Nyheter

Amerikansk gigant går etter nordisk marked

Amerikanske Starrett er kjent for presisjons-måleverktøy og et sagblad for et hvert bruksområde. De har nærmest en fanskare av lojale brukere i andre deler av verden, men har ikke vært lette å få tak i her i Norge. Dette skal de nå endre på.

English summary: American precision measuring tool and power tool accessory manufacturer Starrett are going for the Scandinavian market. They have an almost fan-like customer base abroad, but have not been readily accessible in Norway. That’s apparently about to change.

Mathias Haglund er National Account Manager for Starrett i Skandinavia, og har stor tro på satsingen. Siden oppstarten for over 140 år siden har de pushet ut av det Amerikanske markedet, blant annet i Europa og Sør-Amerika. De hevder for eksempel at de på det søramerikanske markedet for kjøttproduksjon er den ledende leverandøren av båndsagblader, for å nevne noe.

Hullsager er blant det de er størst på, spesielt i Storbrittania. (Foto: Starrett)
Hullsager er blant det de er størst på, spesielt i Storbritannia. (Foto: Starrett)

Hvem er kundene?

Adam Savage (kjent tidligere fra Mythbusters, nå Tested) forteller i en video at han har kjøpt et nytt skyvelære, og hinter mot at kvaliteten er i en klasse for seg. Prisen er visst deretter, han oppgir 135 dollar på daværende tidspunkt (april 2022). Bildet som males i kommentarfeltet er visst at det skal være verdt det – én trekker frem at de har en slags «mekanisk umami». Andre kommentarer på nett hevder at du ikke kjøper Starrett for hvor bra det er i dag, men hvor bra de er etter 10-20 års bruk.

På «Starrett»-vis

Fra hovedkontoret opplyser de at de har stor tro på satsingen i Skandinavia, og at de er i gode hender med Haglund. Med sin bransjeerfaring og -forståelse fra de nordiske landene skal han hjelpe kundene på «the most Starrett-way possible».

starrett bajonettblad
Foto: Starrett

For å bygge videre på en bedrift trenger du selv ekspertise og erfaring med det du promoterer. Det vil si hele kjeden fra produksjon til resultatet sluttbrukeren selv leverer, sier han.

Hvorfor Skandinavia først nå?

De presiserer at de allerede har en tilstedeværelse gjennom flere grossister i det nordiske markedet. Fokuset nå ligger i å bruke energi lokalt, og samarbeide med lokale folk og bedrifter. Fotfestet i andre deler av verden er allerede stødig – størst på båndsagblader i Sør-Amerika og størst på hullsager i England. Nå satser de altså mot å få et større fotavtrykk også her hos oss.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button

Adblock!

Bruker du en adblocker? Slå den av, så får du lese videre. (Vi tjener penger på annonser, så du skal slippe å betale for innholdet.) Using an adblocker? Turn it off, then you can read. (Yes, we have income from ads, so you won´t have to pay for the content)