Test og vurdering

Magisk kundeservice på Leatherman

Selve verktøyet er ikke særlig magisk. Det er bare veldig nyttig. Men kundeservicen, den er magisk.

Hva er ditt aller nyttigste verktøy? Mitt er….

Nei, det er jo et håpløst spørsmål å svare på. Nytte på forskjellige områder kan vel knapt måles mot hverandre.

Mange Leatherman gjennom årene

Men av alle verktøy jeg eier og har eid gjennom årene løfter jeg Leatherman øverst opp på seierspallen. Det har blitt et utvalg av diverse Leatherman-verktøy, siden mitt første en gang på starten av 90-tallet.

Jeg virkelig digger de verktøyene. Gerber er okei, det. Victorinox er fint. Men ingen slår Leatherman.

Jeg har fått et par, og kjøpt flere. To stykker har blitt mistet på sjøen. Det måtte faktisk bli en nummer to over bord, før jeg fikk inn i pappen hvor lurt det er med en sikringssnor mellom verktøyet og slira når man bruker det om bord i en båt.

For ikke å si ute på dekk.

Jollepappaens viktigste verktøy

Gjennom mange år som jollepappa har Leatherman-en vært et av mine tre viktigste hjelpemidler (de andre to er diverse tau og en rull sølvtape/gaffatape).

Like obligatorisk er det å ha Leatherman-en i nærheten på tur og når det jobbes med diverse prosjekter.

Bruksområde: Alt mulig. Saga på en Leatherman er for eksempel forbausende effektiv. Også til temmelig presis saging, på grunn av tennene helt ytterst på sagbladet.

Trenger reparasjon

Ting som brukes til alt mulig blir slitt. Det er ikke til å komme ifra. Det hender også at en Leatherman blir skadd.

Jeg har tre ganger hatt behov for reparasjon av mine Leatherman-verktøy.
Første gang var for mange år siden. Jeg hadde jeg vært for tøff i trynet under åpning en galvanisert sjakkel som satt en smule fast etter opphold i sjøvann.

Jævelen motsto alle forsøk med det jeg hadde for hånda. Inkludert vannpumpetang. Bolten satt like godt fast.

Leatherman mot sjakkel: 0–1

Leatherman-verktøyet lå der så fredelig, med tanga utslått. Da så jeg det: Spissen på den ene tangkjeften. Akkurat stor nok til å gå inn i det lille hullet på sjakkelbolten.

Stakk den inn i hullet. Bente til. Forsiktig først. Deretter ikke fullt så forsiktig.

Snapp. Kjeften knakk, et par centimeter innpå. Jeg er sikker på at sjakkeljævelen lo av meg der jeg tusla opp fra brygga.

Service på verkstedet

Noen dager senere dro jeg innom daværende importør Trygve Alm AS.

“Går det an å få fiksa dette?”

“Ja, klart. Kom inn!”

Dermed fikk jeg være med inn i verkstedet. Og mens jeg sto der som storøyet tilskuer demonterte teknikeren verktøyet og skifta hele tang-delen.

Nye knivblader

Han skifta både det rette og det serraterte knivbladet i tillegg. De var hele, men ikke så skarpe som da den var ny.

“Oi, så flott! Tusen takk. Hva koster det?”

“Ingenting. Ha en bra dag!”

Flyttet til Åndalsnes

I 2007 ble Trygve Alm AS kjøpt opp av Wenaas. Lager, verksted og sånt er flyttet til Åndalsnes.

Sist vinter brukte jeg min da temmelig nye Leatherman Charge TTi litt vel hardhendt.

Jeg husker ikke oppgaven, men brukte nok knivbladet som brekkjern. Skulle egentlig brukt dette, men hadde det ikke med der og da…

Mekanismen ble bøyd

Resultatet ble at hele grunnmekanismen inni verktøyet – som blant annet åpner og lukker det – ble bøyd. Ingenting funket.

Fabrikasjonsfeil? Nope. Tenker heller vi sier misbruk og idioti fra min side.

Men jeg greide i alle fall å finne fram til Wenaas Nordic, og spurte kundeservice hva jeg kan gjøre for å få det reparert.

“Putt det i en konvolutt, uten slire og tilbehør. Send det til oss på Åndalsnes”, sa Kundeservice.

Nyreparert i postkassa

Som sagt så gjort. Et par uker dumpet et nytt/nyreparert verktøy ned i postkassa. Mekanismen var reparert.

Pris?

Null. Nada. Niks og ingenting.

Jeg tok en titt på min andre operative Leatherman. En Charge, med sorte sider.

Tilhold på arbeidsbuksa

Leatherman Charge sliten
Godt brukt, sliten Leatherman Charge ble sendt til Wenaas Nordic på Åndalsnes.

Den hadde tilhold på arbeidsbuksa, mens den nye hadde fått lov å bo i beltet på turbuksa.

Gamlingen var begynt å bli sliten. Den funka greit. Men det slette bladet var mer egnet til å ri på enn å skjære med. Det serraterte var ikke stort bedre.

Rester av takpapp-asfalt, og generelt sørgelig tilstand.

“Den er kjøpt for lenge siden. Går det an å få den fiksa…?”

“Jepp. Send den til oss”, sa Kundeservice.

Nyoverhalt Charge

Som sagt så gjort. I dag var det unboxing av pakke fra Wenaas Nordic.

Leatherman kundeservice får full score: 6.

Ut datt en nyoverhalt Charge, med knivblader så gnistrende skarpe. De sendte med et brev også:

"Reparert Multiverktøy
Vi har mottatt fra dem et reklamert Leatherman multiverktøy. Vedlagt følger verktøyet ferdig reparert.

Vi vil for ordens skyld gjøre dem oppmerksom på at reparert verktøy ikke er det samme verktøyet som De har sendt inn, men et på forhånd ferdigreparert verktøy eller nytt produkt tilsvarende samme modell som innsendt.

Vi håper de finner vår reklamasjonshåndtering tilfredsstillende. Skulle de han noen spørsmål, så må de gjerne ta kontakt med vår reklamasjonsavdeling på post@wenaasnordic.com eller tlf 22 57 50 50. "

Tilfredsstillende? Ja, det er mildt sagt. Bare det at dere tar det som reklamasjon, når verktøyet i realiteten bare var slitt og misbrukt. Da skjønner man at man har kjøpt kvalitet – i alle ledd.

Det er så utrolig moro med Kundeservice hos en forretning eller leverandør som virkelig er en Kundeservice.

Koster stive kroner

En Leatherman koster noen stive kroner å kjøpe. Men jeg har ikke vært borti noen verktøy som har gitt meg så mye hjelp på så mange områder som mine Leatherman.

Og da kommer opplevelsen med gratis reparasjoner i tillegg til den gode nytte pr krone-verdien.

Dette innlegget er ikke sponset på noen måte, ut over den storveis behandlingen kunder får hos Kundeservice i Wenaas Nordic.

Jørn Søderholm

Journalist, fotograf og redaktør. Spesialfelt: Bygg, anlegg, praktisk og teknisk journalistikk. Tips eller forslag? Ta kontakt!

4 kommentarer

  1. Hei. Før jul sendte jeg inn min ledderman. Den ene kniven var knekt. Det har tatt litt tid nå synes jeg. Håper den ikke er kommet vekk. Den er uunnværlig.
    Mvh liv målfrid v hogstad mollybukser@gmail.com
    Kåre hogstad
    Husker ikke om det var mitt navn eller mannen sitt navn jeg sendte det i. Legger ved begge.
    Håper på svar.

    1. Hei Liv
      Dette må du ta opp med kundeservice hos importøren. Her har du skrevet en kommentar på en artikkel hos Verktøy 24. Vi er en blogg som skriver om verktøy :).

      Jeg kopierer kundeservice på denne, så får du forhåpentlig svar derfra om ikke lenge.

      Med vennlig hilsen
      Verktøy 24
      Jørn Søderholm

  2. Helt enig i alle godordene! Har seilt jorda rundt med mine to Leathermen. Begge har måttet tåle mye og til slutt brakk et blad. I New Zealand leverte jeg ydmykt inn den norgeskjøpte mishandlede kniven og etter en uke fikk jeg en splitter ny og oppgradert Wave. Imponert! Leatherman er min faste følgesvenn – og vil forbli det!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button

Adblock!

Bruker du en adblocker? Slå den av, så får du lese videre. (Vi tjener penger på annonser, så du skal slippe å betale for innholdet.) Using an adblocker? Turn it off, then you can read. (Yes, we have income from ads, so you won´t have to pay for the content)