Nyheter

Nå kommer Flexvolt i 9 Ah

Dewalt lanserer XR Flexvolt-batteriet i 9 Ah-versjon. Det er én stor forskjell på den og lillebror på 6 Ah.

Det er januar. Dørene på treningssentre løpes ned av folk i trange klær, med nyttårsforsetter forkledt som treningsvilje. Samtidig løper verktøyleverandørenes folk rundt på kickoffs, messer og andre slags salgsmøter med forhandlere og kunder for å lansere nyheter.

Nye XR Flexvolt kombihammere

Dewalt XR Flexvolt er ikke lenger noen nyhet som serie og konsept, etter at det ble lansert i fjor vår. Men det kommer stadig nye maskiner i prestisjeserien. Nå sist ut er et tospann (egentlig tre) av nye kombihammere. Mer om dem i en annen sak.

Her skal det handle om en annen nyhet. Dewalt lister den foreløpig ut like lavmælt som du slipper en smyger under dyna. Og med like stor sjans for at den forblir anonym.

Samtidig med kombihammerne kommer de nemlig med en ny og større versjon av Flexvolt-batteriet, på 9 Ah. Ikke bare byr den på større fueltank. Det nye batteriet er også bygget på 20700-celler. De er større enn de mer vanlige og mindre 18650-cellene.

Første Dewalt-batteri med 20700-celler

Det er det første batteriet Dewalt lager med disse cellene. Her er det et par andre fabrikanter som kan si “velkommen etter” til Dewalt. Metabo var først ute med å bruke disse cellene i sine LIHD-batterier tilbake i 2015. På senhøsten i fjor kom Bosch med sitt Eneracer-batteri.

De større cellene kan avgi mer strøm raskere og med mindre varme enn mindre celler. Det kommer godt med på en hammer, som i SDS Max-versjon dundrer til med 6,1 Joule og skal kunne ta opptil 40 mm bor i betong. Totalt inneholder batteriet 180 Watt-timer energi.

Watt-timer og flybagasje

Dewalt lover den skal greie 16 hull 25×150 mm i betong før batteriet er tomt. Da er det mye energi som skal ut på kort tid.

9 Ah batteriet kan naturligvis brukes på alle XR Flexvolt 54V maskiner og alle Dewalts 18V maskiner. Og det har den samme, smarte koblingen internt som gjør at det med transportlokket på kan tas med på fly som håndbagasje eller i innsjekket bagasje. Den muligheten finnes ikke på noen andre batterier med så mye watt-timer

Jørn Søderholm

Journalist, fotograf og redaktør. Spesialfelt: Bygg, anlegg, praktisk og teknisk journalistikk. Tips eller forslag? Ta kontakt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button

Adblock!

Bruker du en adblocker? Slå den av, så får du lese videre. (Vi tjener penger på annonser, så du skal slippe å betale for innholdet.) Using an adblocker? Turn it off, then you can read. (Yes, we have income from ads, so you won´t have to pay for the content)