Fire hjul, ett i hvert hjørne. Toyotas nye minivan er bitteliten, og kan innredes på alle tenkelige måter.
Kortversjon: Toytas KAYOIBAKO-konsept ser nesten ut som en «kei truck». Den er strengt tatt ikke det, men den er fortsatt søt. Og elektrisk. Og modulær. Og tilrettelagt for rullestol. Selv om den bare er et konsept for øyeblikket skulle vi gjerne sett denne på norske veier.
English summary: Toyota’s KAYOIBAKO concept almost looks like a kei truck. It’s not, but it’s still cute. And fully electric. And fully configurable. And wheelchair accessible. Although it’s just a concept at this point we would love to see these on the street here at home.
Den minner egentlig litt om «kei cars» eller «kei trucks». For de som ikke er kjent med konseptet var det en egen klasse biler som ble innført i Japan rundt midten av forrige århundre. Ved å holde seg innenfor stramme rammer for størrelse, vekt og slagvolum følger det med lettelser i både avgifter og forsikringer. Denne går imidlertid ikke under denne definisjonen, men er fortsatt liten og nett etter vestlige standarder.
Blankt ark
Konseptbilen KAYOIBAKO er oppkalt etter Toyotas kasser som de bruker til å transportere deler på fabrikkene. Kassene er skreddersydd etter enkeltdeler og er ment for å både effektivisere og kutte ned på utslipp og avfall. Klassisk Toyota-fabrikk-tankegang der, med andre ord. Minivanen bygger også på de samme prinsippene, og er ment for å være modulær.
Bilen er et blankt ark og skal kunne innredes for en haug med bruksområder. Ifølge produsenten skal den kunne settes opp for varetransport, mobil butikk med hylleinnredning eller med ekstra seter for persontransport. Eller campingbil for de som følger #vanlife-taggen. Den er også satt opp fra fabrikk for å være tilrettelagt for rullestolbrukere.
Avduket sammen med SUV og sportsbil
Bilen ble vist frem som konsept på Japan Mobility Show i slutten av oktober, sammen med to andre elektriske konsepter – familie-SUVen FT-3e og sportsvarianten FT-Se. Minivanen er helelektrisk og en del av Toyotas langsiktige miljøsatsing. KAYOIBAKO er rett under 4 meter lang, rett under 1,8 meter bred og rett over 1,8 meter høy. Til sammenligning er en Proace City med 5 dører ca en halvmeter lengre og 5-10 cm bredere.
Kanskje er det ikke all verdens å hente på de ytre dimensjonene der altså, i forhold til hva som allerede er tilgjengelig. Designet er allikevel unikt, og KANSKJE lettere å manøvrere i trange gater (les: formet som en pappeske). Denne vil vi se på norske veier!