BilNyheter

Første Ford E-Transit på vei til kunder i Europa

Her går de første elektriske Ford E-Transit fra fabrikken til kunder i Europa. Nå «avslører» Ford også når el-versjon av Transit Custom og Courier kommer.

Kortversjon: Nå har Ford Pro sendt ut de aller første produksjonsklare helelektriske Ford E-Transit til europeiske varebilkunder fra Ford Otosans fabrikk i Kocaeli i Tyrkia.

English summary: The first 100 pct electrical Ford E-Transit has left the Ford Otosan factory in Kocaeli, Turkey. The factory is building capacity to manufacture upcoming Ford Transit and Tourneo Custom and Courier.

Fabrikken skal nå masseprodusere for fullt for å møte den store etterspørselen fra europeiske bedrifter. Mer enn 5 000 kundeordre er allerede mottatt før de første produksjonsklare E-Transit forlot fabrikken.

Les også

Bygges på Ford Otosan i Tyrkia

– Ford Otosans fabrikk er der Transit-produksjonen i Europa foregår. Der vi nå et nytt elektrisk kapittel. Dette er det første skrittet i transformasjonen av denne fabrikken som vil bli et viktig sentrum for produksjon av helelektriske nyttekjøretøy for hele Europa.

Det sier general manager for Ford Pro i Europa, Hans Schep, i en pressemelding. Ford Pro er bilprodusentens nye samlekonsept for nyttekjøretøyer.

Transit er en av verdens mest solgte varebiler, og E-Transit er den helelektriske varianten som nå er under lansering. Det nye nyttekjøretøyet er selve spydspissen i lanseringen av Ford Pro i Europa. Den nye forretningsenheten for nyttekjøretøy vil etablere Ford som en komplett leverandør av produkter og tilhørende tjenester som vil transformere hverdagen for nyttekjøretøykunder.

– Vi er stolte av at produksjonen av E-Transit på Kocaeli-fabrikken skjer med elektrisitet fra 100 prosent fornybar energi. Den elektriske utgaven av den legendariske Transit-modellen er et avgjørende øyeblikk og et viktig fremskritt for å gjøre Ford Otosan til basen for Fords elektrifiserte nyttekjøretøy, sier general manager Güven Özyurt i Ford Otosan.

Slik blir Ford E-transit

Kommende E-Transit oppgis med en elektrisk rekkevidde på opptil 318 km, mens nyttelast og ytelse foreløpig omtales som «høy». Bilen kommer i 25 forskjellige varianter. Det nye helelektriske nyttekjøretøyet er også utviklet for at flåteeiere både kan kjøre helelektrisk samtidig som de forbedrer sin produktivitet gjennom Ford Pro sine løsninger for lading, flåtestyring og service.

Ford gjennomfører nå tester av 60 preproduksjons E-Transit i seks europeiske land, deriblant med fem biler i Norge.

– Vi kan definitivt si at Ford Motor Norge har en hånd på rattet når Ford globalt nå styrer mot en fremtid hvor vi bare selger elektriske biler. Den store fordelen er at vi nå får en unik mulighet til å komme med innspill til forbedringer som er spesielt relevant for kunder i det norske markedet. Det vil kunne gjøre E-Transit enda bedre tilpasset deres behov, sier administrerende direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge.

Senere i vår skal vi i Verktøy 24 være med på Fords europeiske lansering av Ford Pro, med den første prøvekjøringen av E-Transit.

Transit Custom og Courier

E-Transit på Ford Otosan fabrikk
E-Transit under montering på Ford Otosan fabrikk i Tyrkia.

For å møte behovet for flere elektrifiserte Ford-modeller investerer Ford Otosan to milliarder euro og øker antall ansatte med rundt 3 000 for å kunne øke produksjonskapasitet. Her skal også den neste generasjon Transit Custom se dagens lys.

Som ytterligere et ledd i Fords plan for en helelektrisk fremtid i Europa annonserte de også nylig at det jobbes med et nytt joint venture-selskap i Tyrkia. Dette skal etter planen bli en av de største fabrikkene for produksjon av batterier til elbiler i hele Europa. Målet er å starte produksjonen rundt 2025 med en årlig kapasitet på 30-45 GWh.

Ford skal også tilby nye Transit Custom som helelektrisk fra 2023. Deretter følger også den nye generasjonen av minstemann Transit Courier som en helelektrisk variant i 2024.

Disse blir også tilgjengelig i helelektriske personbilutgaver, som flerbruksbilene Tourneo Custom og Tourneo Courier.

Transit Connect?

Mange varebilbrukere i Norge er enda mer interessert i hva som skjer med mellomklassevarebilen Transit Connect.

Her vet vi at neste generasjon Transit Connect inngår i samarbeidet med Volkswagen. Altså at kommende Connect for det meste er samme bil som kommende VW Caddy. Både Ford og VW sier lite om planer for el-versjoner av disse. Ford-VW-samarbeidet omfatter også kommende generasjon av pickupene Ford Ranger og VW Amarok.

– Vi kommer tilbake til mer informasjon om Connect og elektrisk versjon av den når det foreligger, sier informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge.

Jørn Søderholm

Journalist, fotograf og redaktør. Spesialfelt: Bygg, anlegg, praktisk og teknisk journalistikk. Tips eller forslag? Ta kontakt!

Les også

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Se også
Close
Back to top button