Bosch GHO 12V-20 12V batteri høvel.

Hendig Bosch 12V høvel for énhåndsbruk

Har du savnet en lett og kompakt elektrisk énhåndshøvel på batteri? Her er den. Bosch GHO 12V-20 kommer på nyåret. Oppdatert med pris. 

Her om dagen ble det i en artikkel om en ny 12V overfres fra Bosch sagt at den er én av to blå Bosch “smågodt” på 12V batteri som kommer på nyåret. Her er den andre: En lett og kompakt elektrisk høvel med børsteløs motor.

Bosch gjør spennende ting med sin serie med kompakte og lette verkøty på 12V batterier for tiden. Dette er de samme batteriene som inntil nylig ble titulert som 10,8V.

Bosch 12V batteridrevet høvel

Bosch GHO 12V-20 batteridrevet høvel.
Bosch GHO 12V-20 batteridrevet høvel.

Den nye høvelen er i designet tilpasset bruk med én hånd. Du kan fint støtte og styre med den andre hånda på knoppen i forkant om du vil, men vær i så fall forsiktig: Den er først og fremst en knopp for enkel dybdejustering.

Maskinen har etter det jeg har funnet ut mulighet til å velge sponutkast på høyre eller venstre side. Utkastporten er 35 mm stor. Sponet kan kastes ut i luften, inn i en dertil egnet sponpose eller suges inn i en tilkoblet støvsuger.

Chassis og bunnplate skal være i maskinert aluminium. Høvelbredden er 56 mm. Maks dybde er 2 mm etter det jeg kan finne ut. Børsteløs motor er vel og bra, men å gå så dypt i full bredde i treverk kan bli en solid utfordring for en motor som får næringen sin fra et 12V batteri uansett. Der er nok 1 mm eller mindre om gangen en bedre egnet høvledybde om gangen.

Dybde og vekt

I det jeg finner av spesifikasjoner er det oppgitt maksdybde på 17 mm ved falshøvling. En digresjon: Jeg blander sems- og falshøvel. Er det noen som leser dette, som har lyst til å klargjøre forskjellen på sems- og falshøvel?

Vekt er oppgitt til 1,5 kg, uten batteri. Maks hastighet 14 500 o/min. Batteriet stikkes som på andre Bosch 12V verktøy inn i håndtaket.

Maskinen er hos norske forhandlere rett utpå nyåret. Prisen er slett ikke verst: 2500 kroner eks mva, i L-Boxx med to 3,0 Ah batterier og lader.

Oppdatering august 2018: Les test / prøvekjøring av den nye høvelen. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.