BilNyheter

Nye VW Amarok blir større – og bedre offroad

Her er de første bildene av nye VW Amarok. Den blir lengre og bredere enn forgjengeren. Kan også bli bedre offroad. Hva skjer på motorsiden, egentlig?

Kortversjon: Volkswagens nye Amarok er et skritt nærmere lansering. Nå er de første bildene av pickupen her.

English summary: The new Volkswagen Amarok pickup is one step closer to launch. Here are the first images. Longer and wider then the previous Amarok. Less overhang makes for better entry and exit angles when driving off road.

Siden markedsintroduksjonen i 2010 har Volkswagen solgt mer enn 830.000 eksemplarer av Amarok i Europa, Sør-Amerika og Oseania. Også i et land som Norge, med mye vær og krevende terreng, har pickupen vært et trygt og godt alternativ for mange. Nesten 9.000 biler er solgt i Norge.

Derfor har direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge, Håkon Wirak, forventninger om at den nye utgaven av Amarok vil bli godt mottatt i det norske markedet.

– Med ny Amarok sikter vi mot toppen av B-segmentet for pickuper. Bilen kommer med svært spenstige egenskaper, høye spesifikasjoner og en rekke nye assistentsystemer. Den er også lenger og bredere enn forgjengeren, sier han i en pressemelding.

Amarok introduseres i det norske markedet mot slutten av 2022. Den utvikles i et samarbeid med Ford, som lanserer sin variant som nye Ranger omtrent samtidig. Ford har vært tidligere ute med bilder og info om Ranger enn VW har vært med Amarok. Der har vi blant annet sett at nye Ranger får innebygget arbeidsbord (!).

VW Amarok 2022
Fremdeles kamuflert: Nye Amarok i offroadtest.

Premium pickup

Designet til allrounderen er typisk for Amarok, men peker likevel i retning av premium. Det kraftfulle eksteriøret følges opp av et interiør med høy kvalitetsfølelse.

Selv om bilen nå vises frem med kamuflasje, er det allerede mulig å se de endrede dimensjonene. Med 5 350 mm lengde er den om lag 100 mm lengre enn forgjengeren. Akselavstanden på 3 270 mm er en økning på 175 mm, noe som gir mer plass i dobbeltkabinen.

Nyttelasten er også økt til maksimalt 1,2 tonn. Pickupen får – ikke overraskende – en maks tillatt hengervekt på 3,5 tonn.

Amarok med tre liters diesel V6

I Norge vil Amarok bli tilgjengelig med fire dieselmotororer med fire eller seks sylindre, og med slagvolum mellom 2,0 og 3,0 liter.

El-versjon? Ingen anelse. Ford har antydet at det kan komme senere. Importør Møller melder at det er ingen kjente planer om elektrifisering av Amarok.

Kundene kan velge firehjulsdrift ved behov, eller permanent firehjulsdrift. Bilen får et stort utvalg av kjøreprogrammer og assistentsystemer i flere nivåer. Mer enn 30 assistententsystemer, faktisk. 20 av dem er helt nye i Amarok.

Siden akselavstanden vokser mer enn totallengden, er karosserioverhengene blitt kortere. Det er positivt for rampevinklene, og dermed for evnen til å ta kneiker og hindringer der underlaget er alt annet enn flatt. Maks vadedybde er også forbedret.

– Foreløpig er bilen kamuflert, men når forkledningen faller litt senere i år, vil Amarok stå frem som kraftfull, robust og karismatisk, sier Wirak.

Også fronten fremstår som ny og moderne. Det markerte og rette panseret med uomtvistelig Volkswagen-DNA er spesielt slående. De øvre horisontale rillene i radiatorgrillen, med smale LED-lykter integrert, gir et karismatisk inntrykk. LED-lykter vil bli standard på alle modellene, mens «IQ.Light LED Matrix»-frontlykter blir tilgjengelig som tilvalg.

Silhuetten blir spesielt markant, med halvrunde hjulbuer slik som forgjengeren. Den horisontale toppen av hjulhusene er et typisk Amarok-kjennetegn.

Med intuitiv betjening, «Digital Cockpit» og infotainmentdisplay som et nettbrett, vil interiøret i den nye Amarok være både funksjonelt og høyverdig. Disse detaljene understreker også premiumkarakteren til pickupen. Her bidrar også et eksklusivt lydanlegg (tilvalg), og elegante overflater i dashbordet og dørsidene i imitert lær med kontrastsømmer.

4 utstyrsnivåer

Amarok kommer også med nye og brede seter både for fører og frontpassasjer, og kan bestilles med elektrisk 10-veisregulering. Hvis man velger personbilvarianten vil baksetet i dobbeltkabinen ha plass til tre voksne.

Den nye Amarok vil tilbys i fire utstyrsnivåer i Norge, Life og Style, samt de to toppmodellene PanAmerika og Aventura.

PanAmerica vil ha en spesiell offroadtilpasning, mens Aventura vil ha en karakter tilpasset kjøring på vei.

Jørn Søderholm

Journalist, fotograf og redaktør. Spesialfelt: Bygg, anlegg, praktisk og teknisk journalistikk. Tips eller forslag? Ta kontakt!

Les også

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Back to top button