AnnetReportasje

Slik blir den nye Hammerslaget-butikken

Entusiastbutikken Hammerslaget bare vokser og vokser. Selv om de ikke har rukket å åpne ennå.  Selv er daglig leder Kristian Magnus Youngblom mest overrasket over én ting.

Kortversjon: Hammerslaget AS, en verktøybutikk der både kunder og betjening er ekte entusiaster.

English summary: Hammerslaget AS (translates to The Hammerstroke)  is a norwegian tools store, where both the customers and the staff are real, hard core tools enthusiasts. We had a chat with The Boss: Kristian Magnus Youngblom. This is what their upcoming new store looks like. The just had to «pre build» it in the Bygg Reis Deg construction fair for a few days before opening their new permanent shop.

– Ehm… Det var et godt spørsmål. Tror jeg begynner å forstå mer at….

Kristian Magnus Youngblom er grunnlegger, eier og daglig leder i Hammerslaget AS. Mye har skjedd siden vi først møtte ham i 2017. 

Vi fikk dratt ham til siden i et sjeldent rolig øyeblikk mens messen Bygg Reis Deg gikk for full maskin. På messen greide han og de ansatte med et nødskrik å få opp messens kanskje mest ambisiøse stand, takket være entusiastiske venner og kunder som stilte opp med innsats. 

Hva som var det gode spørsmålet? Kommer tilbake til det lenger ned. 

Fra Bygg Reis Deg til ny butikk – en gang

Tre dager senere ble det som kan ha vært Nord-Europas mest annerledes messestand revet ned igjen. Der andre utstiller prøver å bygge en stand som viser fram mest mulig, der gikk Hammerslaget-gutta motsatt vei: En diger, svart vegg skjulte alt innholdet. Besøkende måtte inn gjennom to små døråpninger for å se hva som foregikk. 

Hammerslaget stand på Bygg Reis Deg 2021
Hammerslagets stand på Bygg Reis Deg er (omtrent) identisk med den nye butikken.

Der kom de inn i et butikklokale temmelig identisk med det som skal bli Hammerslagets nye lokaler utenfor Drammen. 

– Denne er to meter kortere, og tre meter høyere under taket. Ellers helt likt. Men der har vi ikke rukket å gjøre det klart og åpne ennå. Vi har laget en midlertidig butikk i kjelleren. 

– Åja, så der har dere åpnet? 

– Nei. Det har vært så mye at vi ikke har rukket å åpne der heller. Men vi har folk innom butikken hver dag, altså. Selv om det er stengt. Haha!

Og sånn går nå dagan hos Hammerslaget. 

Hammerslaget – for entusiaster

Når en butikk har gjort «Du griner bare én gang» til sin slogan og pynter standveggen sin med «R.I.P pengene dine. Av jobb har du kommet, til verktøy skal du bli», da vet du at det ikke det en butikk som herjer slagmarken i priskrigen. I stedet har de bygget seg et image som en spesiell butikk, og en stadig voksende kundekrets av hard core verktøyentusiaster. Spesielt blant håndverkere. 

Ikke bare hard core entusiaster, forresten. Tømrere med de fleste grader av verktøyentusiasme samt hobbysnekkere har lagt sin elsk på mye av det Hammerslaget tilbyr. 

– Hele sortimentet vårt av smarte verktøy går rett hjem hos de fleste som driver med noe snekring i det hele tatt, sier han. 

Ikke bare norske håndverkere og hobbyhåndverkere heller. Kristian Magnus Youngblom har lenge hatt ambisjoner om å gjøre Hammerslaget til en internasjonal butikk. Mange utenlandske kunder kommer inn via instagramkontoen The Hammerstroke. Så var det det å ha tid til alt sammen, da…

– Vi har ikke hatt tid til å følge opp det ordentlig. Har solgt til Hawaii, Japan, Singapore, Taiwan, mye til Australia og New Zealand, mye til Sverige og England. Norske håndverkere er og blir kundekretsen, selv om det også blir mer og mer internasjonalt. Vi begynner å få et navn også utenfor Norge. Nettbutikken til Hammerslaget virker også på engelsk: The Hammerstroke. Men vi har gjort såpass lite på søkemotoroptimalisering på engelsk at vi blir stort sett blir funnet via Instagram. Martinez, Viking Arm og Diamondback er det som selger mest internasjonalt. Og Occi, da. 

– Så det går bra, altså? 

Vekst og travelt

Kristian Magnus Youngblom, Hammerslaget AS
Kristian Magnus Youngblom. Daglig leder i Hammerslaget AS.

– Ja, veldig bra! Vi ansatte én i februar, for å takle veksten. Han gikk i pappaperm i mai. Vi ansatte én til august, for å håndtere salg til forhandlere. Han begynner å komme i gang nå. Så det er veldig travelt. 

Det gode spørsmålet vi begynte med, det var dette: 

– Hva har overrasket deg mest det siste året? 

– Det begynner å gå opp for oss av vi har fått et ordentlig navn. Ikke bare navnet i selv, altså. Men et image. At Hammerslaget ikke bare er et sted man drar for å kjøpe verktøy, men at det er noe folk snakker om. Det er nok den største overraskelsen. Det var også grunnen til at vi bygde standen som dette. 

– Ja vel…?

– Vi vil være kule! Det er helt riktig for oss å være spesielle. Det er det vi er. Litt sånn skikkelig mannestil! Det må være greit å si når vi har flest menn som kunder. Ha ha. 

– Dere har jenter som kunder óg, vel…?

– Jaja, så klart! De som kjøper gaver til mennene sine. Ha ha!

Og sånn går nå dagan hos Hammerslaget. Butikken der gutta på begge sider av disken er like store entusiaster for godt verktøy som ikke alle andre har. 

Jørn Søderholm

Journalist, fotograf og redaktør. Spesialfelt: Bygg, anlegg, praktisk og teknisk journalistikk. Tips eller forslag? Ta kontakt!

Related Articles

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Back to top button