Første 230 mm vinkelsliper på batteri
Det nye LIHD batteriet er i ferd med å løfte Metabo opp i lyset for alvor. Var først med samme type batteri som både Bosch og Tesla nå satser på. (Oppdatert med mer info om batteriet)
For litt siden skrev jeg om en ny type batteri Bosch er i ferd med rulle ut av fabrikken. Ikke spesielt imponerende i Ah, men basert på en veldig interessant teknologisk vri:
Batteriene er satt sammen av celler som er fysisk større enn på konkurrentene.
Større celler
Samme spenning (Volt) og samme strømstyrke (Ah), men altså fysisk større celler.
Metabo var først ute med den nye batteritypen.
De lanserte allerede i mai 2015 det de kaller for LIHD-batterier.
Heavy Duty
Det er forkortelse for Lithium High Demand. Det kunne også vært “Heavy Duty”, ettersom disse batteriene er matbokser til krevende maskineri.
Teknisk sett var altså Metabo halvannet til to år foran i løypa med det samme teknologiske prinsippet Bosch kommer med nå.
Kompatibelt
Alle Metabos 18V maskiner som bruker lithium-batterier (Li-ion, Li-power) kan også bruke de nye LIHD-batteriene.
De går ikke på gamle maskiner med NiCD-batterier. Og da snakker vi maskiner fra før 2009 eller deromkring.
Er det en Metabo på 18V som bruker batterier med “Li” i seg, så funker de nye.
Elektronisk
De viktigste egenskapene ved LIHD-batteriene:
- Intelligent batteristyring. All relevant informasjon lagres i microchipen i batteriet. Chipen kommuniserer med elektronikken i maskinen og laderen. Det er bra for både lading, bruk, ytelse og levetid.
- Elektronisk overvåkning av enkeltceller (ESCP). Beskytter battericellene mot full utladning /overoppladning. Det er bra for levetiden på batteriet.
- Patentert Air Cooled” ladeteknologi. Batteriet kjøles med luft i laderen. Det er bra for ladetid og levetid.
Tre års garanti
Meatbo gir tre års garanti på LIHD-batterier. Det er slett ikke verst til å være på en forbruksvare som verktøybatterier.
Garantien gjelder ikke hvis det har kommet vann inn i batteriet. Dette er solide saker, og du skal gi være fryktelig uvøren og slurvete med utstyret for å greie å få vann inn i det.
– Vi har særdeles lite problemer med batterier. Derfor tillater vi oss å være meget fleksible, og legger godviljen til i de aller fleste saker, sier Espen Haugli i Metabo Norge.
Samme celler
Det meste av verdens lithiumbatterier til bor-/skrumaskiner og alt annet batteriverktøy er basert på på akkurat de samme battericellene.
De er 18 x 65 mm store, og kalles derfor 18650-celler. Cellene kommer i hovedsak fra to produsenter: Samsung og Panasonic/Sanyo.
De fleste av de store produsentene kjøper celler fra Samsung.
Ny og større
Metabo kjøper derimot sine celler av Panasonic/Sanyo, som har begynt å fokusere på en ny og større standardcelle. Den måler 20 x 70 millimeter, og får dermed betegnelsen 20700-celler i menigheten.
De tall-betegnelsene er det bare de mest nerdete som bryr seg særlig om. Hovedpoenget er at cellene i Metabos LIHD-batterier (og Bosch sine Eneracer) er bygget på større celler enn alle de andre.
Hvilken betydning har det?
Både Metabo og Bosch sier batteriene med større celler kan levere mer kraft enn tilsvarende batterier med mindre celler.
Styrke og størrelse
De leverer mer styrke, men kan likevel beholde (nesten) den samme fysiske størrelsen på det komplette batteriet.
Kan de virkelig levere mer kraft? Objektivt sett?
Jeg vet ikke. Jeg kan verken elektro- eller kjemiteorien bak det.
Tesla
Men når Elon Musk har snudd Tesla til å gi full gass på 20700-celler, så må det da være noe i det…?
En av de store utfordringene med batterier – generelt sett – er å hente energien ut av dem uten at de overopphetes.
En lithium ion batteripakke kan gjøre to ting: 1) Drive maskinen/utstyret og 2) lage varme.
Hvis du setter batteriet på en lav, konstant belastning – for eksempel et lite LED-lys – så kommer det aller meste av energien ut som lys.
Mye kraft
Men sett det samme batteriet på en kraftkrevende jævel av en maskin, så blir det andre boller. En sirkelsag eller vinkelsliper, for eksempel.
Og sett den til å skjære i massivt tømmer, eller gjøre noe annet tungt. Da er det MYE energi som skal ut på kort tid. Og da forsvinner mye av den energien ut i varme.
Eksempelet over har jeg rappet av Coptool.com.
De siterer Elon Musk i Tesla på at de større 20700-cellene er bedre enn de mindre 18650-cellene til å overføre mest mulig energi og lage minst mulig varme. Derfor skal Tesla bruke dem i biler som skal gjøre 0-100 på 2,4 sekunder.
2400 Watt vinkelsliper
Metabo har på sin side laget et beist av en 230 mm batteridrevet vinkesliper som demonstrerer potensialet i denne nye batteriteknologien.
Full size vinkelsliper på batteri, ja.
Faktisk verdens første batteridrevne vinkelsliperen i den størrelsesklassen. Den leverer kraft tilsvarende en nettdrevet maskin på 2400 Watt.
Men koster det, så smaker det. Og omvendt:
Til nå har den blitt levert med 36V LIHD-batteri, til den ikke så nette pris av 9000 riksdaler eks mva for et sett med maskin, lader og to batterier.
2x18V i stedet for 36V
Rett utpå nyåret kommer Metabo med et twin-adapter, som gjør det mulig å bruke to 18V batterier i stedet for ett 36V.
Hvis man har et knippe 18V LIHD-batterier til andre maskiner, så skal man kunne bruke det til vinkelsliperen også.
Og da koster den “bare” 5 900 eks mva i soloversjon uten batterier og lader. Da får man systemkoffert med på kjøpet.
Dyrere å lage
LIHD-batteriene er noe dyrere enn “vanlige” Li-ion-batterier, fordi de større cellene er dyrere å lage.
Prisen ventes å gå ned når Teslas gigafactory står klar til å spy ut enorme kvanta av dem. (Fortsetter under videoen)
Liten og kjapp
Metabo er et lite merke. Akkurat det har nok vært en fordel i prosessen med å legge om batteristrategien til disse nye, større cellene.
Liten aktør, liten organisasjon som skal snu seg rundt, færre nivåer av sjefer og styrer som skal overbevises.
“Du har en god ide, sier du? Fortell.”
“Hm. Spennende. Kjør på!”.
Nåja, akkurat sånn var det nok ikke det foregikk på Metabo-hovedkontoret. Men du skjønner tegninga…?
Markedet har begynt å oppdage LIHD teknologien, også her i Norge.
Doblet markedsandel
– Vi har nesten doblet vår markedsandel på 18 volt batteridriller siden 2015! Vi mangler kun 0,2 prosent på en dobling. Vi er fremdeles små på markedet. Men nå begynner vi i hvert fall å synes, sier country manager Espen Haugli i Metabo Norge.
Han tror det vil være en fordel også for dem når en kjempe som Bosch begynner å røre på seg med den nye batteritypen.
Det tror jeg han har rett i.
Fra knøtt til kjempe
Når en knøtt som Metabo gjør noe nytt som dette, så vil en god del blant de innvidde følge interessert med.
Men litt skeptisk, kanskje. Når en kjempe som Bosch gjør det, da blir det mer alminnelig akseptert. Det tas i bruk av flere, og markedet og etterspørselen vokser.
Og da har Metabo fortsatt forspranget som ligger i å være først med den teknologien. Smart, hæ..?