
Nå kommer større kapp- og gjærsager på batteri
Batteridrevne kapp- og gjærsager vil yppe seg med de store. De første med 254 mm blad er ute nå.
Kapp- og gjærsaga og jeg er gode kompiser. I alle fall når det skal jobbes, og den kan sitte der å breie seg på tronen sin sentralt på byggeplassen.
Ikke fullt så hjertelige venner når den skal flyttes, fraktes i bil eller lagres for en stund. Den er både stor, tung og lite håndterlig.
At den insisterer på å få strømmen sin gjennom ledning er også en faktor jeg godt kunne tenke meg å slippe.
Kapp- og gjærsag på batteri
Jeg er ikke helt sikker på når første kapp- og gjærsagene på batteri dukket opp. Men jeg har blitt oppmerksom på dem først i år.
Først av den litt mindre typen, med bladdiameter opp til 216 mm.
Makita 190 mm
Ryobi 216 mm
Dewalt 216 mm 54V
Milwaukee 216 mm
De er jo greie de. Jeg skal i alle fall ikke kritisere dem for å være små, ettersom det er en 216-sag jeg har selv.
Større dimensjoner
Men gi dem litt grovere dimensjoner å tygge på, så går man fort tom for uttrekk og sagedybde.
Spesielt hvis det blir litt vinkel på kuttene i tillegg. Da er det fint med større sagblad.
25 eller 30 centimeter
Det vil si rundt 250 eller enda større 305 millimeter.
Jeg har knapt turt å tenke tanken på bytte til en sag med 250-blad, enn si 305 mm. Min åttetoms sag tar like mye plass i bod og bil som Donald Trump gjør i amerikansk politikk. Og da er vel de større enda verre..?
Men nå var det batteridriften jeg skulle skrive om, ikke amerikansk politikk.
Nå kommer 250 på batteri
Nå begynner de første batteridrevne sagene å komme med bladdiameter på 10″/254 mm blad.
Så godt som samtidig har Milwaukee og Dewalt kommet ut med hver sin batteridrevne kapp- og gjærsag i den størrelsen.
Da begynner dette å bli en svært så flyttbar og enda mer operativ verktøytype.
Strømløse utposter på byggeplassen
Enten den skal brukes ute på byggeplassens mest strømløse utposter eller være med til byggeprosjektet på hytta i helgen. Eller begge deler.
Ingen behov for å lete etter en strømkurs der sikringa holder når det røyner på litt. Å drive en batterilader kan du gjøre med en hvilken som helst fislete kurs.
Milwaukee M18 Fuel FMS 254
Milwaukees sag kommer i M18 Fuel-serien, og får kraften sin fra 18V litium-batteriene som fórer alle maskinene i den serien.
Inkludert det store High Demand-batteriet på 9 Ah, som bør være et utmerket batteri til kapp- og gjærsag.
Produktsjef Thomas Møller i Milwaukee Powertools lover at den nye M18 Fuel FMS 254 kapp- og gjærsaga har samme kraft og kapasitet som en stasjonær sag på ledning, takket være kombinasjonen av avansert motor og elektronikk og de nye 18V lithium-batteriene.
Hva vet vi om den?
Milwaukee FMS 254 sies å dekke et bredt spekter av bruksområder, fra reisverk til finish.
Noen sentrale data og kapasiteter:
– 146 mm vertikal kuttekapasitet
– 91 x 281 mm horisontal kapasitet ved 90/90 grader er høvelig voksent.
– 289,3 x 51,3 mm horisontal kapasitet ved 90/45 grader
– Skråkutt maks 48 grader begge veier, og ni forhåndsinnstilte vinkler.
– Gjæringsrekkevidde 50 grader t.v. og 60 grader t.h. 11 forhåndsinnstilte vinkler og mulighet for å låse vinkler også utenom de forhåndsinnstilte.
– Børsteløs motor
– 4 000 o/min
– 400 kapp på én lading, med High Demand 9,0 Ah batteri
– Vekt: 20 kg
– Leveringsklar. Veil. pris kr 6 490 for naken/solo maskin. Batterier kommer i tillegg.
Det med 400 kapp på én lading er oppgitt i pressemeldingen om den nye saga. Der blir det ikke nærmere spesifisert hvordan de har kommet fram til tallet. (Artikkelen fortsetter under (reklame)videoen)
Hvem er først på markedet?
Milwaukee hevder seg å være først på markedet med en 254-sag på batteri.
FMS 254 har så vidt jeg vet kommet nå i høst, i alle fall i vår del av verden. Det samme har Dewalt med sin tilsvarende sag i XR Flexvolt 54V-serien.
Dewalt DCS 778 T2
Tidligere i høst skrev jeg om 54V-versjonen av Dewalt DCS 777, som er for 216 mm sagblad.
Nå har de kommet med DCS 778 T2, som er for 250 mm sagblad.
På papiret er den hakket mer kompakt enn sin røde erkekonkurrent. I alle fall snaut tre kilo lettere. Den er et hakk vassere i noen av kapasitetene produsenten oppgir, men ikke alle:
Hva vet vi om den?
– 85 x 305 mm horisontal kapasitet ved 90/90 grader
– 305 x 45 mm horisontal kapasitet ved 90/45 grader (dvsbredere men tynnere enn Milwaukee)
– Skråkutt maks 48 grader begge veier
– Gjæringsrekkevidde 50 grader begge veier.
– Børsteløs motor
– 4 300 o/min
– Vekt 17,2 kg
– 2 stk 54V XR Flexvolt batterier
– XPS skyggelinje for markering av kutt
– Leveringsklar. Veil. pris 11 903 eks mva med batterier og lader. 7 931 eks mva for naken maskin.
(Fortsetter under (reklame)videoen)
Flytting, lagring og transport
På bildene ser de to sagene temmelig like ut i muligheter til å låse saghodet i nedre stilling for flytting, transport og lagring. Men det er mest bare gjetting.
Med disse kapp- og gjærsagene har tømrere, innredningssnekkere og andre proffe brukere – og de mest betalingsvillige hjemmesnekkerne – fått muligheten til å ta enda et solid skritt på veien mot en ledningsløs arbeidsplass.
Hva skjer framover?
Jeg kan ikke tenke meg at de andre produsentene tenker å la Milwaukee og Dewalt ha dette markedet i fred. Det kommer garantert 250-sager på batteri også fra andre.
Tips meg gjerne om du vet noe.
Og det kommer mer. Minst én av produsentene omtalt i denne artikkelen vil komme med en batteridrevet 305-sag i løpet av vinteren, i følge “velinformerte kilder”.
12″ sag på batteri
Kapp- og gjærsag med 12″/305 millimeters blad, ja. Både Milwaukee og Dewalt har 305-sag for nettdrift. Og de har begge utmerkede teknologier for batteridrift.
De fleste av de store verktøymerkene har både 12 tomssager og batteridrift. Her er ingen kilde blåst. Men det er all mulig grunn til å følge med utover.
Og jeg gleder meg allerede til å kjøre test av batteridrevne kapp- og gjærsager fram mot våren.
Hei.
Virker som du har oversikten i orden, så da spør jeg deg om du vet noe om Bosch kommer med en sånn batteri kappsag noen gang? Jeg håper på det da jeg er innehaver av to Stk. 36V boschbatterier til min Rotak gressklipper. vil gjerne bruke disse batteriene på en kappsag.
Mvh. Jørn Bergsholm
Hei Jørn. Takk for hyggelig tilbakemelding :). Nei, jeg har ingen info om at Bosch er på vei med batteridrevet kapp- og gjærsag. Om de skulle gjøre det, så vil jeg tippe/tro/gjette at Bosch satser på den mer allsidige 18V-serien. Ikke minst nå som de er i ferd med å fase inn det nye Eneracer-batteriet (større celler, kan fóre mer krevende maskiner). 36V-batteriene er gode, seige batterier som kunne gjort seg bra i et sånt verktøy. Men både Bosch og konkurrentene ser ut til å fokusere på å gjøre mer ut av 18V-batterier enn å basere nye maskiner på de større 36V-ene.
mvh Jørn/Verktøy 24