
Elektrisk trillebår går på 18V verktøybatterier
Makita har – av alle ting – nå lansert en elektrisk, batteridrevet trillebår. Den går på helt vanlige 18V verktøybatterier. (NO / POL / ENG)
Har du hørt om en ny 18V elektrisk trillebår? Fra Makita? Her er den. DCU180.
Nye maskiner og andre verktøy kommer fra de forskjellige produsentene i en god blanding av jevnt sig og som ut av en gammeldags Heinz ketchpflaske:
Først ingenting
Så ingenting…
Så ingenting…
Så ingenting…
Jammenijøssenammenda – hvor blir det av?
Og akkurat da kommer alt.
Nyheter fra Makita
Nå for tiden er det et rush av nyheter fra flere produsenter. Makita er en av dem. Ofte er sånne nyheter nye varianter av ting og tang vi allerede kjenner, med en ny motor, noen flere Nm i moment eller andre utviklinger.
Av og til kommer det noe nytt. Skikkelig nytt, altså. Makita DCU180 er en sånn en. Ut fra navn og modellbetegnelse høres det ut som bare enda en ny borskrumaskin, muttertrekker, vinkelsliper eller noe.
Men nei. DCU180 er ikke noe sånt. Det er en trillebår.
Ja, seriøst. En trillebår.
Makita DCU180 trillebår
Bare se på bildet. En vaskeekte trillebår. Den er elektrisk og drives av en børsteløs motor. Akkurat som en drill eller sirkelsag. Ikke er det noe spesielt med batteriene heller. Helt vanlige Makita 18V batterier. Den trenger bare ett, men har plass til to stykker for maks kjøretid.
Det er farlig å sette merkelappen “markedets første” på noe som helst, hvis man ønsker å ivareta en slags troverdighet. De fleste nye ting har en tendens til å finnes fra før, i en eller annen variant. Dette er på ingen måte den første batteri- eller motordrevne trillebåra.
Trillebår med håndverktøy-batterier
Jeg vet bare ikke om noen annen trillebår som dette: En selvkjørende trillebår som drives av samme type 18V batterier som brukes til batteridrevet håndverktøy, og lades i samme lader som andre batterier. Jeg er usikker på om jeg synes det er lysende smart eller en komisk gimmik. Litt av begge…?
Men det spiller forsåvidt null rolle hva jeg synes. Produktet finnes, og er tilgjengelig for å kjøpes hos norske forhandlere. Hva synes du? Har du trua på denne?
Pønsket ut på sommerfest
Den kan ha blitt pønsket ut av markedsfolk og produktutviklere i Makita, på en sommerfest der de syntes det var tungt å bære ølkassene fra bilen til teltet. Sannsynligvis har Makita jobbet mer systematisk og profesjonelt med produktet enn som så. Men ideen må jo ha kommet fra et sted.
Trillebåra veier i overkant av 40 kilo tom, har en nyttelast på 130 kilo og kan kjøres framover i to hastigheter og bakover i én. Maks hastighet framover er 3,5 km/t. Makita Norge oppgir at den skal kunne kjøres hele to timer (120 minutter) på to 6 Ah batterier.
12 grader motbakke
Motoren sies å ha ork til å dra ekvipasjen opp en 12 graders bakke. Det gjelder formodentlig med 130 kilo ombord. Trillebåra har en 7″ skivebrems til å holde igjen i nedoverbakke, og en lås på bremsen i tilfelle du må bli stående i bakke.
Konstruksjonsmessig er den ikke så langt unna en vanlig håndtrillebår. Den har ett hjul foran for driv og brems og to håndtak bak for operatøren. Der håndtrillebåra har en støtte på hver side bak til å stå på, har denne et par støttehjul. I denne videoen prøver en kar å kjøre trillebåra med støttehjulene i bakken, som en annen liten “minidumper”. (Fortsetter under videoen)
Den er altså like lett å velte som en vanlig håndtrillebår. Jeg ville kanskje satset på å laste trillebåra sånn at det var greit å løfte støttehjula under kjøring på ujevnt underlag. Spesielt med ølkasser til sommerfest og annen dyrebar last. Så kan heller støttehjula få hjelpe til ved kjøring på bedre underlag.
Innebygde kjørelys
Som mange andre batteriverktøy har trillebåra DCU180 sin egen, innebygde LED arbeidsbelysning. Dette må være den eneste Makita-maskinen med innebygde kjørelys.
Den leveres i utgangspunktet som en trillebår, altså med den vanlige “bøtta” som på håndtrillebåra. Som ekstrautstyr finnes det en lastegrind, som er bedre egnet til en MakPak-stabel eller andre større gjenstander.
Veiledende pris på Makita DCU180 trillebår er ca 9500 kroner. Det er uten mva, batterier og lader. Og det finnes garantert ingen MakPak-koffert som passer denne.
Polski: Makita 18V akumulatorowa taczki
Teraz ma Makita zrobit jeden akumulatorowa taczki. Makita DCU180.
Tak, powaznie. Uzywa regularne 18V Makita baterie. Może załadować 130 kg, drogi 40-45 kg bez ladunku.
Cena: 9500 NOK, ex MVA, baterie i ladowarka.
English: Makita 18V electric whellbarrow
Now, Makita Norway is launching a battery powered wheelbarrow. Makita DCU180.
Yes. Seriously. It runs on regular 18V Makita batteries. It carries 130 kg load, and wheighs 40-45 kg empty.
Price: 9500 NOK, ex MVA, batteries and charger.
Hei, Jeg kunne gjerne tenke meg å få litt mer informasjon om Makita elektrisk trillebår, Ytre mål, lengde, høyde bredde. Ladetid for batterier fra tom til fulladet. Største stigning som kan forseres med full last. Pris og eventuell leveringstid.
mvh Tor Erik Frydenlund
Hei Tor Erik.
Da er det nok best at du tar kontakt med en forhandler. Vi “bare” skriver om den basert på info fra importør, og har ikke prøvd den selv.
mvh Jørn / Verktøy 24