Dana Lim tar sats i Norge
Nå får norske byggere mer lim, fugemasse og sparkel å velge mellom. Den danske kjempen Dana Lim tar opp konkurransen, og har ingen planer om noen rolle som lillebror i Norge.
[pro_ad_display_adzone id="4024"]
Tekst: Jørn Søderholm
Vi som kjøper sparkel, lim og fug i tuber og bokser en hel del varemerker å velge mellom. Nå får vi ett til: Dana Lim.
De er markedsleder på lim, fug og sparkel i Danmark, og har en sterk rolle også på det skandinaviske markedet. I Norge har merket ikke vært like synlig, selv om det har vært representert gjennom agenturer og i en del hyller hos kjeder og forhandlere.
Dana Lim Norge
Nå er Dana Lim i ferd med å gire opp det de kaller en storsatsing i Norge. Der de tidligere var representert gjennom agenturer skal de nå ha begge hendene på rattet i kappløpet om markedsandeler.
Høsten 2015 ble selskapet Dana Lim Norge AS stiftet, og Rune Ludvigsen ble ansatt som sjef for Dana Lim i Norge. Fra før hadde selskapet én representant i Norge. Sist høst ble det ansatt en selger med lang erfaring fra lim og fug.
– Vi startet med det eksisterende forhandlernettet, og utvider dette etterhvert. For oss er det nå viktig å bygge opp kompetansen og å være tilgjengelig for kunder med stadig lengre arbeidsdager og åpningstider. Dana Lim er store i Danmark. Men Norge og Danmark er forskjellig, sier Rune Ludvigsen.
Distribusjon og miljø
– Eksempel på noen av disse forskjellene?
– Distribusjonen i Norge er annerledes. Her har vi gode løsninger. Miljødokumentasjonen avviker også.
– Dere er et selskap som er størst i Danmark, men minst i Norge. Det må være en utfordring…?
– Ja, det er en utfordring. En spennende utfordring. Men det utgangspunktet gir oss også store muligheter til å bygge markedsandeler, sier Ludvigsen.
Selv har han det meste av sin arbeidserfaring fra malingsbransjen.
Historien om Dana Lim startet i Danmark 1929. D en unge Kai Leopold Hansen skulle lage noen stoler til sin mor. Fylt med nysgjerrighet og lyst lykkes han med å lage et lim med imponerende styrke.
For nordiske forhold
– I 2018 er suksesshistorien fortsatt levende. Dana Lims produkter er perfekt tilpasset nordiske forhold. Nå gjør man en storsatsning på det norske markedet, sier Dana Lim i en pressemelding.
Markedet for lim, fug og sparkel er et rotterace med jevnsterke konkurrenter, stort produktspekter og mange krevende kunder. Det holder ikke med at produktene “bare” fungerer.
– Vi vet at vi har veldig gode produkter – det er det ingen tvil om. Men etterhvert som tiden går, betyr kvalitet langt mer enn det. Vi skal være i stand til å møte skiftende behov. Derfor passer vi på å jobbe tett med forhandlere og kunder. For eksempel så holder det ikke å ha produkter som fungerer godt, så lenge man ikke lever opp til miljøkravene eller er vanskelige å bruke.
Det sier markedssjef Rass Gottschalck i pressemeldingen.
Danske metoder
Danmark og Norge er nær hverandre i både geografi, historie og kultur. Men Dana Lim har også skjønt at et dansk selskap som tenker dansk og jobber med danske metoder og i dansk kultur ikke trenger å lykkes i Norge.
– Det er store forskjeller mellom de nordiske landene – både når det gjelder klima og vår måte å kommunisere på. Norge er et langt land og vi er innforstått med at det finnes forskjellige behov fra Nord- til Sør-Norge. Vi har både produkter med UV-beskyttelse og produkter som er tilpasset til minus 30 grader. Håndverkere er vant til å jobbe under ulike forhold, og vi er stolte over å kunne tilby produkter som fungerer i all slags vær, sier Gottschalck.
Dana Lim forsyner alle sine markeder fra et temmelig nybygget logistikksenter på hovedkontoret i Danmark.