NyheterTeknisk

Nytt 18V superbatteri fra Bosch

Nå på senhøsten har Bosch begynt å vise fram et nytt batteri her i landet: Eneracer 6,3 Ah. Et høvelig sterkt batteri, men også en stor og viktig nyhet. 

Eneracer er et 18V verktøybatteri på den litt uvante størrelsen 6,3 Ah. Bosch omtaler det som sitt kraftigste batteri til nå.

Bosch lover at maskiner som bruker dette batteriet skal være like kraftige som en nettdrevet maskin på 1500 W, hvis man bruker det på en maskin som er optimert for det nye batteriet.

Skjermpdump fra Bosch sin Facebook-side.
Skjermpdump fra Bosch sin Facebook-side.

Jeg har ikke greid å finne ut hvilke maskiner som er optimert for batteriet, men det vises foreløpig mest med en 125 mm vinkelsliper.

Bedre driftstid

Jeg har også sett det referert at Bosch lover intet mindre enn 90 prosent bedre driftstid med det nye batteriet, men den slags påstander finner jeg ikke i den norske markedsføringen.

Her lover de bare at driftstiden er bedre.

Uansett er dette nye batteriet er faktisk en større og mer interessant nyhet enn det forrige største 18V-batteriet, på 6,0 Ah. (Fortsetter under videoen)

Årsaken ligger inni batteriet

Bosch battericeller 18650 og 20700
Battericellene 18650 (t.v.) og 20700. (Foto: Bosch)

Årsaken finner vi inni batteriet, i cellene det er satt sammen av. De er større enn cellene i de batteriene vi kjenner fra før. Og her skiller det nye batteriet seg fra nesten alle konkurrenter. Nesten.

Stort sett alle Li-ion verktøybatterier har brukt samme type battericeller, bare satt sammen og koblet på ulike måter. Cellene er 18 x 65 mm store, og kalles gjerne 18650-celler.

Større battericeller

Det nye batteriet er satt sammen av større celler. De måler 20 x 70 mm, og kalles dermed 20700-celler.

Alle verktøybatteriene vi kjenner fra før bruker 18650-celler. Dewalts nye XR Flexvolt bruker de cellene. Det gjør også Milwaukees nye, digre 9,0 Ah High Demand batteri. Og de to batteriene har vi nylig satt opp mot hverandre her.

Jo flere celler, jo flere Ah.

Tesla skifter til 20700

De to battericelle-typene. (Illustrasjon: Tesla)
De to battericelle-typene. (Illustrasjon: Tesla)

Tesla har til nå brukt lithiumbatterier i den gamle 18650-størrelsen i batteripakkene på sine biler. Det er de nå i ferd med å snu.

Tesla bygger en spektakulært diger lithiumbatterifabrikk i Nevada om dagen. De kaller den Gigafactory, fordi den skal produsere lithiumbatterier tilsvarende 35 Gigawatt-timer (GWh) pr år.

Det er veldig mye.

Samme type energilager

Alle de utrolig mange watt-timene skal produseres i én type battericeller: 20700. Kommende biler fra Tesla skal altså drives av grunnleggende samme energilager som det nye Bosch-batteriet.

Den fabrikken kommer til å spy ut battericeller i en skuddtakt som et Minimi maskingevær, døgnet rundt og året rundt. Og godt er det. Ellers ville Tesla slukt så mye av verdens produksjonskapasitet av lithiumbatterier at det ville blitt lite igjen til verktøybatterier.

Ikke nevnt i markedsføring

Bosch Eneracer batteri
Eneracer batteri i demontert tilstand. (Foto: Bosch)

Det er altså disse nye, større cellene Bosch baserer sitt nye Eneracer batteri på. Merkelig nok er er det ikke nevnt med et ord i i den den norske markedsføringen at batteriet skiller seg fra konkurrentene på et så viktig punkt.

Joda, de sier at det yter så og så mye mer. Men det kan jo for alt man vet være skryt fra markedsavdelingen. Endringen i battericellestørrelse gir en teknisk forklaring på hvorfor det yter så mye mer.

Coolpack gir raskere lading

Bosch har naturligvis utstyrt de nye batteriene med CoolPack-teknologien, med en vifte i laderen som blåser luft gjennom batteriet under lading. Dette kjøler ned cellene under lading, og gjør det mulig å øke ladeeffekten og korte ned ladetiden.

Battericellene er større. Amperetime-innholdet (for å bruke en lite elektroorientert betegnelse) i hver celle er det samme.

Men hver celle kan lagre og levere mer energi. Det gjør det mulig å bruke batterier med 20700-celler på mer effektkrevende maskiner enn 18650-celler.

For større maskiner

Metabo var først ute med å lansere verktøybatterier på 20700-celler. De har like godt klint til med en 230 mm vinkelsliper, markedets eneste full size vinkelsliper på batteri. Mer om det i et annet innlegg.

Med større celler blir batteriene større. Og tyngre. Men de leverer altså en kraft og brukstid som etter alt å dømme skal mer enn kompensere det.

For store, sterke maskiner

Dette første 20700-batteriet fra Bosch er på 6,3 Ah. Dette er en batteritype for store, sterke maskiner som gjør vei i vellinga.

Det er fullt kompatibelt med alle 18V-maskiner, og du kan gjerne sette det på slagtrekkeren eller bormaskinen. Antakelig er det ikke der du vil få mest igjen for pengene.

Men sett batteriet på en stor vinkelsliper, sag eller SDS Max borhammer, så tenker jeg vi snakker forskjell.

Dette er bare starten

Derfor er nok 6,3 Ah-batteriet bare starten. Regn med at vi kommer til å se betydelig større Eneracer-batterier framover, og at Bosch kommer med sterke maskiner som vet å nyttigjøre seg den nye matboksen.

Og ikke minst: Regn med at andre merker kommer etter med batterier basert på 20700-cellene.

Jørn Søderholm

Journalist, fotograf og redaktør. Spesialfelt: Bygg, anlegg, praktisk og teknisk journalistikk. Tips eller forslag? Ta kontakt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button

Adblock!

Bruker du en adblocker? Slå den av, så får du lese videre. (Vi tjener penger på annonser, så du skal slippe å betale for innholdet.) Using an adblocker? Turn it off, then you can read. (Yes, we have income from ads, so you won´t have to pay for the content)