Nå kommer disse med med en 10 fots ladecontainer til byggeplass
Norske bygge- og anleggsplasser er på full fart mot el-drift. Ladecontainere ser ut til bli løsningen på trøblete strømforsyning. Nå kommer norske Supercharge AS med en 10 fots ladecontainer som får premiere på Vei og Anlegg.
Kortversjon: Supercharge AS kommer med en ny, kompakt 10 fots ladecontainer. Strømforsyning til byggeplass og hurtiglading til maskiner og biler.
English summary: Norwegain construction sites – at least the urban ones – are on full speed towards electric and emission free energy. Powersupply is a challenge, which seems to be solved by battery based container units. Norwegian supplier Supercharge AS is about to release a really compact one, in a 10 ft container.
– Ja, vi har et produkt som kommer til å bli stadig mer etterspurt fra bygge- og anleggsbransjen, sier salgs- og markedsleder Tore Amdal i Supercharge AS til Verktøy 24.
Kommer straks tilbake til hva det er.
Utslippsfri byggeplass
Om du har vært i nærheten av byggeplasser i en av de større byene i Norge det siste året, så har du sett at det blir mer og mer elektrisk. Byggherrer – i alle fall de offentlige – vil ha utslippsfrie byggeplasser. Bensin- og dieseldrift skal vekk. Alt skal over på utslippsfri drift. Kappe- og bormaskiner, kokoverk, aggregater, anleggsmaskiner og lastebiler. Jobben skal gjøres, men uten utslipp.
Det vil for alle praktiske formål si at det skal over på el-drift. Jojo, lastebil kan gå på gass og det lefles med hydrogendrift i en halvfjern fremtid på anleggsmaskiner. Men i praksis er det mye el, altså.
Rekk opp en hånd om du har vært borti trøblete strømforsyning på byggeplass.
Nå kan du ta den ned igjen.
Tilgang på byggestrøm
Tilgang på tilstrekkelig byggestrøm er en utfordring. Den blir større, jo mer utstyr og jo flere maskiner som skal over på el. En ting er å fóre brakkeriggen, byggvarme og strøm til å lade en haug 5 Ah batterier til driller og sirkelsager. Det kan du gang med mange, magnge sifre når større verktøy, biler, anleggsmaskiner og til og med lastebiler skal gå på batteri.
Ikke bare skal de gå på batteri. De skal til og med ha tilgang på hurtiglading.
Den utfordringen har flere leverandører begynt å møte med el- og ladecontainere med ulike varianter av ladeløsninger til verktøy, maskiner og biler. Containerne har ofte sine egne batteribanker, som jevner ut toppene i effektbehovet. Supercharge AS er en av disse leverandørene. Selskapet er en del av Holta & Håland-konsernet, med hovedkontor på Randaberg i nærheten av Stavanger.
Ladecontainer
– Du kan selvfølgelig bestille mer kapasitet fra nettleverandør. Det vil ofte medføre høye kostnader samt ekstra tid nettselskap bruker til oppgradering. Vår løsning hvor batteri er integrert i et ladesystem, kompenserer for manglende kapasitet på byggestrøm. Vi leverer standardiserte eller kundetilpassede løsninger til det behovet som byggeprosjektet vil kreve, sier selskapet.
På Vei og Anlegg viser selskapet sin siste nyhet på den fronten: En kompakt 10fots container med hurtiglading for et typisk byggeplassmiljø.