Sortimo lanserer lastesykkel for håndverkere
Nå kommer Sortimo til Norge med ProCargo CT1. Lastesykkel for håndverkere som ikke liker bompenger, køkjøring og byen full av trafikkhindre.
Tekst: Jørn Søderholm
Hva er det: Sortimo ProCargo CT1, lastesykkel for håndverkere.
Hva koster det: 70-90 000, avhengig av størrelse og lasteplass.
Hvor kjøpes det: Hos Sortimo forhandlere, antakelig.
English summary: This is ProCargo CT1, a cargo bike for crafts- and servicepeople in cities. Sortimo launched this at home in Germany in 2017. Now (fall 2019) launching in Scandinavia and Norway.
Du betaler dine bompenger med glede?
Du liker de innebygde pausene med kjøkjøring?
Og alle blomsterpotter, benker, steiner og andre trafikkhindre i byen gir bare morsomme utfordringer med å finne stadig nye veier?
Slipper bompenger og kø
Ja, det er tull. Det ingen som liker det, vettu. Bompengene er som de er. Dem er det få andre enn MDG som liker. Til våren kan du slippe dem om du kjører elektrisk varebil. Men køkjøringen er irriterende tidsheft. Og i enkelte byer har politikerne gått til krig mot bilister, med stadig nye kjøreforbud og hindringer i veien.
Og da har vi ikke en gang nevnt all moroa man kan oppleve med å parkere en servicebil i urbane strøk…
Nå kommer bilinnredningskjempen Sortimo med en nyhet som mange håndverkere vil ønske seg – og som antakelig vil gi grønne bypolitikere enda mer vann på mølla.
ProCargo CT1, heter den.
Sortimo ProCargo CT1 lastesykkel
– Økende logistikk- og parkeringsutfordringer, forurensning og brennstoffutgifter skaper etterspørsel etter nye transportløsninger til servicefolk og varebileiere. Lastesykkelen ProCargo CT1 kombinerer nyttelasten til et lite kjøretøy med sykkelens fleksibilitet, miljøhensyn og lave kostnader, sier Sortimo i en pressemelding.
Lastesykkel, ja. Lastesykler er ingen nyhet. Det kryr av lastesykler, med diverse varianter av skap, plan og kasser. Lenge var de bare manuelle, men har etterhvert fått mye elektrisk drahjelp. Lastesykler så spesialisert mot transport og håndverk som dette kryr det ikke av.
Også denne er både elektrisk og manuell. Motor og batteri kommer fra Sortimos makker Bosch. Batteriet har etter det jeg kan finne ut en kapasitet på 500 Wh.
Sykkelen hadde salgsstart hjemme i Tyskland høsten 2017, og lanseres altså i Norge nå.
Uframkommelig med bil
Promovideoen under demonstrerer blant annet hvor hendig det kan være å navigere seg gjennom områder uframkommelig med bil. Eventuelt suse forbi køene, og parkere like ved døra hos kunden. Er du ekstra observant, så ser du at videoen er fra høsten 2016. Den ble laget i forkant av lanseringen i Tyskland 2017. Nå har den altså kommet hit. (Fortsetter under videoen.)
Lastesykkelen finnes i et par lengdevarianter, L2 og L3. Den kan brukes som “flatbed” frakter, til større kasser og sånt.
Eller med et skap Sortimo har laget akkurat til denne. Enten med faste skuffer, eller med skuffeplasser til L-Boxx-er. Akkurat som i Sortimos bilinnredninger. Bokser og kasser med verktøy og forbruk kan da flyttes mellom bil og sykkel.
Lasteevnen er på 240 kg, inkludert fører. Topphastighet er 25 km/t, og her er det ingen krav til førerkort.
Nå i starten selges den kun hos Sortimo i Oslo. På sikt håper importøren å ha den til demo og salg flere steder. Den er i utgangspunktet leveringsklar, men litt avhengig av utstyr versjon kan “en viss leveransetid forekomme”, opplyser Sortimo.
Bil + sykkel
Om man har en stor nok servicebil, så kan man få plass til både sykkel og innredning i bilen samtidig. Da er vi oppe i klassen med Crafter og Sprinter.
– Da kan man absolutt ha innredning og sykkelen i bilen samtidig. Tanken er at bil og sykkel skal komplettere hverandre. Spesielt i storbyområder. Da kan man bruke bilen der man må, og sykkelen der man kan. Det gjør også at man kan parkere bilen i utkanten, der parkering er lettere tilgjengelig. Så kan man sykle til jobben og få med seg verktøyet.
Det sier markedssjef Katarina Thorin i Sortimo Skandinavia.