig de sistnevnte enda mer enn gutta (og jentene) med Sortimo eller annen proffinnredning. Der er det så lett å finne fram uansett.

Hva med de som kjører rundt uten innredning, og med verktøy, varer og deler liggende i en salig røys baki? Nja. Det er ingen proffer som gjør det, er det vel…?

Belysning må funke – spesielt når det er kaldt og mørkt

– God belysning skal nettopp sikre at vinterarbeidet foregår like effektivt og forsvarlig som på resten av året. Derfor skal belysningen kunne stå distansen, også når det er kaldt og mørkt utenfor, sier daglig leder Ole-Andreas Pettersen i Sortimo Norge.

Bakoverrettede arbeidslys.
Bakoverrettede arbeidslys.

Hos Sortimo bruker man LED-belysning som oppfyller den såkalte IP54-standarden i sine integrerte innredningsløsninger. Serien heter Black Edition. Den finnes i tre størrelser på henholdsvis 10 cm (3,5 W og 330 lumen), 50 cm (7,5 W og 660 lumen) og 100 cm (15 W og 1320 lumen).

Som dagslys

– Lysets farge er på 4000 K. Det gir et behagelig lys for øyet og minner om dagslys. Serien er samtidig utført i en standard som sikrer at belysningen takler både kulde og fukt uten problemer, forklarer Pettersen.

At “hele verden” nå har gått over til LED gjør at du kan kjøre på med belysning alt hva du lys(t)er. Du greier ikke tømme batteriet uansett.

– LED bruker så lite strøm at belysningen belaster batteriet merkbart, selv om det er kaldt. Dette gjør alt i alt at man med denne LED-løsningen får effektiv belysning året rundt, uansett vær, sier han.

Viktig om isolasjon

Så er det fukten. Den er verre å forholde seg til. Når man bruker bilen som verksted, lager og har hele sin arbeidstilværelse baki der, så er man interessert i å holde det mest mulig tørt og frostfritt. Da må det isoleres.

Her har Sortimo også et tips, basert på hva de selv gjør. Det er ikke alle løsninger som er like gode når det gjelder isolasjon.

– Stadig flere ønsker å få installert varmeisolering. Vi har dessverre sett en rekke eksempler på at man i slike tilfeller har valgt å bruke fuktabsorberende materialer, sier Ole-Andreas Pettersen i Sortimo.

Isolasjonsmateriale som absorberer fuktighet? I stålkarosseriet på en bil? Du er med nå, ikke sant…?

Hvis man gjør det, så gjør man to potensielt skadelige og kostbare feil:

1. Man fanger fukt i varerommet. Da får verktøy og varer kose seg i et fuktig i stedet for tørt miljø. Etterhvert får de selskap av muggsopp, som også vil kose seg.

2. Man får fuktig materiale liggende inn mot stålplater i karosseriet. Hvor lenge tror du det går før rusten melder sin ankomst?

Isolerer med Aluthermo Quattro

Varebil isolert med Alutherm Quattro
Varebil isolert med Alutherm Quattro

Da er det mye lurere å gjøre som Sortimo: velge en isolasjon som både beskytter mot kulden er fuktavvisende. Selv benytter de Aluthermo Quattro®, som er markedets eneste tynne multirefleksive, isoleringssystem i flere lag med termisk sveisede overflater.

Løsningen er kun 10 mm tykk og består av flere lag aluminium og aluminiumsfolie som er behandlet mot oksidering, samt vanntett og brannhemmende polyeten og polyetenskum med bobler av tørr, innesluttet luft. Et dansk selskap er i følge sin egen omtale importør av Alutherm til Skandinavia.

Isolerer mot både varme og kulde

– Løsningen danner en nesten ugjennomtrengelig barriere for infrarød varmestråling, som både sommer og vinter bidrar til at man holder en passende konstant temperatur i varerommet uansett temperaturforholdene i omgivelsene, runder Ole-Andreas Pettersen av.

Smart, hæ? Beskytter mot 30 blå om vinteren og 30 svette om sommeren. I stedet kan verktøy og varer kose seg i et tørt miljø og behagelig temperatur, hele året. Hold det litt ryddig der, så kan du bruke bilen til overnatting også.

Det trikset funker også uansett om innredningen kjøpt dyrt eller hjemmelaget.

1 hendelser på “Lys og isolasjon i servicebil”

  1. Hei
    Jeg vurderer å isolere min Caddy Maxi 2017 mod med Aluthermo Quattro,
    Vennligst send meg et pristilbud m/frakt, på nødvendig materiale for dette.
    Ønsker også pristilbud på hva dette vil koste viss arbeidet utføres av dere.
    Send tilbudet på mailadressen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.