
Tilhenger som laster og losser seg selv
Tekst: Jørn Søderholm
Hva er det: Tredal Multiloader. Tilhenger med integrert palleløft / “gaffeltruck”
Hva koster det: 150 000 kroner
Hvor kjøpes det: Tilhengerprodusenten Tredal AS
Å flytte last fra A til B med en tilhenger bak bilen er enkelt. Lasting og lossing kan være litt styr, hvis det er litt størrelse og vekt på lasten. Og det er det jo ofte. Enten det er større enheter eller en palle eller to med mindre enheter, så kan det kreve en del logistisk planlegging av gaffeltruck, kran, traktor/maskin med pallegafler eller et tilstrekkelig antall arbeidsvillige hender til å håndtere lasten i begge ender.
Multiloader laster og losser seg selv
Nå kommer Multiloader, en tilhenger der du ikke trenger å skjenke logistikk og planlegging av håndtering en eneste tanke. Den har nemlig innebygget løft og tilhørende pallegafler i hele tilhengerens lengde.
Tilhengeren er bygget som en ramme rundt denne palleløfteren. Hjulene løper på uavhengige, akselløse fjæringer på hver sin side, omtrent som semihengere som brukes til å flytte store betongelementer.
Med en Multiloader bak bilen er det bare å åpne baklemmen, slippe ned gaflene, rygge innpå lasten, løft, lukk baklemmen og kjør. I den andre enden er det like enkelt: Åpne baklemmen, slipp ned, kjør fram, ferdig.
“Intergrert gaffeltruck”
– Vi har skapt en kombinasjon av tilhenger og gaffeltruck. Med Multiloader trenger du ikke gaffeltruck på laste- og lossestedet, du har gaffeltrucken med deg, som en integrert del av tilhengeren, forklarer Erik Gran Kvaase i denne artikkelen hos innovasjonsselskapet Innoventus Sør.

Kvaase (48) har sammen med broren Geir Gran og kompisen Kjetil Johannessen, utviklet den nye tilhengeren primært for proffmarkedet. “Business-siden” av utviklingen er gjort de siste to årene i samarbeid med Innoventus Sør.
– Med Multiloader trenger du færre personer og mindre utstyr til ulike fraktoppdrag. Vi har allerede sett eksempler på at frakt som tidligere krevde to personer i fire timer, nå kan gjøres av én person på én time. Verdien ligger i at håndverkere kan spare tid og også helse, ved at det blir færre manuelle løft, sier Kvaase.
Hydraulisk lasteløft
Multiloader er utstyrt med en hydraulisk gaffel, og har altså en ramme som lar seg åpne bak slik at gaffelen kan rygges inn under lasten.
Hydraulikken henter energien den trenger fra et batteri på hengeren, og trenger ingen tilkobling av ekstern hydraulikk. (Fortsetter under videoen)
Gaffelen løfter last opp til 1850 kilo. Lasten sikres mekanisk foran og bak mens den kjøres fra A til B. Føreren må naturligvis sørge for forsvarlig sikring av lasten mot pallen og hengeren.
– Dette er det største som har skjedd i tilhengerbransjen på 50 år, sier daglig leder Sverre Langseth i tilhengerprodusenten Tredal AS i den samme artikkelen.
Produseres av Tredal
Han bør vite hva han snakker om. Tredal er Norges eldste tilhengerprodusent, og har sikret seg avtale om å produsere og selge Multiloader. Her ser du hengeren hos Tredal.
Multiloader presenteres som en verdensnyhet denne måneden, og ble først vist til et større publikum på Dyrsku´n i Seljord sist helg.
– Patentstyret har ikke funnet tilsvarende produkter noen andre steder, opplyser Innoventus Sør i artikkelen.
Tilhengeren er nå satt opp og godkjent for en totalvekt på 2 700 kg, med nyttelast på nevnte 1 850 kg.
Jobber for mer nyttelast
Den er solid bygget, og produsent og opphavsmann jobber etter sigende med planer om å få den godkjent for 3 500 kg totalvekt. Den er i utgangspunktet laget som en åpen ramme med lasteløft. Men i god Tredal-ånd kan den leveres med hengerkasse, høye karmer, trelaststativ, kabel trommelstativ, maskingulv, ATV-gulv, standardskap eller tilpasset skap.