AnnetNyheter

Fikk dykkert med på kjøpet hos varehuset – ødela minidykkertpistol

Hjemmesnekkeren kjøpte dykkertpistol, og fikk en eske dykkert med på kjøpet. Etter tre skudd var pistolen død. Handler du verktøy på byggevarehuset eller spesialsjappa? Her er en historie til fordel for spesialsjappa.

En ivrig hjemmesnekker kom gående inn i verktøyavdelingen på et varehus en vakker dag i 2017.

– Jeg vil gjerne kjøpe en spikerpistol, sa hun. Eller han.

– Så bra! Hvilken type?

– Æh? En sånn som skyter spiker. Jeg har fått tak i en kompressor, så jeg trenger bare spikerpistolen.

– Ok. Men hvilken type? Dykkert, minidykkert eller noe større?

– Trenger ikke så stor. Jeg skal bare spikre fast lister, smartpanel og sånt. Og den må ikke være så dyr.

Dykkertpistol

– Okei, da har vi denne dykkertpistolen. Den er det kampanje på nå. Koster bare xx9 kroner. Det er billig for sånt.

– Så flott. Den tar jeg.

– Du vil kanskje ha dykkert til den også..?

– Å ja, det må jeg ha!

– Hvor lange trenger du? Vi har 25, 38 og 50 millimeter.

– Da tar jeg 38. Det holder med én eske i første omgang.

– Ingen problem. Den får du med på kjøpet!

Spesialforretning

Om dialogen i varehuset den vakre dagen foregikk akkurat sånn? Vet ikke. Men den er basert på en sann historie, og kunne vært sånn cirka.

Noen dager senere foregikk det en ny samtale.

Denne gangen hos en spesialforretning ikke så langt unna varehuset. Denne forretningen er spesialisert verksted og forhandler innenfor verktøy og tilhørende disipliner, og en aktør med høy anseelse innen sitt segment.

Ingen av aktørene blir navngitt noe nærmere, da det vil kunne identifisere dem og henge ut det aktuelle Varehuset. Det har ingen hensikt.

Hjemmesnekkeren kommer inn døra, og legger en dykkertpistol på disken. Den er av et anerkjent merke som den aktuelle forhandlere har i sitt sortiment.

– Hei. Kan du se hva som er feil med denne? Jeg har bare skutt tre spiker med den før den sluttet å virke.

– Ja, klart det, svarte kundebehandleren bak disken.

Driveren brukket i tre deler

Han åpnet pistolen og konstaterte at driveren var brukket i flere deler.

– Hm, det var rart. Har du kjøpt denne (**merke*) pistolen av oss?

– Nei, jeg har kjøp den der borte på (**Varehuset*).

– Hm… Rare greier. Fikk du dykkert sammen med pistolen?

– Ja. Denne.

Hjemmesnekkeren legger en nyåpnet eske dykkert på disken. Kundebehandleren undersøker esken og pistolen litt til.

– Aha, nå vet jeg hvorfor dette har skjedd, utbryter kundebehandleren bak disken.

Før jeg skriver videre: Har du lyst til å tippe årsaken til havariet? Kan hende du har en anelse…

Okei, la oss se om du har rett. Vi lar kundebehandlere fullføre historien han fortalte meg i en prat vi hadde på Messenger på senhøsten:

– Det viste seg at han hadde fått dykkspiker til minidykk maskin! Jeg vil ikke henge ut verken (**varehuset*) eller noen av de andre. Men dette er et kroneksempel på forskjellen ved å handle billig et sted, kontra å handle hos lokale, kyndige folk. Vi hadde til og med samme kampanje på samme merke dykk- og minidykkmaskiner. Kunden dro til (**varehuset*), hevet kjøpet og kjøpte alt av oss etterpå.

Minidykkert

Hjemmesnekkeren kjøpte altså en minidykkert pistol. Den er beregnet på å skyte 1,2 mm tynne dykkert (18 GA). Men han fikk med på kjøpet en eske dykkert, med litt tykkere 1,6 mm trådtykkelse (16 GA). Prøv selv å få en ståltråd gjennom et hull som er for lite, og se hva som skjer.

Kundebehandleren understreker flere ganger i løpet av samtalen at han ikke vil henge ut konkurrenter. Han snakker gjerne opp sin egen virksomhet og kunnskapen hos folka han jobber sammen med.

En større sammenheng

Hva beviser så denne lille historien? Strengt tatt ikke så mye mer enn at denne ene hjemmesnekkeren gjorde et uheldig kjøp hos Varehuset, og et tilsvarende heldig kjøp hos Fagsjappa i nærheten. Men man trenger ikke være spesielt filosofisk anlagt for å se det i en litt større sammenheng.

Og den “beviser” verdien av egen kunnskap. Det er lurt å skaffe seg informasjon og sette seg inn i det nye. Et kontrollspørsmål eller to er aldri dumt, uansett om du står i Varehuset eller Spesialsjappa.

Del gjerne egne erfaringer med god hjelp, høy kunnskap og vilje til å hjelpe. Eller det motsatte.

Jørn Søderholm

Journalist, fotograf og redaktør. Spesialfelt: Bygg, anlegg, praktisk og teknisk journalistikk. Tips eller forslag? Ta kontakt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button

Adblock!

Bruker du en adblocker? Slå den av, så får du lese videre. (Vi tjener penger på annonser, så du skal slippe å betale for innholdet.) Using an adblocker? Turn it off, then you can read. (Yes, we have income from ads, so you won´t have to pay for the content)