BilNyheter

Nå kan du bestille el-varebilen VW ID. Buzz Cargo

I dag åpner Volkswagen for bestillinger av ID. Buzz Cargo, den elektriske arvtakeren etter ikonet VW Transporter. De første kundebilene er ventet til Norge til høsten. Se hva den koster, hva den laster og hvor langt den går.

Hva er det: Volkswagen ID. Buzz Cargo. Elektrisk varebil.
Hva koster det: Fra 495 000 kroner.
Hvor kjøpes det: Hos VW-forhandler. Bestilling fra 23. mai, levering til høsten og utover neste år.

English summary: Today Volkswagen importer Møller has opened their systems for ordering the new VW ID. Buzz Cargo. The electrical successor of the iconic VW Transporter. The first customer cars are expected on norwegian roads in the fall. It costs from NOK 495 000, loads a modest 630 kgs and is said to run 423 km (WLTP).

– ID. Buzz er et nytt Volkswagen-ikon som bærer i seg historien vår, samtidig som den peker ut den videre kursen vår med fremtidsrettet mobilitet for alle. Med egenskaper, plass og rekkevidde har vi sett at den har stor appell både i personbilmarkedet og i varebilsegmentet, sier Håkon Wirak som er direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

Volkswagen har i lange tider teaset ID. Buzz, som blir den elektriske arvtakeren etter ikonet Transporter / Caravelle. I størrelse plasserer den seg mellom Transporter og Caddy.

Mandag åpner Volkswagens forhandlere for at kunder som har forhåndsreservert bil kan bestille denne.

I 17 år har Volkswagen Nyttekjøretøy vært Norges mest solgte merke innen varebilmarkedet under 3,5 t. Nå skal ID. Buzz-modellene være med å løfte merket inn i det grønne skiftet.

VW ID. Buzz Cargo – helelektrisk varebil

ID. Buzz Cargo er Europas første helelektriske varebil, utviklet som elbil fra bunnen av. Den lanseres med 3 seter som standard, og har et lasterom på 3,9 m3. Maksimal nyttelast er 630 kg, i tillegg til hengervekt.

Tilhengervekt og taklast er viktig for mange norske brukere av servicebil. Hvordan blir VWs nye el-varebil på den fronten? Jo, den blir godkjent for 100 kg taklast. Den får fester til takbøyler, tre på hver side. Den kan trekke tilhenger, men ikke mer enn 1000 kg. Det vil nok mange mene er i snaueste laget, og vi får bare se hva som skjer på den fronten fremover.

Personbilutgaven, ID. Buzz, kommer som en romslig og fleksibel familiebil med 5 seter, og med rikelig med bagasjeplass (1.121 liter). Baksetene kan justeres i lengderetning, og legges ned separat.

VW ID. Buzz interiør
Cargo kommer med tre seter som standard.

Utstyr

Norske Transporter-brukere har blitt vant til at bilene her til lands kommer med standardutstyr som i andre markeder er ekstrautstyr. Den linjen fortsetter med el-bilen ID. Buzz.

Blant annet får begge modellene navigasjon og ryggekamera som standardutstyr.

I tillegg får ID. Buzz Cargo adaptiv cruisekontroll med Stop&Go. Gjennomlastingsluke i skilleveggen kommer også som standard.

Personbilmodellen får en 12 tommers infotainmentskjerm, oppvarmet frontrute og oppvarmet multifunksjonsratt inkludert.

– Vi har valgt å oppgradere modellene med utstyr som vi vet nordmenn er opptatt av, og som de gjerne velger som tilleggsutstyr. Modellene vi nå åpner salget av kommer til å bli svært konkurransedyktige biler sine segment. Dette er biler som kommer til å sparke godt fra seg både i nyttekjøretøymarkedet, men også hos familier som ønsker en romslig, trygg og god bil, forteller Håkon Wirak i en pressemelding.

Rekkevidde og pris

Frem til nå har verken pris eller WLTP-rekkevidde vært kjent. Men nå offentliggjør importøren Harald A. Møller kundeprisene, og antatt rekkevidde.

Her er prisene:

ID. Buzz Pro har en startpris på 494.200 kr. inkludert frakt og levering i Oslo
ID. Buzz Cargo har en startpris på 452.700 kr. inkludert frakt og levering i Oslo

Rekkevidde da?

Forbruket etter WLTP-standarden er 20,6 kWh/ 100 km. Det gir en rekkevidde på inntil 423 km.

Personbilutgaven har et beregnet forbruk på 20,8 kWh/ 100 km, som betyr en rekkevidde på inntil 418 km.

Begge ID. Buzz-modellene leveres med et høyvoltbatteri på 77 kWh netto (82 kWh brutto). Med tolv moduler, leverer systemet energi til en elektrisk motor på 150 kW (204 hk).

Kan lades i lunsjpausen

Bilene får også bedre ladekapasitet, med inntil 170 kW. Det betyr at man under optimale forhold kan lade bilen fra 5 til 80 prosent på rundt 30 minutter.

– ID. Buzz Cargo vil være vårt definitive inntog i det grønne skifte for nyttetransporten. Den setter en ny rekkeviddestandard for nyttekjøretøy i dette segmentet, og med økt ladekapasitet kan du lade opp bilen i lunsjpausen. Denne bilen gjør det langt mer praktisk for flere håndverkere å velge nullutslippskjøretøy, sier Håkon Wirak.

Jørn Søderholm

Journalist, fotograf og redaktør. Spesialfelt: Bygg, anlegg, praktisk og teknisk journalistikk. Tips eller forslag? Ta kontakt!

Les også

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Back to top button