John Deere kjøper batteriprodusent
Traktor- og maskinprodusent John Deere har kjøpt opp batteriprodusenten Kreisel. Planlegger storstilt elektrifisering av park- og anleggsmaskiner.
Kortversjon: John Deere satser elektrisk. Har signert avtale om kjøp av den østerikske batteriprodusenten Kreisel. Planlegger elektrifisering, spesielt av mindre traktorer og «turf-maskiner» for drift av park og anlegg.
English summary: John Deere goes electric. Has recently signed an agreement to buy austrian battery company Kreisel Electric (know for among other things electrifying av MB G-wagen). Plans a larg scale eletrification. Particularly of smaller tractors and «turf-machines» for park and maintainance.
I en pressemelding for noen dager siden forteller John Deere at de har signert avtale om å kjøpe den østerrikske batteriprodusenten Kreisel. Selskapet har siden 2014 vært en ledende innovatør på batteriteknologi, først og fremst gjennom væskekjølte batterier. Selskapet har også i enkelte kretser blitt kjent for å ha elektrifisert en klassisk Porsche, samt bygget en helelektrisk Mercedes G-klasse og en Hummer for Arnold Schwarzenegger.
Nå snakker vi elektrifisering av utstyr på hjul i en helt annen, industriell skala.
Felleskjøpet er forhandler av John Deere i Norge.
– Dette er gledelige nyheter, og noe som virkelig vekker optimisme. En så tung satsing i et solid elektrisk selskap gir oss tro på at de elektriske løsningene til kommuner og idrett kan komme innen kort tid, sier salgssjef Tone Helberg i Felleskjøpet Park og Anlegg.
Egen teknologi
Kreisel sitter på patentert teknologi, blant annet gjennom sin egen ladeplattform Chimero. John Deere skriver i pressemeldingen at de merker økende etterspørsel etter elektriske løsninger, både som eneste drivstoffløsning eller gjennom hybride drivlinjer.
Det såkalte «turf-markedet» kan i følge Felleskjøpet om kort tid ha batterier som den primære energikilden. «Turf-markedet» består av små traktorer og maskiner for drift og vedlikehold av parker, grøntanlegg og andre driftsoppgaver. John Deere sier de vil fortsette å investere og utvikle teknologi som gir kundeverdi, og som sammen vil jobbe mot et mål om nullutslipp.
Hos Felleskjøpet finnes «turf-maskiner» i divisjon Park og Anlegg. Helberg i Felleskjøpet Park og Anlegg forteller deres divisjon selger maskiner til alle andre enn landbruket. Kommuner, idrettslag, borettslag, private og landsdekkende bedrifter er noen av kundene.
Sug i markedet etter elektriske maskiner
– Disse kundene etterspør elektriske maskiner og klippere. Det er et sug i markedet etter slike løsninger. Med dette oppkjøpet tror jeg vi ser innovative og strålende løsninger for våre kunder i løpet av kort tid, sier Tone Helberg.
Hun viser til at flere kommuner står på trappene for å investere i elektriske løsninger. Alle de største byene i landet har strategiske ambisjoner om å være fossilfrie og/eller utslippsfrie innen få år.
– Fossilfrie løsninger starter i det offentlige, og så kommer de private etter. De aktørene som kan tilby og levere elektriske løsninger vil ha et stort konkurransefortrinn. Derfor er vi veldig glade for det strategiske oppkjøpet John Deere har gjort i Østerrike. Det gir oss god tro på at Felleskjøpet også vil kunne være med og tilby og gode og driftssikre elektriske maskiner til det norske park- og anleggsmarkedet, sier Tone Helberg.