Teknisk

Slik virker det nye Hikoki Multi Volt batteriet

Hikoki melder seg på nytt i premium verktøymarkedet. Det nye 18-36V Multi Volt batteriet er nøkkelen. Slik virker det.

Tekst: Jørn Søderholm

Kort sagt: Hikoki Multi Volt er to batterier i én pakke. Parallellkobles til 18V maskin, seriekobles til 36V maskiner.

Hitachi-merket er gravlagt. Nå har det skiftet navn til Hikoki (uttales Hai:koki), og alle gode krefter i selskapet er i gang med innsatsen som skal til for å opp kjennskapen i markedet.

Hitachi har/hadde en god del interessante maskiner, i mange tilfeller til gunstige priser. Batterimessig har de blitt hengende litt bakpå mot de beste batteriene fra konkurrentene i proffmarkedet. Det er en skummel posisjon med utviklingen vi ser nå, med en stadig mer trådlås og batteridrevet hverdag også på større maskiner.

Hikoki Multi Volt

Nye Multi Volt er et batterikonsept som bør kunne gi Hitachi fornyet tillit i det øverste og mest krevende sjiktet av verktøymarkedet: Profesjonelle brukere.

Det er interessant å se de forskjellige retningene de ulike produsentene velger å gå med sine batteriplattformer.

  • Bosch – 8V, enkeltbatteri. Fortsatt noe 36V, men ser ut til å fokusere på 18V.
  • Milwaukee – 18V, enkeltbatteri. Milwaukee har foreløpig rekord i Amperetimer (12 Ah).
  • Makita – 18V, dobbeltbatteri 2x18V på store maskiner.
  • Metabo – 18V, dobbeltbatteri 2x18V på store maskiner. Har også 36V, men Metabo Norge tar inn 2x18V.
  • Fein – 18V, enkeltbatteri.
  • Festool – 18V, enkeltbatteri.
  • Hilti – 22V, enkeltbatteri.
  • Dewalt – 18-54V Flexvolt, enkeltbatteri.
  • Hikoki – 18-36V Multi Volt, enkeltbatteri.

Hikoki tar altså en teknisk-strategisk retning som Dewalt til nå har vært alene om, med et batteri som leverer ulik spenning (Volt) etter hvilken maskin det står på.

Les også: Metabo-batteri til ni verktøymerker

To batterier i én boks

Parallellkoblet 18V. Seriekoblet 36V.
Parallellkoblet 18V.
Seriekoblet 36V.

Multi Volt batteriet består akkurat som det “vanlige” 18V av to rader battericeller i en boks. Forskjellen ligger i hvordan disse cellene er koblet sammen, og kontakten mot terminalen på maskinen.

Batteriet er teknisk sett som to separate 18V batterier, bare med halv størrelse og halv effekt. Terminalen på 18V maskinen har kontakter som parallellkobler seg til de to cellepakkene. Den henter altså strøm fra to små18V batterier samtidig i stedet for ett stort 18V batteri.

Seriekobles til 36 Volt

Spenningen tiltar når Multi Volt batteriet kobles til en av de nye 36V maskinene. Den kortslutter batteriet, for å bruke en uteknisk og dårlig dekkende term på det.

Terminalen på 36V-maskinene har en ekstra kontakt som “kobler sammen” – seriekobler – de to batteriradene. Dermed leverer de 36V i stedet 18V. Men kun så lenge batteripakken står på en 36V maskin. Ta den av maskinen, og den blir igjen en “dobbel” 18V pakke.

Forklaringen på hvorfor Hikoki velger høyere spenning.
Forklaringen på hvorfor Hikoki velger høyere spenning.

Hikoki snakker i første omgang om to batteripakker:

  • A, har kommet nå. Konvensjonelle 18650-celler. Gir 5 Ah i 18V og 2,5 Ah i 36V. Gir 1080 Watt kraft i begge tilfeller.
  • B, kommer på nyåret. Større 21700-celler. Gir 8 Ah i 18V og 4 Ah i 36V. Gir 1440 Watt kraft i begge tilfeller.

Farlig gods og Wattimer (Wh)

Li-ion batterier anses som farlig gods i transport hvis de overstiger 100 wattimer (Wh). Store 18V batterier med mye Ah gjør det, og krever derfor spesielle hensyn ved transport og flyreiser med verktøy. Multi Volt er i prinsippet “to batterier i én pakke”, hver av dem med en Wh-verdi godt innenfor grensen. Verken A- eller B-batteriet krever spesielle hensyn ved transport.
Det samme gjelder de store Dewalt Flexvolt-batteriene, bare “motsatt”. Der er cellepakkene i utgangspunktet koblet sammen, med tilsvarende høye Wh-verdier. Men transportlokket som følger med batteriene splitter cellepakkene og gir Wh-verdier som er tillatt å ta med på fly. Der er det altså viktig å ta vare lokkene, mens Hikoki Multi Volt ikke behøver slike løsninger.

Multi Volt batteriet skal i følge produsentens omtale tåle 1500 ladesykluser.

Jørn Søderholm

Journalist, fotograf og redaktør. Spesialfelt: Bygg, anlegg, praktisk og teknisk journalistikk. Tips eller forslag? Ta kontakt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button

Adblock!

Bruker du en adblocker? Slå den av, så får du lese videre. (Vi tjener penger på annonser, så du skal slippe å betale for innholdet.) Using an adblocker? Turn it off, then you can read. (Yes, we have income from ads, so you won´t have to pay for the content)