BilNyheter

e-Transporter med 286 hk og bakhjulsdrift

Her er alt vi vet fra første informasjonsslipp.

Kortversjon: gode, gamle Transporter lanseres nå som e-Transporter med helelektrisk drivlinje ikke ulik den fra ID Buzz Cargo. Og denne leveres med 286 hk og bakhjulsdrift.

English summary: the VW Transporter gets an electric makeover. The drivetrain is similar to that of the ID Buzz Cargo, and the e-Transporter will be available with up to 286 hp and rear wheel drive.

Transporteren er et velkjent syn på norske veier, både som arbeidsbil eller til generell familiebruk (Caravelle). Den er i skrivende stund i sin sjette generasjon (T6), og skal nå også bli elbil. Alternativet ID Buzz med sin «enorme X-faktor» har høstet ros fra alle kanter siden lanseringen i 2022. Men vinneren av Årets bil 2023 kan fortsatt ikke dekke alle behov, og leveres heller ikke i de samme størrelsene som Transporteren.

Nå varsles det fra Volkswagen at den nye Transporter også skal bli elektrisk. Det vil nærmere bestemt være en egen variant – e-Transporter – som lanseres ved siden av T6 med tradisjonell dieselmotor. Forhåndssalget starter til våren, og bilene vil komme til Norge i 2025.

Større akselavstand = større lasterom

Volkswagen Nyttekjøretøy opplyser at det vil være valgmuligheter for utforming, med kort eller lang utgave og mulighet for høyt tak. Kort utgave er 5050 mm lang og 2032 mm bred, mens lang utgave får 400 mm ekstra lengde. Større akselavstand enn forrige modell gir bedre lastekapasitet, og den korte modellen skal ha et lastevolum på 5,8 m3.

"Digital Cockpit" og infotainment-system med 13 tommers skjerm er inkludert. (Foto: Volkswagen)
“Digital Cockpit” og infotainment-system med 13 tommers skjerm er inkludert. (Foto: Volkswagen)

Bilen kan fås med topphengslet bakluke eller sidehengslede bakdører. En pickup med dobbelkabin nevnes også som et alternativ på et senere tidspunkt. Dieselvarianten vil ha en 2,0 liters motor på enten 150 eller 170 hestekrefter, automatgir og firehjulsdrift.

e-Transporter vil ha en helelektrisk drivlinje tilsvarende den fra ID Buzz Cargo med enten 218 eller 286 hestekrefter og batteri på 83 kWh. Elbilen lanseres med bakhjuldsdrift (vi gleder oss til å se driftevideoene), men den vil tilbys med firehjulsdrift på sikt.

Priser er ikke kunngjort ennå, dette får vi ikke vite før forhåndssalget starter neste vår.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button

Adblock!

Bruker du en adblocker? Slå den av, så får du lese videre. (Vi tjener penger på annonser, så du skal slippe å betale for innholdet.) Using an adblocker? Turn it off, then you can read. (Yes, we have income from ads, so you won´t have to pay for the content)