Annonse

Fagfolk som kan verktøy – salg og service hos K-H Service

En god, «gammeldags» faghandel med profesjonelt verktøy. Ikkeno´ fancy. Bare gode produkter, gode kunder og gode kunnskaper hos de som selger og reparerer verktøy. Velkommen til K-H Service AS.

(Annonsørinnhold – denne artikkelen er en annonse for K-H Service AS)

– Hei, velkommen til K-H Service! Jeg heter Roar. Hva kan jeg hjelpe deg med?

– Jeg trenger et batteri til en sirkelsag. Jeg bestilte den på nettet, men så ikke at den var uten batteri.

– Uff da! Ja, det er fort gjort. Hvilken størrelse batteri vil du ha? Fem amperetimer, holder det?

– Takk, det holder.

– Værsågod. Vil du ha lader også?

– Ja takk. Og så skulle jeg gjerne hatt en borhammer.

– Det går fint. Borhammere har vi 13 forskjellige modeller av. Hva skal du bruke den til?

Denne lille dialogen er «sånn cirka» riktig gjengivelse av en samtale Roar Løkenhagen hadde med en kunde som kom innom verktøybutikken K-H Service AS i Oslo nylig.

En litt betuttet dame kom inn døra, og gikk ut igjen såre fornøyd med det hun trengte.

Butikk full av verktøy - K-H Service AS
Jo, det er fullt. Snart skal K-H Service utvide butikken kraftig.

K-H Service AS – verktøy for proffer

K-H Service AS er en god, gammeldags fagbutikk med verktøy. Ingen fancy fasader i stål og glass, men stuvende full av profesjonelt verktøy. En trygg og hyggelig «godtebutikk» for håndverkere og andre proffe kunder. Du må ikke på død og liv være håndverker for å handle her, altså. Hjemmesnekkere og glade amatører er velkomne.

På nett? Joa, de har naturligvis en nettside. Det må alle ha nå for tiden. Men først og fremst er dette en skikkelig butikk, med varer som kan kjøpes over disk og der du møter folk som kan verktøy. Som hjelper deg å finne fram til det du trenger, verken mer eller mindre.

En ting til, som du knapt nok finner noen andre steder: Her reparerer de elektroverktøy. Kommer du inn med noe som har gått i stykker, eller der elektronikken har klappet sammen fordi drillen ble liggende ute i regnet? Ingen fare. Her reparerer de det.

– Det lønner seg å reparere. Alltid! Uansett hva som er galt med maskinen. Det er billigere enn å kjøpe ny. Og det er godt for miljøet, sier Roar Løkenhagen.

Du ser – og hører – på ham at han virkelig brenner for det med reparasjoner.

To karer på K-H Service AS verksted
Eirik Linna (t.v.) og Håkon Tennes på verkstedet hos K-H Service kan det meste om reparasjon av elektroverktøy.

Reparasjon og levetid

– Hvorfor kjøpe en ny sag til syv tusen, når du kan reparere den for to? Det er jo så enkelt! Og vi reparerer ikke «litt». Utstyret blir helt i orden etter en reparasjon.

– Får man samme levetid på en reparert maskin som på en ny?

– Det er vanskelig å svare et utvetydig ja på det. Men i mange tilfeller får du det. En brent motor, for eksempel. Det er en vanlig feil på kappsager. Der bytter vi ikke «litt» motor. Vi bytter jo hele.

– En typisk reparasjon?

– Åh, si det… Gutta på verkstedet gjør så mye forskjellig. Ta en moderne batterimaskin, for eksempel. Den vil ofte ende opp med å få helt ny elektronikk innvendig.

– Hvorfor?

– Elektronikken har har klappet sammen. Ofte på grunn av vann.

– Vann? Noen som har latt den bli liggende ute i regnet?

– Ja. «Men, det har jeg alltid gjort. Ikke vært problem før», sier noen. Ja, det funket nok i gamle dager. Men nå går det ikke. Elektronikken i moderne maskiner er så avansert. Sånt går ikke på garantien. Men det er fortsatt billigere og bedre å reparere enn å kjøpe ny, sier Løkenhagen.

Ikke fancy – bare gode produkter

Han er daglig leder og deleier i K-H Service AS. Selskapet ble stiftet for snart 40 år siden, som verksted for Black & Decker. Grunnleggeren Kjell Hvithammer gjorde navneprosessen enkel: Sine egne forbokstaver K og H, sammen med ordet «service». Ferdig, sett i gang og jobb!

Kjell er borte, men navnet henger igjen og datteren hans jobber fortsatt i selskapet.

Det er sånn det gjør det her hos K-H Service AS: Ingen fancy greier. Bare gode produkter, gode kunder og god kunnskap hos de som selger og skrur. Roar begynte for 20 år siden, og kom inn med ideen om å drive med butikk og salg i tillegg til servicen.

La det ikke være noen tvil: Roar de 10 ansatte er stolt over butikken. Med rette, får vi legge til. Det er ingen andre butikker i verken Oslo eller Norge for øvrig du kan gå inn i, finne et sånt utvalg av profesjonelt verktøy, kjøpe det du trenger og ta det med i bilen med det samme. Her er det fullt av varer. Mest Dewalt og Milwaukee. De gule har alltid vært størst hos K-H, men de røde inntar en stadig større del av butikken. En god del håndverktøy er det også her, samt interessante godbiter her og der som gjør at man godt kan svi av en time og noen kroner mer enn man tenkte når man stopper innom.

Gode hjelpere fra Dewalt og Milwaukee

Tre karer i K-H Service verktøybutikk. Tor Morten Christoffersen, Roar Løkenhagen og Selmir Hasic
Roar Løkenhagen (i midten), sammen med hans to gode hjelpere: Tor Morten Christoffersen fra Dewalt og Selmir Hasic fra Milwaukee.

Roar er godt fornøyd med hjelpen han får av Dewalt og Milwaukee importørene til å holde butikken oppdatert.

– De er innom ofte, sørger for å fylle på og sørger for at vi får nye ting tidlig. De gjør det lettere for oss å gjøre en god jobb overfor våre kunder, sier han.

K-H Service AS ligger på Grorud. Tett på Østre Aker vei, en av hovedveiene nordover fra Oslo. Det er fort gjort å kjøre forbi om du misser avkjørselen. Lokalene er anonyme – bortsett fra svære logoer på veggen.

Utenfor butikken er det ikke like mange parkeringsplasser som på de større byggevarehusene. Men det trengs ikke heller, for her er det ingen køer av folk som skal handle utemøbler, gassgriller og vedsekker.

Ingen trelast på tomta, og inne i butikken er det ingen hyllemetere med verken malingsspann eller jernvarer. Her er det kun verktøy og utstyr. Slipepapir og noen få forekomster av båndende spiker til spikerpistoler er det eneste vi kan se av forbruksvarer. Ellers er det verktøy i lange baner.

Har verktøy på lager

– Egentlig er det alt for fullt her. Dels på grunn av den anstrengte situasjonen med logistikk over hele verden. Den gjør at vi må kjøpe inn mer til eget lager for å være sikker på å kunne levere det kundene vil ha. Men også fordi kundene forventer å finne det de trenger her, uten å vente på at noen skal bestille det. Håndverkere kommer hit, trenger fire ting og vet de finner alle fire her. Ofte litt mer også, humrer Løkenhagen.

I dag er 60 prosent av omsetningen fra butikken, mens 40 prosent er på verkstedet. Mye av oppdragene er reparasjoner på Dewalt maskiner sendt inn til verkstedet fra flere av de større byggevarehusene rundt om i landet.

Deler av verkstedet har også blitt tatt i bruk til lager. Nå i vinter skal K-H Service AS utvide butikken. Nordveggen skal åpnes, og på den andre siden av den står det 200 tomme kvadratmeter klar til å gi en nær dobling av arealet i dagens butikk.

K-H Service på Instagram

Følger du K-H Service på Instagram, forresten? Det er det mange som gjør. Nærmere 15 000 faktisk. De får nå en servicemulighet som kun gjelder Instagram-følgerne:

– 70 prosent rabatt på deler i forbindelse med reparasjoner. Uansett om man kommer hit selv, eller leverer maskinen inn på sitt lokale byggevarehus.

– Hvordan skal du holde styr på det da?

– Man får oppgitt en kode på Instagram. Skriv den koden med tusj på maskinen før innlevering. Da ser vi det, og gir rabatt på delene. Uansett fra hvor i Norge maskinen kommer. Vi kjører litt hardt på det, så får vi se hva som skjer. Januar og februar pleier å være litt treige måneder for oss. Det har det ikke vært hittil, humrer Roar Løkenhagen.

Det lønner seg å reparere. Alltid.

PT Medialab

Skikkelig god tekst og foto - passer både folk og SEO.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Back to top button