Nyheter

Trådløs batterilading i servicebil

Sett kofferten på plass. Kjør til neste jobb. Batteriene lades automatisk på veien med Bosch sitt nye, trådløse 18V ladesystem. Den siste generasjonen 18V blå batteriverktøy fra Bosch er tilpasset trådløs batterilading. Først kom det i form av en ladeplate til stasjonær bruk: Sett verktøyet på plata, så lades batteriet. Det skjer etter induksjonsprinsippet.

I sommer kom Bosch med neste trinn: Wireless Charging L-BOXX Bay.

Trådløs batterilading i servicebil

Det er et system som skal gjøre livet enklere for håndverkere som farter rundt i servicebil. Og kanskje noen andre som har verktøy plassert i bilen. Laderen er en veggholder til verktøyets koffert. Klikk kofferten inn i holderen, så lades batteriene automatisk.

Gjennom kofferten, ja.

Det er et par forutsetninger:
1. Batteriet må være tilpasset wireless lading
2. Verktøyet må oppbevares i en L-BOXX oppbevaringskoffert. Og kofferten må ha et tredelt innlegg som matcher ladestasjonen.

Man slipper å tenke på ladingen, og man slipper å tenke på at det kostbare verktøyet slenger rundt uten kontroll.

Lader med induksjon

Ladestasjonen lader el-verktøy med Wireless-batterier mens man kjører og direkte i kofferten. Stasjonen benytter en induktiv energioverførsel som gjør det mulig å lade både originalbatteri på maskinen og ekstrabatteri direkte i kofferten.

Bosch’ nye Wireless Charging L-BOXX Bay kan lade 18 volts batteridrevne bore-/skrumaskiner, kombimaskiner og batteridrevne slagbormaskiner. Andre maskiner kommer etter hvert. Bosch Wireless Charging L-BOXX Bay skal sørge for at håndverkere som daglig kjører mellom forskjellige jobber alltid har fulladede maskiner som er klare til bruk.

Har du opplevd at batteriet på drillen er tomt når du skal bruke det? Husk at det ikke er pent å lyve… Med dette systemet slipper du det, så lenge du husker å klikke kofferten på plass i bilen.
Ladingen går ikke akkurat i superfart:
2 Ah batteri: 0-80 prosent 35 minutter. 0-100 prosent 45 minutter
4 Ah batteri: 0-80 prosent 65 minutter. 0-100 prosent 85 minutter

Ladestasjonen kan lade to batterier samtidig.

Ladestasjonen er kompakt, visstnok enkel å montere og kan valgfritt monteres vannrett eller loddrett.

Montering i bil

Den kan også integreres i en Sortimo-innredning, for de som er så heldige å ha det. Ladestasjonen veier 10 kilo i seg selv. Den kobles til 12V, og sender riktig spenning til laderen gjennom en trafo. Hvis bilen allerede har inverter og 230V uttak, så kan laderen kobles til dette.

Ladingen skjer enkelt ved hjelp av 12 V-tilkoblingen i bilen. Systemet inkluderer en spenningstransformator som sikrer riktig energioverføring til laderen. Alternativt kan enheten kobles direkte til et eksisterende 230 V-støpsel i bilen.

Ladestasjonen koster rett under 3 000 kroner eks mva.

Da dette ble skrevet var ladestasjonen tilgjengelig med disse verktøyene (alle blå Bosch):

  • GSB 18 V-EC børsteløs bor-/skrumaskin
  • GDX 18 V-EC børsteløs slagtrekker
  • GDR 18 V-LI slagtrekker
  • GDS 18 V-LI muttertrekker
  • GDX 18 V-LI kombitrekker (1/4″ hex og 1/2″ firkant)
  • GSR 18 V-EC FC2 børsteløs kombinert trekker, bor-/skrumaskin og borhammer med utskiftbar forsats

Jørn Søderholm

Journalist, fotograf og redaktør. Spesialfelt: Bygg, anlegg, praktisk og teknisk journalistikk. Tips eller forslag? Ta kontakt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button

Adblock!

Bruker du en adblocker? Slå den av, så får du lese videre. (Vi tjener penger på annonser, så du skal slippe å betale for innholdet.) Using an adblocker? Turn it off, then you can read. (Yes, we have income from ads, so you won´t have to pay for the content)