Nyheter

Optimera først med elektrisk kranbil

Optimera er på veien med to Volvo FE elektriske kranbiler for vareleveranser i Oslo-området. Skal gi lavere miljøfotavtrykk for Optimera og kundene. Se hvor langt bilen går – og hvor langt kranen rekker.

Kortversjon: Østkran AS har skaffet to elektriske Volvo FE kranbiler. Gir utslippsfri levering av byggevarer for Optimera i Oslo.

English summary: Norwegian crane truck company Østkran AS has purchased two electric Volvo FE crane trucks. Provides emission free building supply delivery for Optimera in Oslo.

– Byggmestere, entreprenører og boligbyggere skal kunne henvende seg til byggevareleverandøren sin for å innfri miljøkrav til produkter og logistikk.

Det sier Optimera i en pressemelding. Der opplyser de at de har “etablert transport som ett av flere fokusområder i selskapets strategi for bærekraft”. 

Et grønt skifte

Strategien omfatter et grønt skifte til fossilfri transport og utslippsfri transport med elektriske kranløsninger. I tillegg vil allerede innført avansert transportplanlegging sørge for optimalisert kjørevei og -tid til leveransestedet. 

Med andre ord: De har skaffet seg to nye elektriske kranbiler, og vil nå tilby miljøvennlig og utslippsfri transport av byggevarer. De to bilene brukes i Oslo. Det er ikke Optimera selv som har kjøpt bilene; de har folk til slikt. Nærmere bestemt kranbilfirmaet Østkran AS.
 
– Med støtte fra Enova til samarbeidspartneren Østkran AS tar Optimera byggevarebransjens første, elektriske skritt innenfor tung logistikk, sier Optimera i pressemeldingen.
 
Det skjer med to Volvo FE Electric. FE er en del av Volvos serie av mellomstore lastebiler. Kranbilene er treakslede biler med 19 tonnmeter kran. Motorene presterer 400 KW/850 Nm med fire 600V batterier som sørger for totalt 266 kWh kapasitet. Lading går på 150 kWh DC (likestrøm) hurtiglading.

Lading av el-lastebilene Østkran AS opererer for Optimera. (Foto: Eget)


Kranbilene har en rekkevidde i kjøring på 15 mil. 19 tonnmeter betyr at kranen kan løfte ett tonn 19 meter unna. Eller to tonn halvparten så langt, for å si det noe forenklet.

Lærer av helektriske busser

– Det er spennende og moro i seg selv med disse kjøretøyene som bygger på Volvos erfaringer fra helelektriske busser. Nordmenn er blant de i verden som verdsetter el-biler høyest av alle. Det skal bli interessant å høste erfaringer fra driftsoperasjoner av el-kjøretøy i profesjonell sammenheng, sier logistikkdirektør Gard Erik Dahl i Optimera.
 
Satsingen på utslippsfri transport springer ut av et økende miljøkrav fra byggherresiden. Arbeid skal utføres med minst mulig miljøfotavtrykk.

– Proffkundene våre møter ufravikelige miljøkrav også innenfor transport. Vår visjon er at de skal kunne konsentrere seg om byggingen og la Optimera ta seg av resten. Som Norges største byggevareaktør ønsker vi å gå foran og sikre at våre kunder er i stand til å møte fremtidige miljøkrav, sier Dahl.

Jørn Søderholm

Journalist, fotograf og redaktør. Spesialfelt: Bygg, anlegg, praktisk og teknisk journalistikk. Tips eller forslag? Ta kontakt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button

Adblock!

Bruker du en adblocker? Slå den av, så får du lese videre. (Vi tjener penger på annonser, så du skal slippe å betale for innholdet.) Using an adblocker? Turn it off, then you can read. (Yes, we have income from ads, so you won´t have to pay for the content)