Nyheter

Verdens sterkeste sirkelsag på batteri

En skummel påstand å bruke i en overskrift. Men DeWalt går god for at ingen andre på batteri klår deres nye 54V sirkelsag. Den tar 339 kutt i 2×4″ på èn batterilading.

DeWalt lanserte sin nye, store batteriverktøyklasse før sommeren. Den nye oppladbare sirkelsager er en del av denne serien, og drives av et batteri på 54 volt. Dette innebærer en styrke og utholdenhet som aldri tidligere har vært mulig med en batteridrevet sirkelsag.

– Endelig kommer en batteridrevet sirkelsag som er like sterk og effektiv som strømdrevne sirkelsager på markedet. Takket være det revolusjonerende batterisystemet XR Flexvolt har vi lykkes å kombinere styrken til en strømdrevet sirkelsag med friheten som følger et batteridrevet verktøy – uten å måtte inngå kompromisser. Resultatet er en fleksibel og kraftig sirkelsag, laget for profesjonelle håndverkere. Tiden da man måtte dra rundt på tunge aggregat og lange ledninger er forbi, sies det i pressemeldingen om saga.

Børsteløs motor

De nye modellene DCS575 og DCS576 har børsteløse motorer. De er kraftige, og lover en uslåelig brukstid og kappekapasitet.

– Modellene takler opptil 339 kapp i 50×100 mm trevirke på én ladning. Dessuten skjærer sirkelsagene med en markedsledende presisjon, noe som betyr raske, rene og nøyaktige kutt hver gang – takket være dybdejusteringsfunksjonen, sier DeWalt i pressemeldingen.

LED på skjærelinje

Det loves storveis brukervennlighet, enkel bruk og god presisjon, med blant annet enkel gjæringsinnstilling og autosperre.

Kontroll og oversikt sikres med en integrert LED-lampe som lyser opp skjærelinjen og en vifte som fjerner støv fra arbeidsflaten. Balansert tyngdepunkt i den lette og kompakte maskinkroppen forenkler håndteringen av sagen.

For ytterligere effektivitet og produktivitet – og ikke minst sitt eget mersalg – lanserer DEWALT også en serie spesialkonstruerte sirkelsagblader som ekstra tilbehør. De kalles “Extreme Runtime” oppgis å gi hele 119 prosent flere kapp per batterilading.

Den er ikke så himla dyr heller (alt er relativt): Produsenten oppgir en veil-pris fra drøyt 6 000 kroner. Det er inkludert batteri og lader, men eks mva.

Vi håper å komme tilbake med en prøvekjøring av denne saga i løpet av høsten.

Jørn Søderholm

Journalist, fotograf og redaktør. Spesialfelt: Bygg, anlegg, praktisk og teknisk journalistikk. Tips eller forslag? Ta kontakt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button

Adblock!

Bruker du en adblocker? Slå den av, så får du lese videre. (Vi tjener penger på annonser, så du skal slippe å betale for innholdet.) Using an adblocker? Turn it off, then you can read. (Yes, we have income from ads, so you won´t have to pay for the content)