Nyheter

Dana Lim tar sats i Norge

Nå får norske byggere mer lim, fugemasse og sparkel å velge mellom. Den danske kjempen Dana Lim tar opp konkurransen, og har ingen planer om noen rolle som lillebror i Norge.

[pro_ad_display_adzone id="4024"]

Tekst: Jørn Søderholm

Vi som kjøper sparkel, lim og fug i tuber og bokser en hel del varemerker å velge mellom. Nå får vi ett til: Dana Lim.

De er markedsleder på lim, fug og sparkel i Danmark, og har en sterk rolle også på det skandinaviske markedet. I Norge har merket ikke vært like synlig, selv om det har vært representert gjennom agenturer og i en del hyller hos kjeder og forhandlere.

Dana Lim Norge

Nå er Dana Lim i ferd med å gire opp det de kaller en storsatsing i Norge. Der de tidligere var representert gjennom agenturer skal de nå ha begge hendene på rattet i kappløpet om markedsandeler.

Høsten 2015 ble selskapet Dana Lim Norge AS stiftet, og Rune Ludvigsen ble ansatt som sjef for Dana Lim i Norge. Fra før hadde selskapet én representant i Norge. Sist høst ble det ansatt en selger med lang erfaring fra lim og fug.

Rune Ludvigsen - Dana Lim Norge AS
Rune Ludvigsen, sjef for Dana Lim Norge AS.

– Vi startet med det eksisterende forhandlernettet, og utvider dette etterhvert. For oss er det nå viktig å bygge opp kompetansen og å være tilgjengelig for kunder med stadig lengre arbeidsdager og åpningstider. Dana Lim er store i Danmark. Men Norge og Danmark er forskjellig, sier Rune Ludvigsen.

Distribusjon og miljø

– Eksempel på noen av disse forskjellene?

– Distribusjonen i Norge er annerledes. Her har vi gode løsninger. Miljødokumentasjonen avviker også.

– Dere er et selskap som er størst i Danmark, men minst i Norge. Det må være en utfordring…?

– Ja, det er en utfordring. En spennende utfordring. Men det utgangspunktet gir oss også store muligheter til å bygge markedsandeler, sier Ludvigsen.

Selv har han det meste av sin arbeidserfaring fra malingsbransjen.

Historien om Dana Lim startet i Danmark 1929. D en unge Kai Leopold Hansen skulle lage noen stoler til sin mor. Fylt med nysgjerrighet og lyst lykkes han med å lage et lim med imponerende styrke.

For nordiske forhold

– I 2018 er suksesshistorien fortsatt levende. Dana Lims produkter er perfekt tilpasset nordiske forhold. Nå gjør man en storsatsning på det norske markedet, sier Dana Lim i en pressemelding.

Limpatron Dana Lim
“Nytt” merke på lim, fug og sparkel. Dana Lim kommer snart til en byggeplass nær deg. (Foto: Produsenten)

Markedet for lim, fug og sparkel er et rotterace med jevnsterke konkurrenter, stort produktspekter og mange krevende kunder. Det holder ikke med at produktene “bare” fungerer.

– Vi vet at vi har veldig gode produkter – det er det ingen tvil om. Men etterhvert som tiden går, betyr kvalitet langt mer enn det. Vi skal være i stand til å møte skiftende behov. Derfor passer vi på å jobbe tett med forhandlere og kunder. For eksempel så holder det ikke å ha produkter som fungerer godt, så lenge man ikke lever opp til miljøkravene eller er vanskelige å bruke.

Det sier markedssjef Rass Gottschalck i pressemeldingen.

Danske metoder

Danmark og Norge er nær hverandre i både geografi, historie og kultur. Men Dana Lim har også skjønt at et dansk selskap som tenker dansk og jobber med danske metoder og i dansk kultur ikke trenger å lykkes i Norge.

– Det er store forskjeller mellom de nordiske landene – både når det gjelder klima og vår måte å kommunisere på. Norge er et langt land og vi er innforstått med at det finnes forskjellige behov fra Nord- til Sør-Norge. Vi har både produkter med UV-beskyttelse og produkter som er tilpasset til minus 30 grader. Håndverkere er vant til å jobbe under ulike forhold, og vi er stolte over å kunne tilby produkter som fungerer i all slags vær, sier Gottschalck.

Dana Lim forsyner alle sine markeder fra et temmelig nybygget logistikksenter på hovedkontoret i Danmark.

Jørn Søderholm

Journalist, fotograf og redaktør. Spesialfelt: Bygg, anlegg, praktisk og teknisk journalistikk. Tips eller forslag? Ta kontakt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button

Adblock!

Bruker du en adblocker? Slå den av, så får du lese videre. (Vi tjener penger på annonser, så du skal slippe å betale for innholdet.) Using an adblocker? Turn it off, then you can read. (Yes, we have income from ads, so you won´t have to pay for the content)