
Ford Transit Custom er godt likt av mange servicebil-brukere. Nå avdukes den som elektrisk varebil, med innebygget Pro Power strømforsyning til verktøy. Rekkevidde og levering? Se her.
Kortversjon: Ford Pro avduker nå nye helelektriske E-Transit Custom 1-tonns varebil. Kommer med “Pro Power” strømforsyning til verktøy. Lover 38 mil rekkevidde og “høy tilhengervekt”. Men du må vente en god stund: Produksjonsstart høsten 2023 (!), for levering tidlig i 24.
English summary: Ford Pro now reveals the new, fully electrical E-Transit Custom 1 ton van. Comes with “Pro Power” powersupply for tools etc. Production starts late next year (!), for delivery early 2024.
Ford Pro er nå i ferd med å levere de første elektriske varebilene i den nye E-Transit-serien til norske kunder. Nå avduker de neste trinn: En elektrisk versjon av Ford Transit Custom.
Det er en kjørevennlig sak som er en favoritt-varebil blant mange servicebil-brukere. Nå kommer den i elektrisk versjon. Eller “nå” er å ta i for hardt. Vil du ha en elektrisk E-Transit Custom, så må du grave godt nede i tålmodighetskassen. Mer om det til slutt. (Fortsetter under videoen)
Ford E-transit Custom
Nyheten E-Transit Custom blir den nye helelektriske arvtakeren til Europas mest solgte varebil.
– Den er utviklet fra bunnen av for å sette en helt ny standard i 1-tonns segmentet og skal hjelpe bedrifter i hele Europa med å være mer bærekraftig, forenkle overgangen til en helelektrisk nyttekjøretøyflåte og samtidig øke produktiviteten. Den nye helelektriske varebilen er også utviklet for sømløst å passe inn i Ford Pros økosystem av produktivitetsforbedrende og verdiskapende løsninger. E-Transit Custom vil også være fullt kompatibel med Ford Pro flåtestyrings- og ladeløsninger for økt driftstid og reduserte driftskostnader, sier Ford i en pressemelding.
Rekkevidde 38 mil
Ved hjelp av en kompromissløs helelektrisk arkitektur har den nye helelektriske arvtakeren til Europas mest solgte varebil, en beregnet elektrisk rekkevidde på – pr i dag – opp til 380 km. Den kan naturligvis lades med DC-hurtiglading.
– Den vil få god tilhengerkapasitet, noe som er viktig for at mange av kundene i segmentet skal kunne velge elektrisk, sier Ford.
Hva hengervekten faktisk blir? Det sier Ford ikkeno´om nå, men de lover “ytterligere produktdetaljer” i september i år. Nok en tålmodighetsøvelse der altså.
Nye E-Transit Custom går rett inn i Ford Pros nye digitale connectivity-løsninger, der bilen er tilkoblet et sentralt system for flåtestyring og overvåking av tilstand.
– Dette representerer virkelig et veiskille for vår nyttekjøretøyproduksjon i Europa og er et nytt og viktig skritt for å realisere Ford Pro sine ambisjoner. Betydningen av at Europas mest solgte varebil nå blir helelektrisk og støttes av alle våre Ford Pro løsninger for økt produktivitet for europeiske bedrifter, kan ikke overvurderes, sier Hans Schep i pressemeldingen. Han er sjef for Ford Pro i Europa.
Strømkilde til verktøy – Pro Power
Ford Pro lover én detalj som kan være interessant for mange håndverkere med servicebil. Blant funksjonene som nye E-Transit Custom kommer med er Pro Power Ombord.
– Dette er en teknologi som gjør din bil om til en energikilde til lys, utstyr og verktøy når du måtte ha behov for det, sier Ford.
De gir ingen tekniske detaljer om den løsningen. Men om den har bare såpass som et 230V strømuttak, så kommer man langt med strøm til lys og lading av batterier.
Ford Transit Custom har i flere år vært blant de aller mest populære 1-tonns varebilene i Norge. Nå forventer Ford Motor Norges administrerende direktør også stor etterspørsel etter den helelektriske varebilnyheten.
– Etter den enorme interessen som vår nye helelektriske 2-tonns E-Transit har skapt blant norske kunder, forventer vi at E-Transit Custom også vil bli en svært etterspurt helelektrisk varebil i det norske markedet. Med vårt nye økosystem av tjenester som øker bedriftenes produktivitet og reduserer kjøretøyenes nedetid til et minimum, kan Ford, som allerede i en årrekke har vært Europas mest solgte nyttekjøretøymerke, nå levere en kombinasjon som er som skapt for Norge, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Fire nye Ford elektriske nyttekjøretøy
I tillegg til Transit Custom varebil lanseres også minstemann Transit Courier. Samtidig komer helelektriske personbilutgave av de samme, som flerbruksbilene Tourneo Custom og Tourneo Courier.
Om du tenkte å svinge innom din Ford-forhandler i lunsjen i dag å bestille ny el-Custom, så kan du godt bare glemme det. Den kommer ikke med det første. Ford vil starte produksjonen av nye E-Transit Custom andre halvår 2023. Det vil si levering oppunder jul, eller utover i 2024.
Ytterligere produktdetaljer vil bli offentliggjort i september i år.
Alle Transit Custom-variantene vil bli produsert av Ford Otosan – Fords joint venture-selskap på Kocaeli-fabrikken i Tyrkia. Som ytterligere ett ledd i Fords plan for en helelektrisk fremtid i Europa, annonserte de også nylig at det jobbes med et nytt joint venture-selskap i Tyrkia. Dette skal etter planen bli en av de største fabrikkene for produksjon av batterier til elbiler i hele Europa. Målet er å starte produksjonen rundt 2025, med en årlig kapasitet på mellom 30 og 45 Gigawatt timer