Nyheter

Hjultralle med “automatisk” løft

Bil på løftebukk? Denne gjør håndtering av hjulene lettere. Mekanisk tralle med “automatisk” løft med fjærer, til verksted og garasje. 

Tekst: Jørn Søderholm

Hva er det: Wheel Trolley Easy Lift, hjultralle med løft
Hva koster det: 4195 eks mva.
Hvor kjøpes det: Bildiagnose.no

Hvis du ferdes mye på verkstedgulv, så er det godt mulig du har vært borti Wheel Trolley. Det er – surprise – en tralle til transport av dekk og hjul på flate underlag.

Wheel Trolley Easy Lift.
Wheel Trolley Easy Lift. (Foto: Produsenten)

Nå kommer produsenten bak den, Flex1one A/S i Brørurp i Danmark, med en interessant videreutvikling: Wheel Trolley Easy Lift.

Hjultralle med løft

Allerede her har du kanskje regnet ut at det er en hjultralle med innebygget løft..?

Det har du i så fall helt rett i. Det er en tralle som skal kunne redusere eller minimere tunge løft ved håndtering av hjul og dekk.

Wheel Trolley Easy Lift er i all enkelhet en forhøyet Wheel Trolley. Ved hjelp av fjærer hever seg og senker den seg i forhold til belastning. Uten belasting strekker den seg 580 mm i høyden. Ved plassering av et eller flere hjul på topplaten senker denne seg litt etter litt.

Wheel Trolley Easy Lift

Wheel Trolley Easy Lift
58 cm høyt ubelastet. Fjærer senker og løfter ift belastning. (Foto: Produsenten)

– Man holder dermed en god ergonomisk arbeidshøyde på det øverste hjulet. Trolleyen er beregnet til fire hjul, opplyser norsk importør Bildiagnose.no AS i en pressemelding.

Dette er primært et verktøy for de som jobber med bil i løftebukk, som løfter bilen opp i ergonomisk arbeidshøyde. Men den høyden kan fort bli en belastning når hjul skal av eller på. Spesielt tunge løft under knehøyde kan være tøft for ryggen.

Det er den belastningen den nye hjultralla skal redusere. Med alle fire hjulene på tralla kan den trilles inn i et hjørne, og lett og elegant tilbake til bilen igjen når hjulene skal på.

Ergonomi bra for bunnlinja

– Vi har lang erfaring med å spre ergonomi på verksteder over hele verden. Vi er ikke et sekund tvil om god ergonomi viser seg på verkstedenes bunnlinje. En bevisst prioritering for å minimere tunge løfte på verkstedet betyr færre sykedager og høyere produktivitet gjennom arbeidsdagen, sier administrerende direktør Kenneth Kristensen i Flex1one.

Kun en forhandler – i første omgang

Pressemeldingen om den nye tralla kommer fra Bildiagnose.no. Der opplyses det også at tralla kan bestilles nå, og at levering starter i midten av januar.

Den danske produsenten har flere norske forhandlere, men den nye hjultralla skal etter det vi forstår kun være tilgjengelig hos Bildiagnose.no i første omgang.

– En ære at vi som er deres minste kunde i Norge får oppdraget med å markedsføre dette ut i Norge, sier daglig leder Vidar Huke Larsen i Bildiagnose.no AS.

Jørn Søderholm

Journalist, fotograf og redaktør. Spesialfelt: Bygg, anlegg, praktisk og teknisk journalistikk. Tips eller forslag? Ta kontakt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button

Adblock!

Bruker du en adblocker? Slå den av, så får du lese videre. (Vi tjener penger på annonser, så du skal slippe å betale for innholdet.) Using an adblocker? Turn it off, then you can read. (Yes, we have income from ads, so you won´t have to pay for the content)