Slik virker Dewalts “superbatteri” Flexvolt
Seks amperetimere på 18V. Men bare to amperetimer på 54. Kan det være noe særlig da?
Dewalt lanserte sitt nye Flexvolt-batteri i sommer. Det gir noen formidable muligheter ved at det kan fóre maskiner opptil 54V, eller helt opp i 108V i dobbelt oppsett.
Her er litt mer om teknikken bak det hele.
Flexvolt-batteriet er i utgangspunktet et 18V batteri på 6 Ah. Et ganske voksent batteri, men ikke noe mer enn konkurrentene.
Parallellkoblet 18V 6Ah
Batteriet består av tre sett celler, koblet i parallell. Derfor går det som et vanlig 18V batteri i en drill eller annen 18V-maskin.
Men det samme batteriet kan bli et 54V batteri når det dyttes inn i en maskin som vil ha det.
I batteriet er det en bryter – mekanisk sådan – som veksler fra parallell- til seriekobling når batteriet kobles til en 54V maskin.
For eksempel en kappsag eller bordsag.
Seriekoblet 54V 2Ah
Da blir det plutselig et 54V batteri, men med kun 2Ah.
To amperetimer? Det er jo ikkeno´..!? En futt, så er batteriet tomt.
Eller..? Nja, det er ikke så sikkert.
Motorer med høyere spenning (Volt) har høyre effektivitet/virkningsgrad (større motor = høyere virkningsgrad).
Fornuftig driftstid
Derfor er det grunn til å forvente en fornuftig driftstid. Det mener i alle fall Stuart på toolguyd.com, som ikke ser seg blind på tallene.
Han skriver for øvrig om 20V og 60V. Det er fordi det er et amerikansk nettsted, og Dewalt opererer med 20V vest for blåmyra og 18V på denne sida.
Det er akkurat de samme maskinene og batteriene. Laderne er den eneste praktiske forskjellen, da de er tilpasset hhv 110V der borte og 230V her.
Erkekonkurrenten Milwaukee har holdt seg til 18V, men hostet opp et gedigent batteri på hele 9Ah (se feks her) for å matche Dewalts største.
Tre ganger sterkere?
Men er ikke 54V tre ganger sterkere enn 18V da?
Nei. Det bare ser sånn ut, og er effektiv markedsføring.
Jay Amstutz på coptool.com trengte ikke grave lenge i el-motorteorien før han fant ut av spenningen (Volt) betyr mye mindre enn effekt (watt) for å bestemme kraften ut av motoren.
Det er faktisk ganske vanlig at en og samme el-motor kommer i flere Volt-utgaver. Dessverre er det ikke like vanlig at verktøyprodusenter oppgir watt på sine produkter, påpeker han.
Målet for Dewalt har vel sannsynligvis vært å få ned strømmen som også blir redusert med en tredjedel. Dette gjør jo sitt til at alt av kabler kan fortsatt holdes normalt dimensjonert, brytere, kontakter og regulatorer får mindre last osv osv.