Nyheter

18V bajonettsag med fartsrekord

AEG kommer med ny proffversjon av sin 18V bajonettsag. Denne er med børsteløs motor, og den har det travelt. 3 300 o/min er den høyeste kuttehastigheten av samtlige i klassen. Ikke er den spesielt dyr heller.

Tekst: Jørn Søderholm 

Hva er det: AEG BUS 18 BL bajonettsag.
Hva koster det: Ca 2500 kroner veil. inkl mva, uten batteri.
Hvor kjøpes det: Hos forhandlere som fører AEG.

AEG BUS 18 BL, ny børsteløs 18V bajonettsag.
AEG BUS 18 BL, ny børsteløs 18V bajonettsag.

AEG har stilt inn siktet mot “proff light”-klassen. Første skudd ble avfyrt for litt siden, og her kommer neste: En ny 18V børsteløs bajonettsag som ser ut å ha mye å by på for penga.

– BUS 18 BL er et nytt tilskudd til proffserien Pro 18V. Den gamle BUS 18 vil fortsatt være i salg, sier produktsjef Marcus Fritz i AEG til Verktøy 24.

Kvalitet og kraft er det naturligvis vanskelig å si noe om uten å ha prøvd. Mye kommer uansett an på sagbladet du bruker, ikke bare maskinen.

3 300 o/min – raskest på markedet?

AEG BUS 18 BL, ny børsteløs 18V bajonettsag.
AEG BUS 18 BL, ny børsteløs 18V bajonettsag. (Foto: Produsenten)

Men AEGs nye proffe 18 V børsteløse bajonettsag kan i alle fall stille med gode 3 300 o/min, den høyeste kuttehastigheten av alle batteridrevne bajonettsager i dag. Det siste er en direkte gjengivelse av en påstand i AEGs pressemelding. Det er forresten ikke helt riktig at den er høyest av alle. AEGs andre bajonettsag BUS 18 kjører på 3 600 o/min. Men denne nye har en større slaglengde, og er dermed raskere i praktisk saging.

Vi kjenner ikke til noen andre batteridrevne som drar til med over 3 000 o/min.

Korriger oss gjerne om vi tar feil her.

AEG BUS 18 BL har i likhet med sin forgjenger pendelfunksjon for enda bedre kuttekraft i materialer der den funksjonen egner seg. Det er ellers ikke spesielt vanlig på batteridrevnes bajonettsager. Slaglengden er 28 mm.

– Kraftig børsteløs motor og 28 mm slaglengde gir stor kutte kapasitet. Når du trenger mer aggressiv kutting skifter du til orbitalmodusen. Med elliptiske kuttebevegelser sørger orbitalmodusen for at rivningsarbeid og kutt i mykere materialer kan gjøres på halve tiden, sier produktsjef Marcus Fritz i AEG i pressemeldingen.

AEG BUS 18 BL

I tillegg til å tilby raskere kutthastigheter fungerer orbitalmodusen uten at du trenger å trykke på noe, uten at det er nærmere beskrevet hvordan dette foregår.

AEG BUS 18 BL, ny børsteløs 18V bajonettsag. Med opphengskrok.
AEG BUS 18 BL, ny børsteløs 18V bajonettsag. Med opphengskrok. (Foto: Produsenten)

Sagen er kompakt: 441 mm lang og 3,4 kg. Innebygget LED arbeidslys er greit å ha. Blader skiftes etter sigende raskt og enkelt, uten fare for å brenne fingrene på et rykende varmt blad. Integrert krok for oppheng kan fort være praktisk.

BUS 18 BL har fått børsteløs motor, men også bedre ventilasjon til motoren enn forgjengeren. Kraftoverføringen foregår gjennom et gir i metall.

– Det tredoble beskyttelsessystemet til pro-lithium-ion-batteriet sørger for at man er beskyttet mot overbelastning, overoppheting og over-/underlading. Pro18 V-batteriet med lang brukstid gir håndverkeren bedre produktivitet. En innebygd måler varsler når batteriet trenger lading, sier AEG i pressemeldingen.

Hva er det: AEG BUS 18 BL bajonettsag.
Hva koster det: Ca 2500 kroner veil. inkl mva, uten batteri.
Hvor kjøpes det: Hos forhandlere som fører AEG.

Jørn Søderholm

Journalist, fotograf og redaktør. Spesialfelt: Bygg, anlegg, praktisk og teknisk journalistikk. Tips eller forslag? Ta kontakt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button

Adblock!

Bruker du en adblocker? Slå den av, så får du lese videre. (Vi tjener penger på annonser, så du skal slippe å betale for innholdet.) Using an adblocker? Turn it off, then you can read. (Yes, we have income from ads, so you won´t have to pay for the content)