AnnetReportasje

Sett noe sånt før?

Nederlandske Hoeflon og italienske AlmaCrawler er mest kjent for å produsere lifter og kraner. Men har du sett beltedrevne transportbord? Vi besøkte importør Gantic AS for å ta en titt.

Vi begynte å ta inn disse i 2023, sier Jørgen Rong Davik, selger hos Gantic.

Gantic som selskap har vært i drift siden 1992, og har stort sett fokusert på lifter og kraner. De senere årene har de imidlertid begynt å ta inn mer spesialisert utstyr. Vi fikk blant annet se Gravity Joe, deres avlastingsløsning for tyngre verktøy. Det var imidlertid en video av transportbordene deres som fanget oppmerksomheten min, og det jeg kom for å se.

Jørgen Rong Davik ved Gantic demonstrerer 3-tonneren BL med selvnivellering.
Jørgen Rong Davik ved Gantic demonstrerer 3-tonneren BL med selvnivellering.

Mange bruksområder

Konseptet er i prinsippet ganske enkelt – et fjernstyrt, beltedrevet understell med bord på toppen, som kan kjøres rundt på et anleggsområde, en byggeplass eller inne på en fabrikk. Modellene vi fikk se har lastekapasiteter fra 1500 til 6000 kg og forskjellig utforming beregnet på forskjellige bruksområder.

Bordene kan leveres med mye tilleggsutstyr, blant annet kraner - les mer om det lengre ned. (Foto: AlmaCrawler/Gantic AS)
Bordene kan leveres med mye tilleggsutstyr, blant annet kraner – les mer om det lengre ned. (Foto: AlmaCrawler/Gantic AS)

En av de kanskje mer imponerende modellene var Multi-Loader 3.0 BL. Først og fremst er den relativt rask, med toppfart på litt over 4 km/t. Men den kan også skilte med selvnivellerende bord (også i fart) eller manuell vinkeljustering, høydejusterbart understell og «soft turn» (svinger uten å rive opp gressplener etc), for å nevne noe.

Kan klatre opp 45 grader

Beltedrift fremfor hjul er en fellesnevner for alle bordene, og det gir noen åpenbare fordeler. Først og fremst kommer de seg frem i forskjellig terreng. Utover jordhauger og snøfonner kan den minste modellen (Multi-Loader FX) med lavest tyngdepunkt klare helning på 45 grader ifølge Gantic. Jeg skal innrømme at jeg var noe skeptisk og holdt trygg avstand, men jeg fikk se en demo der de faktisk fikk et av bordene opp en relativt bratt trapp.

Lukeparkering er heller ikke vanskelig når maskinen kan snu på en femøring.
Lukeparkering er heller ikke vanskelig når maskinen kan snu på en femøring.

Hva koster noe sånt?

Bordene er beregnet for proffmarkedet, og prisene gjenspeiler dette. Faste priser på standardmodeller har de ikke, men jeg fikk noen ballpark-tall av Davik.

Transportbordene starter fra 90 000, og de går til godt over millionen. Det varierer veldig, både med modelltyper og alle tilvalg som kunden skulle ønske, sier han.

Og tilvalg finnes det masse av – alt fra kraner, dolly for lang last og dumper-kit til glassrammer og hengerfester. Gantic legger til at det aller nyeste er en såkalt M-Crane for FX- og RT-bordene i 3 tonns-klassen. Dette har tidligere kun vært et alternativ på den største selvnivellerende 6-tonns BL-modellen, men nå er det også en mulighet på de mindre bordene.

I dag er de fleste tilleggene basert på ML 3.0 FX/RT og ikke BL, det er uansett lagt opp mulighet for og koble til utstyr som trenger strøm for å drives på maskinen for å kunne støtte eventuelle fremtidige tilvalg, avslutter Davik.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button

Adblock!

Bruker du en adblocker? Slå den av, så får du lese videre. (Vi tjener penger på annonser, så du skal slippe å betale for innholdet.) Using an adblocker? Turn it off, then you can read. (Yes, we have income from ads, so you won´t have to pay for the content)