Ford Ranger er elsket av mange håndverkere, anleggsfolk og andre pickup-brukere. Neste år kommer en ny generasjon Ranger. Den kommer blant annet med innebygget arbeidsbord og arbeidslys. Og ja, den får V6 diesel og plass til en europall i kassa.
Kortversjon: Nye Ford Ranger er under utvikling, parallelt med Volkswagen Amarok. Nå har Ford vist fram noe av det som kommer på den nye bilen. Lansering og salgsstart i slutten av 2022, med levering av de første bilene tidlig i 2023.
English summary: Next generation Ford Ranger is under development, simultaneously with Volkswagen Amarok. Now Ford has displayed some of the features of the new pickup. Launch and sales start late 2022, with the first deliveries early 2023.
Folk i Ford har gledet seg over at Ranger var Norges mest solgte pickup i 2020. Opp mot jul har de jobbet hardt for å få inn nok biler til å kapre den tittelen også for 2021. Dagens modell begynner å trekke på åra, og neste generasjon Ford Ranger er under utvikling.
Prosjektet med å utvikle neste generasjon Ford Ranger har vært ledet av Fords utviklingssenter i Australia. Vi har tidligere sett mange eksempler på at bilprodusenter setter sitt eget navn på modeller utviklet av andre. Mercedes Citan er for eksempel egentlig en Renault Kangoo.
Eller også at flere produsenter går sammen om å utvikle en felles plattform, der det som i bunn og grunn er samme bil får den enkelt produsentens eget modellnavn. Citroen Berlingo, Peugeot Partner og Toyota Proace City, for eksempel.
Nye Ford Ranger og VW Amarok
Nye Ford Ranger og Volkswagen Amarok følger dette eksempelet. De to bilgigantene er inne i et årelangt samarbeid om felles utvikling av nyttekjøretøyer. Kommende generasjoner av hele Transit-serien, Caddy, Transporter og Crafter er basert på den felles plattformen. Det samme gjelder altså kommende Ford Ranger og VW Amarok.
Selv om begge produsentene velger å tone ned dette samarbeidet i markedsføringen av bilene. Ford sier i en nylig pressemelding.
– Det internasjonale teamet av designere og ingeniører har samarbeidet med team rundt i hele verden. De skal sørge for at nye Ranger har det aller siste og beste av Fords teknologier, egenskaper og sikkerhet. Samtidig skal den leve opp til Fords svært tøffe standarder, sier Ford i en nylig pressemelding om nye Ranger.
Amarok og Volkswagen er ikke nevnt, akkurat som Ford og Ranger ikke er nevnt i Volkswagens nylige meldinger om nye Amarok.
– Vårt team hadde ett mål. Det var å sørge for at nye Ford Ranger skulle bil den tøffeste og mest kapable Rangeren vi noensinne har produsert. Den har derfor gått gjennom en av de tøffeste testprogrammene vi noensinne har utviklet. Alt for å sørge for at den kommer i kategorien «Built Ford Tough,» sier Graham Pearson i pressemeldingen.
Han er Fords sjef for Ranger-programmet.
Tilbakemeldinger fra kunder over hele verden har også spilt en nøkkelrolle i utviklingen av nye Ranger. Ford har intervjuet mer enn 5000 personer over hele verden. Hensikten? Å forstå hvordan de bruker sin pickup og hva de ønsker og forventer av nye Ranger.
Det har gitt seg utslag i noen interessante nyheter på bakerste del av bilen. Altså den delen som for mange nyttebilbrukere er mest interessant.
Integrert arbeidsbenk og nytt lastesystem for planet
Et eksempel på hvordan kundetilbakemeldinger har påvirket designet og funksjonaliteten på nye Ranger er et praktisk stigtrinn rett bak bakhjulene.
– Dette for at kunden skal slippe å stå på hjulet når de ønsker å få tak i noe som ligger på lasteplanet, sies det i pressemeldingen.
Ranger kommer også med et nytt lastesystem som gir bedre muligheter til å dele opp lasteplanet i forskjellige soner. Bakluken er lagd for også å kunne fungere som en arbeidsbenk, med hull til tvinger for å klemme materialer fast i luka.
Lasteplanet har også blitt bredere. Neste generasjon Ranger får endelig plass til en hel europall mellom hjulhusene, noe Amarok har hatt plass til helt siden 2010. Lasteplanet har også blitt utstyrt med et nytt underlag som beskytter bedre mot riper, og det får flere festekroker for sikring av last.
Plass til en europall var i følge velinformerte kilder ett av to krav da folk fra Ford og Volkswagen satte seg ned for å designe en felles pickup. Det andre kravet? En deilig, kraftig tre liters V6 dieselmotor, i tillegg til de mer rasjonelle (og avgiftsvennlig) turboforsterkede firerne. Den kommer også i en elektrisk versjon, men den er neppe klar til modellen lanseres.
Matrix LED og 12″ skjerm
For første gang tilbys Ford Ranger med matrix LED-frontlykter, som på mange andre biler gir en solid forbedring av belysning framover. Ranger kommer som i dag i ulike utstyrsversjoner, med Wildtrack som største versjon ved lansering. En Raptor kommer senere.
Wildtrack-versjonen får blant annet en diger 12″ tøtsj-skjerm i dasbordet, ikke så ulikt det man finner i Tesla. Siste generasjon av Fords utmerkede Sync 4 infotainmentsystem er på plass.
Under karosseriet er et oppgradert chassis hvor hjulbasen har blitt 50 mm lengre og 50 mm bredere enn på nåværende Ranger. Motorrommet har også blitt gjort større for å få plass til nye drivlinje-teknologier og nevnt4e nye 3-liters V6-turbodieselmotoren som nye Ranger kommer med.
Kreftene distribueres og fordeles mellom to eller fire hjul etter behov, under ledelse av et dertil egnet elektronisk system og med mulighet til å låse bilen i 4×4 når forholdene tilsier det.
Nye Ranger kommer også med et FordPass Connect modem som blant annet gjør det mulig å fjernstarte bilen, låse den fra en FordPass-app på mobiltelefonen og se hvor den er parkert. Skjermen er også knyttet opp mot et 360 graders kamera som kan være nyttig om du skal parkere eller kjøre i ulendt terreng.
Lys rundt bilen
Brukeren kan også styre Rangerens nye lyssystem, som lyser opp rundt bilen, fra FordPass-appen eller berøringsskjermen inni bilen. Med dette lyset trenger du ikke lenger stå og arbeide i mørket. Det kan også være praktisk i forbindelse med bruk av Rangeren til fritidsaktiviteter. Ford har ikke vist bilder av hvordan denne belysningsmuligheten ser ut i praksis.
Lanseringen av nye Ranger vil skje en gang etter sommeren i 2022, med salgsstart mot slutten av året. Om du hiver deg på bestilling med én gang det er mulig, vil du kunne vente å få levert bilen tidlig i 2023.