Metabo går “all in” med ny garanti
Metabo gir tre års full garanti på maskin og batteri, og gratis skifte av slitedeler. Også for utstyr kjøpt i næring, og som brukes av håndverkere. Her er betingelsene som må oppfylles.
Tekst og foto: Jørn Søderholm
Metabo innfører en ny garanti for å få fart på salget av batteridrevet verktøy. Nå lanseres en europeisk, utvidet 36 måneders garantiordning under betegnelsen “All in service”.
- Full garanti mot produksjonsfeil på maskiner og batterier
- Gratis bytte av lager, gir, børster eller andre slitedeler
Det er kortversjonen som brukes i profileringen utad. Her gjøres det ingen skiller mellom forbrukere og næringsdrivende. Dette er en garantiordning som gjelder også for verktøy kjøpt av foretak og som brukes av håndverkere.
Metabo garanti “All-in-service”
Enkelte forbehold og begrensninger ligger bak den ytre profileringen. Alle er viktig, men den første er ekstra viktig å vite om.
1. Utstyret må være kjøpt hos en av Metabos utvalgte “LiHD-partner” forhandlere:
- XL-Bygg Åsane, Bergen
- Dalebakken Maskin, Brekstad
- Maskin & Verktøy, Bodø
- XL-Bygg Florø
- Industri-Hydraulikk, Fredrikstad
- XL-Bygg Grimstad
- OK Kompressorservice, Hamar
- Industri & Anlegg, Harstad
- XL-Bygg Arna, Indre Arna
- Hagia Knarvik, Isdalstø
- Sveisehuset AS, Kristiansand
- ByggTorget Kristiansund
- XL-Bygg Laksevåg
- Edgar Berthelssen AS, Larvik
- Industrivarer AS, Namsos
- Duri Fagprofil, Oslo
- Anvema AS, Rolvsøy
- ByggTorget Fosheim, Røn
- Edøen Mekaniske, Smøla
- Hagia Grunnan, Stjørdal
- Nor Diesel, Tromsø
- Tromas AS, Trondheim
Forhandlerlista blir utvidet, sier Metabo. Tilbudet gjelder alle typer maskiner og batterier, ikke bare LiHD batterier.
2. Verktøyet må være registrert på riktig vis på nett, senest fire uker etter kjøpet.
3. Verktøy som skal repareres må leveres til autorisert Metabo verksted.
4. Serienummeret på utstyret må være leselig ved reparasjon.
5. Garantien gjelder når det foreligger produksjonsfeil, og hvis slitedeler er utslitt til tross for riktig bruk av utstyret.
6. Garantien gjelder ikke:
– Ved bruk i strid med bruksanvisning og andre dokumenter
– Skader fra fall, støt, kast eller andre ytre påvirkninger
– Ved bruk i uegnede driftsforhold, overbelastning eller manglende vedlikehold
– Mangler pga bruk av uoriginalt tilbehør eller reservedeler
– Hvis verktøyet er modifisert, demontert eller bygget på ift originalt
– Verktøy eller batteri brukt i bransje med ekstra sterk slitasje
– Hvis det er registrert mer enn tre klager eller “all-in-service”-forespørsler for vanlige mangler på et produkt
– Force majeure (brann, lynnedslag, eksplosjon, ekstremvær osv)
Se hele listen her. Et par av de punktene er litt uklare:
Industriell produksjon
For det første: Hva betyr “ekstra sterk slitasje”?
Jo, det gjelder blant annet tung industriell bruk.
– For eksempel dersom større industrielle produksjonsbedrifter skulle velge å benytte batteri vinkelslipere til jobber disse pt ikke er egnet for. Her ønsket man egentlig å ta forbehold om all industriell bruk. Men i mine øyne ville det bli feil, i og med at «industriell bruk» kan være så mangt. Vi valgte derfor å omformulere dette punktet noe, slik at vi endte opp med «bransjer med ekstra sterk slitasje», sier country manager Espen Haugli i Metabo Norge.
– Entreprenørbedrifter i bygg og anlegg er glade i batteriverktøy. Hva med disse?
– Punktet er ikke relevant for de bransjene som naturlig er store på batteriprodukter i dag. For eksempel snekkere og entreprenører. Der gjelder garantien ved normal bruk.
Tre klager på samme produkt
– Lenger ned står det at All-in ikke gjelder hvis det er registrert mer enn tre klager eller “all-in-service”-forespørsler f på et produkt. Hva vil det si, egentlig?
– Hvis vi på samme kunde har erstattet det samme produktet tre ganger, så må vi gå inn og se på om kunden a) bruker riktig produkt til applikasjonen, og b) bruker utstyret på riktig måte.
– Hvorfor er dette viktig?
– Det kan være at sluttbrukeren ikke får riktig hjelp fra forhandlere når han skal velge produkt eller produktversjon. Det kan også forekomme at noen bevisst ønsker et for lavt «spekket» produkt ift applikasjonen, og vil utnytte «all in service» til å få nye produkter. Her har vi muligheten til å gå litt nærmere inn i materien. Kanskje kan det føre til både at sluttbrukeren blir mer fornøyd samtidig som forhandleren også lærer noe, sier Haugli.
Har dere kniver til metabo elektrisk høvel, gammel type?
Hei Valdemar.
Nei, dessverre. Vi er en nettavis som skriver om verktøy. Vi selger det ikke.
Lykke til i jakten.
mvh Jørn / Verktøy 24