Garasje med tregulv

Terrassegulv i garasjen

Jordgulv i garasjen er fuktig og utrivelig. Utgraving og støping var ikke aktuelt. Men med innvendig terrassegulv ble garasjen veldig mye bedre.


Tekst: Jørn Søderholm

Hva er det: Nybygget terrassegulv i gammel garasje
Hva koster det: 2-3000 kroner
Hvor kjøpes det: Nærmeste trelasthandel

Rygg inn til stoppklossene. Det er langt nok.

English summary: Wooden floor in old garage, with with earthen floor. Built a wooden floor / terrace decking, after leveling the ground and covering it with a semi moist-proof cover. Big improvement The garage now has an even floor, and substantially drier indoor climate. In the words of Borat: Great success!

Garasjen. Et kaldt, mørkt og fuktig sted for oppbevaring av sykler, ski, fiskesaker, utviste møbler og alt rask som skal bo i pappesker noen år før det ryker på Finn.no eller fyllinga. Rettelse: Gjenvinningsstasjonen. Noen har såpass skrot-disiplin at de greier å parkere en bil der inne.

Eller et velutviklet bygg med god plass, rikelig lys og temperert inneklima. Et sted for trivsel, kontemplasjon og arbeidsglede, der både folk, verktøy, materialer, deler og prosjekter har det godt.

Forbedring av dårlig garasje

Hvor på skalaen mellom de beskrivelsene befinner din garasje seg?

Min er godt i nærheten av det første, som én av flere i en felles rekke. Ambisjoner og ønsker befinner seg midt i sistnevnte gruppe. Forhåpentlig vil vår neste bolig ha en bedre garasje. Ikke er det særlig aktuelt å leie heller. Mens vi venter på at den rette komboen av bolig, garasje, adresse og pris skal dukke opp på Finn, så gjør man det beste ut av det man har.

Garasjen mangler både vindsperre og isolasjon. Men med et mildt østlandsklima går det likevel greit store deler av året å benytte garasjen til et enkelt verksted.

Gulv i garasje

Gulvet er den største hindringen. Her er det nemlig et godt, gammeldags jordgulv. Ujevnt og humpete, langtifra vater og med et konstant sig av fuktig luft opp fra grunnen.

Støpe? Nja. Massen i gulvet tilsier at det ikke er mange centimeterne å hente i høyden, før sprengstein og berg setter en effektiv stopper for videre graving. Dermed har jeg kommet til at det ikke er plass til grunnarbeid, isolasjon og nødvendig tykkelse på et støpt gulv. Så kan det meget vel hende at manglende erfaring med betongstøp har vært en medvirkende faktor.

Asfalt? Tja. Kunne vært aktuelt, hvis det bare var et asfaltlag i nærheten.

Tregulv – aka terrasse

Treverk, kanskje? Med duk under mot fukt. Akkurat som terrassen i hagen. Kan det være et mulighet? For et par år siden dukket den tanken opp første gang. Som med de fleste andre nye tanker sjekker man ut på nettet først.

Har noen andre gjort det? Spurt om det på et forum, kanskje? Og fått noen kloke svar fra folk som har gjort det, og flere flåsete dustesvar fra folk som ikke har gjort det. Kanskje til og med en “Slik-gjør-du”-artikkel. På engelsk, om ikke annet…?

Nei. Null. Niks. Nada. Ikke ett eneste ord eller én eneste Youtube-video har jeg funnet på nettet om å bygge tregulv eller terrassegulv i garasjen. Verken med vanlig trelast, grønn CU-impregnert, Royal, kompositt, Kebony eller noe annet. Sistnevnte er ikke så rart, kanskje.

Der stoppet det i første omgang, og det ble enda en vinter med jordgulv. En garasje med jordgulv er virkelig ikke et ønskested å sette opp et hjemmeverksted. Særlig om vinteren.

Bygger tregulv i garasje

Med vinterens og vårens forbedringsprosjekter i heimen unnagjort ble beslutingen tatt. “Fuckit, jeg gjør det” – en variant av yolo. Det skal bygges tregulv i garasjen.

Etter en grundig rydding og full bil til gjenvinningsstasjonen ble alt av verktøy og utstyr som ikke henger på vegg eller ligger på garasjens stableloft lastet i bilen. Jordgulvet i all sin prakt ble avdekket og ryddet, mens krafse, spade, jernrive, langvater og trillebår ble mobilisert til innsats.

Grunnarbeid

  • Spa opp løs masse, en liflig blanding av jord, subbus og sagflis.
  • 4 trillebårlass ble kjørt vekk.
  • Gjenstående jordgulv ble jevnet ut.
  • Innerste 1/3 i vater både i bredde- og lengderetning.
  • Ytterste 2/3 i vater i bredderetning, fall mot garasjeporten i lengderetning.
  • Dekket bakken med underlagsduk av samme type som bruk under terrasse. Holder igjen det meste av fuktighet nedenfra, men slipper likevel gjennom noe ovenfra. F.eks. dryppende smeltevann og saltsørpe fra bilen vinterstid.

Slik ble gulvet bygget

Med underlaget på plass var det klart for neste trinn. Jeg valgte å bygget gulvet som en standard terrasse på mark, med 120×28 mm terrassebord på et underlagt av 2×4″ (198×48 mm). Alt i grønn CU-impregnert trelast for å gjøre det billigst mulig.

Veldig mye enklere å trille utstyret rundt nå. Ytre 2/3 av gulvet (t.v.) er en frittliggende “flåte” med fall, mens den indre 1/3 (t.h.) er fastskrudd og i vater.

Gulvet ble bygget i to deler.

  1. Den innerste 1/3 er i vater i bredde- og lengderetning. Rammeverket er skrudd fast i bunnsvilla på garasjen. Dette skal være et lagrings- og arbeidsgulv, ikke parkeringsplass.
  2. Den ytterste 2/3 ble laget som en “flåte”. Ramme skrudd i 2×4, og terrassebordene skrudd fast oppå ramma. Denne ligger på bakken, og er ikke skrudd fast i bunnsvilla eller ramma til den innerste. Dette for at den skal kunne bevege seg litt med frost i bakken og vekt fra bilparkering oppå.

På grunn av underlaget og garasjens konstruksjon måtte den ytterste delen legges med fall som tar opp noen centimeters høydeforskjell mellom den innerste delen og den lavere terskelen til garasjeporten.

Ramme til bilparkering

Ramme til tregulv i garasje
Ramme forsterket med kjørebroer til bil. Den ytre delen av gulvet er i to toms høyde. (Foto: Jørn Søderholm)

Rammeverket i den ytterste delen av gulvet består for en stor del av to “kjørebroer” som tar opp og fordeler vekten av bilen. Disse kjørebroene ble skrudd sammen med 2×4 og 2×2 til en sammenhengende ramme liggende på bakken. 2×4 ble brukt liggende for at det skulle bygge minst mulig i høyden der det var trangest om plassen.

Med rammeverket på plass ble gulvbordene skrudd på. Først på den innerste delen, som et konvensjonelt terrassegulv. Deretter på den ytre delen. Alt ble skrudd med skjult innfesting.

I første omgang skrudde jeg fast kun bordene på kjørebroene, på grunn av belastningen i bilen. De andre bordene ble lagt løse på rammeverket noen uker, for at de skulle få litt tid til å tørke og krympe i bredden før fastskruing.

Essve er enkel og kjapp, og en av de dyreste.
Essve er enkel og kjapp, og en av de dyreste. (Foto: Jørn Søderholm)

Som følge av en tidligere publisert sammenligningstest av systemer for skjult terrasseskruing hadde jeg tilgang på et utvalg skrujiger og skruer for dette. Skruing av dette gulvet var en del av underlaget for testen, og alle systemene ble prøvd også her. Bordene ble lagt med minst mulig avstand.

Til slutt malte jeg fire bordlengder som en parkeringshjelp ved innkjøring av bilen. Denne avviksfargen markerer bordene som ligger på kjørebroene, der bilen skal stå. Med et par stoppklosser på gulvet i riktig avstand er det bare å rygge bilen inn på stripene, til det butter mot stoppklossene.

Resultatet?

BMW i3 i garasje med tregulv
Batteribilen står på nylagt gulv. Teppet tilhører bikkja.

Fryd og glede! Garasjen har for det første fått et jevnt gulv der det er betydelig bedre å stå med verktøy, arbeidsbord og annet utstyr. Løft av bil for arbeid under, med jekk, bukker, sakseløft eller noe?  Nei, det er nok ingen god ide på det gulvet. Ikke er det plass til denslags heller, som det tør framgå greit tydelig av bildet over.

Duken under gulvet har gjort garasjen merkbart tørrere. Jeg gjorde aldri noen fuktmåling i luften før gulvet, så her har jeg kun det “innebygde hygrometeret” i nese og andre sanser å dømme etter. At det har blitt tørrere er det ingen tvil om.

 

Eller great success, som Borat antakelig ville sagt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.