
I statsbudsjettet for 2022 har Stortinget vedtatt noen endringer i bilavgiftene, som i de fleste tilfeller gjør det dyrere å kjøpe bil. Det gjelder både elektrisk, bensin og diesel.
Kortversjon: Engangsavgiften på varebiler som tidligere var satt til 22 prosent av personbilavgiften, har med de nye bestemmelsene blitt satt opp til 30 prosent av personbilavgiften. Det medfører en vesentlig kostnadsøkning for de som kjøper seg ny varebil i år.
English summary: Tax on vans was 22 percent of tax on passenger cars up until last year. New legislation makes it 30 percent. Maks byuing vans considerably more expensive for norwegian companies and persons.
Det skriver varebilinnredningsleverandøren Loyds i et blogginnlegg. Leasingselskapet Autolease har også skrevet om avgiftsøkningene som følger av Hurdalserklæringen fra den nye regjeringen.
Her skriver Regjeringen selv om avgiftene.
Dyrere elektrisk varebil
Mange er lettet over at den tidligere meldte innføringen av moms på elbiler som koster over 600 000 kr uteblir for i år. På den annen side er det innført to nye avgifter som er med på å øke kostnadsbildet.
Trafikkforsikringsavgiften (tidligere kjent som årsavgiften) som elbileiere frem til nå har sluppet, er nå satt opp til 2 975 kroner. Dette er samme sum som for biler som går på fossilt drivstoff.
I tillegg er det innført omregistreringsavgift på brukte elbiler. Denne avgiften er satt til 25 prosent av avgiften for biler på fossilt drivstoff. Det vil si 1 670 kr for biler fra 2019 og nyere, og 1 009 for eldre biler.
Det har også blitt dyrere å ha elektrisk bil som firmabil. Fordelsbeskatningen av elbiler har tidligere blitt beregnet ut fra 60 prosent av bilens nypris. Denne satsen settes nå opp til 80 prosent av nyprisen.
– Avhengig av bilens nypris kan dette utgjøre en relativt stor ekstra kostnad, skriver Loyds.
Økte avgifter på hybridbiler
En hybrid Ford Transit Custom står til lading. (Foto: Ford)
Heller ikke eiere av hybridbiler slipper unna høyere kostnader. Først og fremst har kravet til bilenes elektriske rekkevidde økt fra 50 til 100 km for å få fullt fradrag. I tillegg er fradragssatsen redusert fra 23 til 15 prosent.
Ford Transit-serien er blant varebilene som leveres i hybridversjon.
Salget av elektriske varebiler har økt jevnt over flere år, og i mai i fjor var det allerede solgt flere enn i 2020 til sammen, skriver TU.
Det er en fare for at det vil være mindre attraktivt for mange å velge elektrisk når fordelene blir færre. Loyds tror likevel trenden kommer til å fortsette å gå oppover. Markedet liker elbiler og det tilrettelegges stadig bedre for en enkel hverdag for elbileiere.
– Vi anbefaler at du setter deg godt inn i de nye reglene. Gjør gode undersøkelser på hvilke avgifter som gjelder den eller de modellene du vurderer. Samtidig er det viktig å ha alle kostnader i bakhodet når du skal regne på hvor mye bilen vil koste. Selv med økte avgifter vil de sammenlagte utgiftene, som lading i stedet for bensin, bli lavere. Husk også at du skal bruke mye tid i bilen, og det er viktig at du velger en bil du vil trives med, sier Loyds.